Ishøjdemokraterne

Ishøjdemokraterne IshøjDemokraterne er en tværpolitisk lokalliste i Ishøj Kommune med Annelise Madsen som borgmesterkandidat.

27/03/2026
Kære borgere i IshøjDe seneste par dage har TV2 Kosmopol afsløret en meget alvorlig virkelighed på vores plejehjem her i...
07/12/2025

Kære borgere i Ishøj

De seneste par dage har TV2 Kosmopol afsløret en meget alvorlig virkelighed på vores plejehjem her i kommunen, så ingen længere kan få lov til at benægte realiteterne af forholdene på plejehjemmet Kærbo.

Nu MÅ nok være nok. Vi SKAL rulle besparelserne på ældreområdet tilbage. Der er ikke noget, der er vigtigere nu.
Det handler ikke om, hvem der får ret og gamle konflikter. Det handler om menneskeliv. Værdighed. Omsorg og medmenneskelighed.

Mange har efterspurgt lidt flere tal og historik, så den kommer her, men der kan findes langt flere detaljer på vores hjemmeside gennem links nederst i opslaget.

Først og fremmest, så har det ALDRIG været nødvendigt at skære i vores ældres velfærd. Så sent som oktober 2025 fremlagde vi i IshøjDemokraterne et fuldt finansieret budget for 2026, hvor der ikke var nogen besparelser på vores plejehjem.

Alligevel har det været besluttet, at man eksempelvis i 2025 skulle skære 4 millioner. De er fundet ved ikke at genbesætte 12 af de ellers faste stillinger på Kærbo. Resultatet ser vi tydeligt i TV2 Kosmopols indslag.

På trods af, at kommunen med de rette prioriteringer sagtens kunne løfte ældreplejen, så er der hvert år sket en udhulning af omsorgen på området.

Vi står nu i en decideret krisesituation. Det vidner blandt andet medarbejderflugten på over 80 personer ud af de 139 ansatte på Kærbo også om.

Alligevel skal nogle af de STØRSTE besparelser først til at træde i kraft fra 1. januar 2026. Her vil hele 4 millioner YDERLIGERE blive taget fra rammebeløbet til medarbejderne på Kærbo. Det er vanvid.

Vi har gennem årene nægtet at lade resten af byrådet kunne sige, at de ikke kendte til konsekvenserne af deres besparelser hos de ældre.

Blandt andet brugte jeg min standsningsret i Social- og Sundhedsudvalget i januar 2025, så beslutningen om besparelsesmetoderne SKULLE træffes af alle i byrådet med ÅBNE øjne.

På det efterfølgende byrådsmøde læste jeg direkte op af de offentligt tilgængelige dokumenter, som administrationen havde givet til vores orientering i Social og sundhedsudvalget og i byrådet.

Metoderne til at opnå besparelserne, var så hårde - og helt uden blik for konsekvenser for beboerne på plejecentrene - at blandt andet Venstre i byrådsmødet kaldte vores gennemgang for ”konspirationsteorier”.

Men det måtte vi ryste af os. For vi skylder vores borgere at sætte os ind i sagerne og tage personligt stilling for den løn, vi får for vores byrådsarbejde. Det er det, borgerne betaler os for. Det, de sætter deres lid til, når de stemmer på os.

Desværre vedtog flertallet i byrådet alligevel at fortsætte med effektueringen af besparelserne.

Der lyder hule forsvar for forringelserne om, at vi blandt andet bruger flere kroner end udvalgte nabokommuner på ældreområdet. Som om det skulle kunne maskere den virkelighed, man tillader vores ældre at blive udsat for.

Men uanset hvordan der har været stemt tidligere, så appellerer vi i IshøjDemokraterne på det kraftigste til, at alle i byrådet nu bakker op om, at vi sætter massivt ind og vender skuden NU. Det er den eneste vej frem.

Så kære borgere, skriv til de politikere, I har stemt ind i byrådet. Kræv, at der rettes op.

Mange, mange tak til TV 2 Kosmopol for at gå ind i sagen, og tak til FOA for at engagere sig og det samme til Ældre Sagen

Vi håber inderligt, at dækningen kan være med til at flytte noget.

