Steno Diabetes Center Sjælland

Steno Diabetes Center Sjælland Vi understøtter og udvikler behandlingen af diabetes i Region Sjælland

13/05/2026

Hvad hvis fodbold kunne være behandling?🎙️

Hvad hvis tarmbakterier kunne lindre symptomer hos mennesker med type 1-diabetes?

Og hvad betyder ny teknologi egentlig for livet med diabetes?

Det er nogle af de spørgsmål, forskerne undersøger i denne sæson af Diabetesforskerne.

Hele sæson 6 ude nu!

Sæsonens sidste afsnit udkommer den 13. maj.

Lyt med eller dyk ned i et af sæsonens andre afsnit via linket eller der, hvor du normalt finder dine podcasts.

🎧 Du kan høre alle afsnit her: www.stenosjaelland.dk/forskning/diabetesforskerne/diabetesforskerne-saeson-6

“Det gør undervisningen bedre – og gør os alle sammen klogere”For sygeplejerske Sofie Tind har den digitale platform Klo...
11/05/2026

“Det gør undervisningen bedre – og gør os alle sammen klogere”

For sygeplejerske Sofie Tind har den digitale platform Klog på Diabetes gjort en mærkbar forskel, når hun skal undervise sine kollegaer i diabetes. Nu har hun relevante og opdaterede materialer lige ved hånden, som gør det meget hurtigere og lettere at forberede undervisningen.

I efteråret 2025 deltog Sofie på en introduktionsdag til Klog på Diabetes hos Steno Diabetes Center Sjælland. Her blev hun sammen med ca. 30 andre sundhedsprofessionelle introduceret til platformen, som indeholder undervisningsmaterialer målrettet kommunale medarbejdere, der underviser kollegaer i diabetes.

Tidligere kunne det godt være lidt af en udfordring at tilrettelægge en undervisning, der både var fagligt relevant og vedkommende. Men efter en opfølgningsdag hos Steno Diabetes Center Sjælland i marts måned har Sofie brugt Klog på Diabetes for første gang i sin undervisning.

Her kombinerede hun platformens indhold med de faciliteringsgreb, hun også havde lært.

💬Det var en virkelig god oplevelse. Materialerne gjorde det nemt at planlægge undervisningen i den tid, jeg havde til rådighed. Afgjort en tidsbesparelse sammenlignet med, hvis jeg skulle have udviklet alle tingene selv, fortæller Sofie.

Meldingen fra kollegaerne har også været meget positiv. Flere har fortalt, at den mere inddragende og dialogbaserede undervisningsform har styrket vidensdelingen, fordi personalets erfaringer bruges mere aktivt.

Udviklingen af Klog på Diabetes er en del af en større indsats hos Steno Diabetes Center Sjælland med fokus på at styrke underviserkompetencer i kommunerne – både gennem introduktionsdage og netværk på tværs.

📅 Næste introduktionsdag finder sted den 10. juni 2026 og henvender sig til sygeplejersker, der underviser kollegaer i diabetes.

Vil din kommune være med? Læs mere og tilmeld dig her 👉https://tilmeld.events/introduktionsdagklogpaadiabetes

💡Læs mere om Klog på Diabetes og Sofies erfaringer via link i kommentar

Hvordan kan sundhedsvæsenet tilpasse sig borgerne? 🤷Alt for ofte bliver ulighed i sundhed forklaret med borgernes mangle...
06/05/2026

Hvordan kan sundhedsvæsenet tilpasse sig borgerne? 🤷

Alt for ofte bliver ulighed i sundhed forklaret med borgernes manglende sundhedskompetencer – deres evne til at forstå information, navigere i systemet og handle på egen sundhed.

Men hvad med sundhedsvæsenets sundhedskompetencer? Hvordan indretter organisationer sig, hvordan kommunikerer de og skaber rammer, der gør det nemt at være borger i sundhedsvæsenet? Og hvad sker der, når sundhedsvæsenet retter blikket mod sig selv?