På vegne af IshøjDemokraterne,
Annelise Madsen

Se nogle af TV2 Kosmopols udsendelser her:

www.tv2kosmopol.dk/metropolen/aeldre-bliver-bedt-om-skide-pa-kommando-det-er-et-skraekeksempel-64634

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/plejehjemsansat-bryder-tavsheden-jeg-graed-i-bilen-pa-vej-hjem-ae256

https://www.tv2kosmopol.dk/metropolen/dorthe-tvunget-pa-toilettet-efter-skema-jeg-har-skidt-i-bukserne-to-gange-det-er-meget-uvaerdigt-82616

Læs mere i dybden omkring budgetter og besparelser på vores hjemmeside:

1. del af gyseren fra vores plejehjem 2025:
https://ishøjdemokraterne.dk/memberportal/frontpage/post/9145

2. del af gyseren om vores plejehjem: De konkrete besparelsesplaner fra 2025:
https://ishøjdemokraterne.dk/memberportal/frontpage/post/9184

20/11/2025

Kære borgere i Ishøj

I regn og slud, skal… valgplakaterne ned igen, så vi har sendt vores gode Kjeld i marken.

Men vi vil også benytte lejligheden til at sige jer mange, mange TAK for vores flotte valgresultat. Med 1.070 stemmer fik vi to mandater (var snublende tæt på tre!) og var det parti, der steg aller mest i vækst i år - hele 10,4%! Det er vi umanerligt stolte og beærede over.

Annelise Madsen var endda dén, der fik næstflest personlige stemmer af alle. 726 personlige stemmer. Det er noget der rører en, og det er en ansvar, vi glæder os til at tage dybt alvorligt at sætte handling bag.

Tak for tilliden!

De bedste hilsner,
Kandidaterne fra IshøjDemokraterne

18/11/2025

Husk at stemme i dag! ☑️

Stem gerne på “IshøjDemokraterne” til kommunalvalget og “Nyt Sjælland” til regionsvalget.

God valgdag!

Er vi klar i Ishøj?Engang var krig og krise langt væk. Men er der noget, jeg tager med mig fra en langt arbejdsliv som s...
17/11/2025

Er vi klar i Ishøj?

Engang var krig og krise langt væk. Men er der noget, jeg tager med mig fra en langt arbejdsliv som sergent i forsvaret, så er det, at situationer kan ændre sig hurtigt, og man er nødt til at have planer klar for, når det sker.
Vi skal som borger og samfund være klar til, at der kan opstå kritiske situationer. Strømmen i stikkontakten kan forsvinde, manglende vand og varme. Internettet udsættes for cyberangreb.

Som borger bliver vi anbefalet at have et lager af vand, mad, medicin og andre fornødenheder til mindst 3 dage, hvis samfundet bryder ned. Men hvad med kommunens beredskab? IshøjDemokraterne støtter, at der i det kommende budget afsættes penge til ansættelse af en beredskabskoordinator.

Det er helt nødvendigt, at man gennemgår og opdaterer planer og procedurer for kommunens beredskab. Og øver det i praksis, så alle ved hvad de skal. Kommunen har en vigtig opgave i at sikre tryghed for sårbare borgere, fx beboere på plejehjem, i botilbud eller hjemmeboende med behov for hjælp, hvis en krise opstår.
I denne proces kan ledere og medarbejdere på tværs af kommunen med fordel dele erfaringer, planlægge øvelser og sikre, at alle ved, hvordan man bedst hjælper borgerne i en krise.

Ligeledes mener vi, at boligforeninger og grundejerforeninger skal inddrages i den samlede kommunale planlægning, således at vi lokalt kan organisere et beredskab, og hjælpe hinanden, der hvor vi bor.

Forberedende grunduddannelse (FGU) tilbydes unge i Ishøj.
Fra 2026 kan de unge vælge en beredskabslinje med fokus på forsvar, brand og redning. Dette er et forsøg på at give de unge med interesse for beredskabet en oplevelse, af hvad arbejdet indebærer. Her kunne det være oplagt, at kommunen samarbejdede med FGU uddannelsen, ikke mindst i
forhold til en øvelsesaktivitet.

IshøjDemokraterne er glade for, at der kommer fokus på beredskab og tryghed. Godt valg!

Hilsen Kjeld Hansen,
chefsergent i forsvaret og kandidat for Ishøjdemokraterne

16/11/2025

Kærbo og Torsbo er presset til bristepunktet.

Styrelsen for patientsikkerhed peger i deres tilsynsrapporter på problemer med medicinhåndtering, mangelfuld journalisering og utilstrækkelige sygeplejefaglige vurderinger !!

Det er IKKE bagateller, det er advarselsblink der lyser knald rødt !

Vores plejehjem er presset til bristepunktet, ikke på grund af inkompetence hos medarbejderne, men på grund af politiske beslutninger, der reducerer ældreplejen til en spareøvelse.
Kommunens seneste budget betyder reelt, at hver eneste af beboerne skal koste kommunen 75.000,- kr. mindre om året. Det svarer til omkring 10% færre hænder ( personale ) - og det i en sektor, der allerede er skåret helt ind til benet, og konsekvensen kan nu aflæses direkte i Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn: ” Problemer med medicinhåndering, mangelfuld journalføring. Utilstrækkelig sygeplejefaglige vurderinger ”.

Det er også her, forskellen mellem – det vi engang kendte som et godt og trygt ”Alderdomshjem” og et plejehjem i sparemodus bliver tydelig.
Et aldersomshjem er et sted, man bor. Et plejehjem uden tilstrækkelige ressourcer er en institution !
Lige nu er Ishøj i færd med at forvandle sine ældre borgeres hjem til et sted, hvor man ” løser opgaven billigst muligt ” - man hører de ældre sige ” jeg vil gerne ind på min stue ?? - de har mistet følelsen af at plejehjemmet er deres HJEM !
Det er ikke værdigt – det er ikke rimeligt og det er ikke nødvendigt, for der findes alternativer:
Stop den evindelige ” Sparelogik ” og genopret normeringen der, hvor tilsynene allerede viser kritiske mangler ! Når man skærer i pleje, skærer man i mennesker !.
Giv Plejehjemmene en politisk vision ( ligesom byplanvisionerne ) om kvalitet frem for kvantitet – Aldrig om ” Billigst muligt ” !
Sørg politisk for, at der skabes stabilitet ( fastholdelse af personale- optimale arbejdsforhold ) i organisationen ! OG når den faglige bund knager, så skal man ikke eksperimentere med omlægninger og nye tiltag, man skal sikre driften !
Og ikke mindst, tag pårørende og personalet alvorligt, de står hver dag i virkeligheden – ikke i budgetaftalernes regneark !
( Kærbo er aktuelt pålagt at reducere dagcenteret idet disse lokaliteter + en atriumgård fremover skal benyttes til værested for unge mennesker med psykiske udfordringer – er byråd, brugerbestyrelser og seniorråd overhovedet inddraget i den beslutning ? ).

Hvis vi ikke ændrer kurs nu, så mister vi noget langt større end penge: Vi mister den grundlæggende respekt for vores ældre medborgere.... Ishøjs plejehjem skal ikke være sidste stop i et sparekatalog. De skal være HJEM...!
Det er på tide, at kommunen begynder at opføre sig derefter !!

Derfor: Stem på Ishøjdemokraterne – vi støtter en tryg og værdig alderdom ( frem for perstigebyggerier – og opførelse af flere fortættede boligområder ) - de ældre og børnene først !!

Torben Frederiksen
Kandidat Ishøjdemokraterne.

Nyheder på TV2 om valget i Ishøj. Håber at det vil lykkes at få en ny borgmester.  Vi er flere partier som står sammen o...
16/11/2025

Nyheder på TV2 om valget i Ishøj. Håber at det vil lykkes at få en ny borgmester. Vi er flere partier som står sammen og om borgerne vil, så sker det. 🙏🏻📝😊

TV 2s oversigt viser, hvordan borgmesterposterne fordeler sig i Danmark efter kommunalvalget 2025. Få det fulde overblik her.