Steno Diabetes Center Sjælland har arbejdet med organisatoriske sundhedskompetencer sammen med både kommuner og sygehuse via et ’lærings- og forbedringsværksted’. Gennem en række workshops skal medarbejderne i en organisation selv pege på, hvor organisationen kan gøre det nemmere at være borger eller patient hos dem.

Næstved Kommune var en del af et forløb, der blev udbudt i efteråret 2025. Her har alle medarbejdere i Næstved Sundhedscenter været med til at identificere over 100 konkrete forbedringer. Nu skal de i gang med at prioritere!

Du kan læse mere om Næstveds arbejde og møde fysioterapeut og driftskoordinator Anna Brenøe Olesen og specialkonsulent Charlotte Lunde i linket i kommentarfeltet.

Hvis du sidder i en kommune i Region Sjælland og er nysgerrig efter at høre mere om Lærings- og Forbedringsværkstedet, så kontakt vores konsulenter Liv Stubbe Østergaard på [email protected] og Maria Monrad på [email protected].

23/04/2026

Når undervisning i diabetes går som en leg 🤸‍♀️

En krop i forandring, en større grad af selvstændighed, og hvordan var det nu lige med diabetes? På børne- og ungeambulatorierne i Region Sjælland kan man se, at blodsukkeret har en tendens til at stige hos præ-teenagerne. Det vil man gerne forebygge, og derfor prøvede man forleden noget nyt: En undervisningsdag for de 11-12-årige og deres forældre, hvor de fik viden om diabetes gennem leg.

- Mange af de her børn og unge har aldrig fået reel undervisning i diabetes, da det var deres forældre, der blev instrueret i behandlingen, da børnene fik sygdommen. I takt med, at de bliver ældre og mere selvstændige, vil vi gerne klæde børnene på til i højere grad selv at tage styringen over deres sygdom, siger programchef for Børn og Unge i Steno Diabetes Center Sjælland Sidse-Marie Toubroe.

På dagen deltog børnene i et stjerneløb, hvor hver post gav dem ny viden om diabetes på en sjov måde. Det var f.eks. at riste skumfiduser over bål og prøve at finde ud af, hvor mange kulhydrater der er i sådan en skumfidus. Der var også en post, hvor man skulle tegne på en krop, hvor indstikket til en insulinpumpe kan sidde. Eller en post, hvor man kunne smage på sodavand og prøve at gennemskue, hvor meget sukker der er i sodavand. Alt sammen for at klæde børnene på til i højere grad at tage styringen på deres diabetes.

- Jeg har lært mange ting om diabetes, som jeg ikke vidste i forvejen, siger 12-årige Norah og fortsætter:
- Jeg er også blevet bekræftet i, at jeg gør tingene rigtigt. Det har styrket mig i at vide, hvad jeg skal gøre, hvis jeg har for lavt eller for højt blodsukker, siger hun.
Hun bakkes op af Laura, også 12 år:
- Det kan godt være ensomt at have diabetes. Men her har alle de andre det også, og det er virkelig fantastisk at møde så mange skønne mennesker, der står i samme situation som en selv. Det bliver mindre ensomt, siger hun.

Undervisningsdagen er et samarbejde mellem de fire børne- og ungeambulatorier i Region Sjælland og Steno Diabetes Center Sjælland.

Du kan høre mere om dagen i videoen her. Og du kan læse mere via linket i kommentarsporet.

20/04/2026

Steno Diabetes Center Sjælland har fået ny forskningsstrategi 🎉

Et tæt samarbejde med borgere og sundhedsvæsen – og en forskning, der er forankret i virkeligheden. Det er omdrejningspunktet i Steno Diabetes Center Sjællands nye forskningsstrategi, der skal danne rammen om de kommende års diabetesforskning.