Dreamteam på plads i Valgbutikken i Bycentret. Ved du stadig ikke hvem du skal stemme på, så kan jeg anbefale en af de t...
15/11/2025

Dreamteam på plads i Valgbutikken i Bycentret. Ved du stadig ikke hvem du skal stemme på, så kan jeg anbefale en af de tre, Trine, Kjeld og Torben. Læs om alle kandidaterne på www.IshøjDemokraterne.dk
Kærlig hilsen Annelise

10/11/2025

HYBRIDHUSET
Et nyt samlingspunkt ved stranden
giv Strandvangen 54A tilbage til borgerne.

Da et flertal i Ishøj byråd i november 2024 besluttede at nedlægge en række foreningshuse – herunder Strandvangen 54A (Marinehuset) mistede områdets beboere mere end blot nogle lokaler.
De mistede et historisk og naturligt mødested, et samlingspunkt og en ramme om et fællesskab der i årtier har bundet kvarteret sammen.
Foreningshusets oprindelse er helt tilbage fra 50,erne, hvor det oprindeligt blev opført som strandens første og eneste klub- og foreningshus, bl.a. har fodboldklubben SB50 med brødrene Hans og Otto Friis – og Fritz Alstrøm deres sportslige oprindelige fra dette sted.
Senest blev foreningshuset brugt af Team Ishøj, Café 60+ , klub 31, Marineforeningen og den populære Strandklubben, der samlede op imod 40 borgere uge efter uge. Fælles for dem alle var, at de fandt samhørighed og tryghed nærheden – tryghed i at kunne gå til deres aktiviteter.
Flytningen til Brohuset og Idrætscenteret var for mange ikke en reel mulighed.
Team 60+ har heldigvis fundet nye lokaler i Idrætscenteret, men siden lukningen af huset er de øvrige aktiviteter enten lukket ned eller gledet ud i ingenting, for dem der plejede at gå dertil med deres rollator, eller bare lige rundt om hjørnet er afstanden til Brohuset simpelt hen bare for stor.
Det er hverken godt for fællesskabet eller for strandområdets ca. 664 husstande, der som den eneste bydel i Ishøj står uden eget foreningshus- eller medborgerhus.

PÅ LINJE MED HAVNESAGEN IGEN ET EKSEMPEL PÅ AT BORGMESTEREN SIGER ET MEN GØR NOGET ANDET !
I referat fra byrådsmødet står formuleringen ” Nærhed – klublokaler prioriteres tæt ved aktiviteter for at styrke sammenhængskraften ”

Denne nærhed gælder åbenbart ikke strandområdets 664 husstande, selvom netop lokal forankring er afgørende for at bevare interesse, frivillighed og deltagelse i fællesskaber.

Bemærkelsesværdigt er det også, at administrationen i Ishøj Kommunen har anslået, at grunden på 2.220 kvm. Kun vil indbringe 1.076.000 kr. ved et salg – et estimat der ligger markant lavere end markedsværdien i området, hvor tilsvarende grunde vurderes til op imod fire gange så meget.
Jeg selv har en ejendom på 500 kvm. I samme kvarter ( lidt dårligere beliggenhed ) som er vurderet til 1.188.000 i grundværdi, = 2.376,- kr. pr. kvm.
Altså burde grunden på Strandvangen 24A ved salg på markedsvilkår kunne indbringe ikke under:
5.274.720- kr. ( hvor er seriøsiteten henne ? ).