Og det tætte fokus på samarbejde mellem forskere, borgere og sundhedsvæsen er ikke tilfældigt, siger forskningschef Line Lindahl-Jacobsen:

- Vores forskning tager udgangspunkt i menneskers hverdag. Vi vil gerne have, at forskningen starter i virkeligheden og kommer tilbage ud i virkeligheden og lever blandt de mennesker, den skal gavne. Når vi forener erfaringerne fra borgere, praksis og forskere, skaber vi resultater, der holder, og som kan skaleres og deles med omverdenen, siger hun og fortsætter:

- Forskningsstrategiens fokus på tværsektorielt samarbejde går også godt i tråd med den kommende sundhedsreform, som netop lægger vægt på tættere samarbejde i sundhedsvæsenet. Vi glæder os til at få strategien ud at leve – og ikke mindst til at skabe rammerne for, at vores forskning kan leve og gavne borgerne med diabetes.

Du kan høre mere om forskningsstrategien i videoen her, og selve forskningsstrategien finder du på vores hjemmeside. Link i kommentarsporet.

08/04/2026

Fysisk aktivitet har stor betydning for behandlingen af graviditetsdiabetes.

💬 Det er som en pille uden bivirkninger med meget positiv effekt for både mor og barn, fortæller jordemoder Jannie Skovlund Rosenkrans.

Alligevel er det en udfordring for mange gravide, som har svært ved at finde overskuddet til at få mere bevægelse ind i hverdagen.
Her kan deres partner dog gøre en kæmpe forskel.

Lyt med i denne uges afsnit af Diabetesforskerne, hvor Jannie Skovlund Rosenkrans fortæller om sit igangværende ph.d.-projekt PartnerAct.

Her kan du bl.a. høre om:
👉 Hvordan partnere kan støtte (på fem forskellige måder!)
👉 Hvad der kan spænde ben (og hvad der hjælper!)
👉 Hvordan små ændringer kan gøre en stor forskel for både mor og barn

💬 Jeg mener, det er en holdindsats at være fysisk aktiv under graviditeten, og jeg tror og håber, vi lykkes med, at flere bliver aktive, for det har en vigtig betydning for både mor og barn – og for hele familiens sundhed, fortæller Jannie.

🎧 Lyt med her: https://www.stenosjaelland.dk/forskning/diabetesforskerne/diabetesforskerne-saeson-6/9-graviditetsdiabetes-en-holdindsats-at-vaere-fysisk-aktiv-under-graviditet

Projektet er støttet af Steno Diabetes Center Sjælland, Danske Regioner, Midt- og Vestsjællands Hospital samt Region Sjælland.

Diabetesforskerne er udgivet af de syv Steno Diabetescentre og produceret af Podcastbureauet.

Skal du ud at cykle i påskeferien?Det er der nogle børn i Odsherred, der skal. Cykelhandler Brian Axelsen fra Vig Cykler...
31/03/2026

Skal du ud at cykle i påskeferien?
Det er der nogle børn i Odsherred, der skal. Cykelhandler Brian Axelsen fra Vig Cykler har klargjort 10 nye børnecykler, der er på vej ud til nye ejere. Cyklerne er en del af et projekt i samarbejde mellem Odsherred Kommune og Steno Diabetes Center Sjælland.

Her bliver kasserede børnecykler sendt fra kommunens genbrugsplads forbi Vig Cykler for til sidst at ende til låns hos børn i familier, der ikke har råd til at bruge tusindvis af kroner på en ny cykel.
Brian Axelsen giver cyklerne nye dæk, nye bremser og gør dem lovpligtige, inden børnene kan trille afsted ud på Odsherreds bakker.

Kommunen kalder det en win-win-situation.
- Alle er glade i det her projekt. Vi tager nogle cykler, der ellers ville ende til skrot, vi støtter en lokal cykelhandler ved, at han fikser cyklerne, og der er nogle børn, der ellers ikke ville komme til fritidsaktiviteter, som kan komme afsted og blive en del af et fællesskab og få noget motion, siger Jacob Weitze Antvorskov. Han er projektleder for cirkulær økonomi og genbrug i Odsherred Kommune og ophavsmanden til cykelprojektet.

Og cyklerne kan skabe gode vaner hos børnene. Sådan siger T**e Kyed Amlund, der er strategisk konsulent i Steno Diabetes Center Sjælland.

- Hvis man fra en tidlig alder bliver vant til at bruge cyklen frem for at blive kørt, skaber det bedre forudsætninger for et sundt og aktivt liv. Og det kan på den helt lange bane være med til at forebygge f.eks. type 2-diabetes. Fra forskningen ved vi bl.a., at børn, der transporterer sig aktivt, har bedre kondi – og så er de faktisk også mere læringsparate og koncentrerede i skolen. Derudover kan cyklen også være med til at øge børnenes sociale trivsel. Hvis de selv kan cykle til en fritidsaktivitet eller i skole, får de både bevæget sig og bliver en del af et fællesskab, siger han.

Indtil videre er 20 cykler kommet afsted til børn i Vig. Kommunen arbejder på at udbrede projektet til hele kommunen.

Demens gør det sværere at passe sin diabetes 🧠🩸 Selvom man har været velbehandlet og holdt styr på insulin og blodsukker...
27/03/2026

Demens gør det sværere at passe sin diabetes 🧠🩸

Selvom man har været velbehandlet og holdt styr på insulin og blodsukker gennem et langt liv, kan det blive en uoverskuelig opgave, når hukommelsen begynder at svigte.

Steno Diabetes Center Sjælland arbejder på at gøre det nemmere for diabetespatienter med demens at holde styr på sygdommen.

Derfor var emnet på programmet på årets Stenodag den 26. marts. Her mødtes medarbejdere fra alle Region Sjællands diabetesambulatorier, samt Fusionsklinikken og Psykiatrien og udvekslede viden og erfaringer.

Årets tema: Sundhedsreformen med særligt fokus på demens og diabetes.

Sundhedsreformen lægger op til øget samarbejde mellem sektorerne. En af dem, der allerede nu kombinerer øget tværsektorielt samarbejde med demens og diabetes, er sygeplejerske i diabetesambulatoriet på Midt- og Vestsjællands Hospital i Slagelse Heidi Lone Thygesen. Gennem et års tid har ambulatoriet afprøvet en model, hvor man arbejder tættere sammen med plejehjem, hjemmepleje, bosteder og pårørende om at hjælpe demensramte diabetespatienter. Med gode resultater.

💬 Vi kan se, at når vi samarbejder, kan vi hjælpe borgerne bedre, så de f.eks. undgår indlæggelser med forhøjet eller for lavt blodsukker, fordi de har svært ved at passe deres behandling. Diabetes kræver jo meget præcision: Man skal holde styr på måltider, måle blodsukker og afstemme insulinen derefter. Præcision er svært, hvis man har demens, forklarer Heidi og fortsætter:

💬 Borgeren møder sundhedssystemet på forskellige tidspunkter, og hvis vi arbejder sammen, kan vi bedre gribe borgeren, når det bliver svært. Vi kan i ambulatoriet klæde personalet på plejehjem, i hjemmepleje og på bosteder på i forhold til diabetes. Og de kan klæde os på i forhold til borgerens hverdag og virkelighed. Sammen kan vi lave bedre handleplaner og sikre en bedre behandling.

I Steno Diabetes Center Sjælland er vi i gang med at finde ud af, hvordan vi bedst bidrager til, at borgere med demens og diabetes får den bedst mulige hjælp. Og her er projektet i Slagelse et eksempel på en model, man kan arbejde videre med. Sådan siger projektleder Line Beck Andersen:

💬 Der er mange indsatsområder i forhold til diabetes og demens, og det er helt tydeligt, at et tæt samarbejde mellem kommune og sygehus giver rigtig god mening. Derfor er det godt, at vi kan mødes her på Stenodagen og udveksler idéer og erfaringer, siger Line.

Steno Diabetes Center Sjælland har holdt Stenodag siden 2021 for diabetesambulatorierne i Region Sjælland.

Når kommuner og ambulatorier mødes, gavner det diabetespatienterne 🤝Sygeplejerske Mie Tausen Pedersen fra diabetesambula...
18/03/2026

Når kommuner og ambulatorier mødes, gavner det diabetespatienterne 🤝

Sygeplejerske Mie Tausen Pedersen fra diabetesambulatoriet i Nykøbing Falster og hendes kollegaer mødes med sygeplejersker fra Lolland, Guldborgsund og Vordingborg Kommune til erfaringsudvekslingsmøder – såkaldte ERFA-møder.

Formålet er at lære hinanden og de forskellige tilbud til borgere med diabetes at kende.

Samtidig giver det mere sammenhængende diabetesbehandling.

🗨️ Vi har set de omgivelser, vi kan henvise vores patienter til og mødt de mennesker, der står for tilbuddene. Det gør det langt nemmere for mig at fortælle patienten om og anbefale dem de rehabiliteringstilbud, der passer til dem, siger Mie Tausen Pedersen, sygeplejerske i diabetesambulatoriet på Sjællands Universitetshospital, Nykøbing F.

Mie Tausen Pedersen og kollegaerne fra diabetesambulatoriet har blandt andet besøgt træningslokalerne i Guldborgsund.

Her kan borgere med type 2-diabetes eller andre kroniske sygdomme få redskaber til at håndtere livet med en kronisk sygdom og deltage på træningshold.

Møderne mellem diabetesambulatorier og kommuner er en fordel, ikke mindst for patienterne, mener Mie Tausen Pedersen.

🗨️Patienten skal opleve, at der ikke er en væg imellem sygehus og kommune, hvor ingen ved noget om, hvad de andre laver. Formålet med, at vi kender hinanden, er, at vi kan gribe patienten og skabe en sammenhæng i patientens forløb, siger Mie Tausen Pedersen.

Steno Diabetes Center Sjælland har hjulpet møderne i gang og hjælper stadig med at planlægge og afvikle dem.

04/03/2026

Kan man forbedre den fysiske sundhed uden at forstyrre den psykiatriske behandling hos mennesker med skizofreni?

Et studie peger på, at personer med skizofreni og samtidig overvægt kan have gavn af behandling med semaglutid - det aktive stof i Ozempic og i Wegovy.

Studiet viser, at semaglutid ikke blot giver vægttab – men også forbedret fysisk livskvalitet. Og vigtigst: uden at påvirke de psykiske symptomer negativt.

Læge og ph.d. Nicolai Gundtoft Uhrenholt er én af forskerne bag studiet. Nicolai er ansat som postdoc i den psykiatriske forskningsenhed på Midt- og Vestsjællands Hospital og studiet er lavet i samarbejde med Steno Diabetes Center Sjælland.

Vil du høre mere om projektet? Lyt med i den spritnye sæson af podcasten Diabetesforskerne🎧. Her fortæller Nicolai meget mere om sin forskning.

🔆 Sæson 6 er ude nu 🔆

Udover Nicolais afsnit kan du også høre tre andre afsnit om:

👉 Animerede spørgeskemaer, der giver børn med type 1-diabetes en stærkere stemme i deres behandling

👉 Semaglutids effekter hos mennesker med skizofreni og overvægt

👉 Fodboldtræning som effektiv behandling ved type 2-diabetes .

Podcasten indeholder i alt 14 afsnit. Der udkommer et nyt afsnit hver onsdag i de kommende ni uger.

Psst! Denne sæson byder på et nyt element: Flere hundrede mennesker med diabetes og deres pårørende har sendt spørgsmål til forskerne – og i hvert afsnit får forskerne mulighed for at besvare udvalgte spørgsmål 💬

Podcasten er for alle, der gerne vil blive klogere på aktuelle forskningsresultater fra Danmark, Færøerne og Grønland.

Du finder podcasten lige her 👉 https://www.stenosjaelland.dk/forskning/diabetesforskerne/diabetesforskerne-saeson-6, eller der hvor du plejer at høre dine podcasts

God lyttelyst 🎧😊

Diabetesforskerne er udgivet af de syv Steno Diabetescentre og produceret af Podcastbureauet.

Adresse

Akacievej 9, 1. Sal
Holbæk
4300

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Steno Diabetes Center Sjælland sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del