Ishøjdemokraterne foreslår nu en kursændring:
Strandvangen 54A bevares, renoveres og udvikles til et moderne HYBRIDHUS – et kombineret forenings., kultur- og beredskabshus.
Et hus der bygger på traditionerne for stærke lokale fællesskaber- og samtidig rækker frem mod nye behov i en tid med stigende fokus på tryghed, beredskab og kultur i nærområdet. Et hus der levendegøres med mødeaktiviteter- generalforsamlinger- fællesspisning- aktiviteter og caféaftner for lokale foreninger og klubber, samt et brugbart veteranhus for tidligere udsendte.
Med beliggenheden på den kendte Arkenwalk, halvt mellem stationspladsen og Arken vil det være muligt at benytte de eksisterende pavilloner ( der nu huser Ukrainske flygtninge ) som udstilling for lokale kunstnere, hvilket vil styrke identiteten og skabe liv i kvarteret – evt. samarbejde med Arken om satellit udstillinger på: GALLERI HALVVEJEN
galleriet kunne derudover indeholde historien om områdets natur og forvandling til strandpark med museum, havn- etc... - mulige sponsorater fra fra lokale aktører.
Lokalt beredskabshus:
I en tid med øget fokus på lokale kriser skal huset også kunne fungere som mødested ved storme, strømsvigt eller andre hændelser. Være udstyrspunkt for hjertestartere, nødgeneratorer, radioer, nødlys, vandrensningsudstyr og førstehjælp. Base for kurser og lokale beredskabsøvelser, varmestue og samlingspunkt ved katastrofer eller andre behov, et sted der skaber tryghed- både i dagligdagen og hvis det virkelig gælder.
Gevinsten for Ishøj kommune ved at give foreningshuset tilbage til borgerne er stor.
Styrket naboskab og sammenhængskraft – modvirkning af ensomhed, øget interesseret deltagelse – levende, kulturelt og socialt miljø – øget tryghed gennem lokalt beredskab og understøttelse af den politiske ambition om lokal nærhed.
Alt i alt en meget lille investering, men med stor samfundsmæssig værdi. Et positivt skridt for hele kommunen. Når andre bydele har egne foreningshuse- fra Bredekærgård til forsamlingshuset i Landsbyen- er det kun rimeligt, at strandområdet, med sine ca. 664 husstande, også får sit eget lokale samlingspunkt tilbage.

Vi kan ikke genopfinde nærhed – men vi kan beslutte at bygge den op igen !
Strandvangen 54A behøver ikke at være en fortælling om tab, men om fornyelse, fællesskab og et stærkere Ishøj.

Ishøjdemokraterne vil arbejde for at Strandvangen 54A komme tilbage til borgerne- og i samarbejde skal vi skabe rammerne for foreningshusets fremtidige anvendelse- omstående artikel er alene ment som ideoplæg og velmente forslag.

Torben Frederiksen
Kandidat Ishøjdemokraterne.

10/11/2025

Ønsker fra valgmøde Strandgården 12A – AAB afd. 55 Ishøj.

I alt 12 ønsker hængt på ønsketræet.

Ny borgmester
Ny borgmester
Ny borgmester
Ordentlighed
Gode plejehjem
Bedre ældrepleje
Flere pædagoger
Flere legepladser
Ikke mere skyderi
Mere politi , nej til skyderier
En fin nissetegning
Jeg ønsker et rigtigt julebal – hilsen Alba.

Et klart øjebliksbillede fra fra Ishøj - og til Alba, jeg håber du får dit livs bedste julebal !

Torben Frederiksen
Kandidat Ishøjdemokraterne.

Kære Ishøj-borgereEn lille hilsen her fra mig i valgkampens slutspurt. Jeg nyder virkelig at hilse på jer alle her i val...
09/11/2025

Kære Ishøj-borgere

En lille hilsen her fra mig i valgkampens slutspurt.
Jeg nyder virkelig at hilse på jer alle her i valgugerne. Jeres store støtte og tillid varmer, og jeres historier om livet i kommunen, tager jeg med mig helt ind i arbejdet i byrådssalen. Det kan jeg love jer.

Jeg har siddet i Ishøj byråd i 12 år, og er borgmesterkandidat for IshøjDemokraterne, fordi jeg brænder for vores kommune – og for de mennesker, der bor her. Det har jeg gjort hele mit liv.

Jeg er født og opvokset i Ishøj og kender både styrken og udfordringerne i vores lokalsamfund. Jeg ved, hvordan det føles, når man oplever at systemer fylder mere end omsorgen – og når gode medarbejdere løber stærkere, end de burde.

Jeg skabte lokallisten IshøjDemokraterne for fem år siden, for at bringe medmenneskeligheden tilbage i kommunens politiske landskab, og jeg er stolt over at gå til valg sammen med otte erfarne og dygtige kandidater med hjertet på rette sted.

I år er IshøjDemokraterne med i et stærkt og solidt valgforbund med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Ishøjlisten og Moderaterne. Jeg tror på, at vi kan drive Ishøj med fornuft, varme og fællesskab – hvor ældre får pleje med værdighed, hvor vores børn bliver set og hørt, og hvor vi udvikler kommunen med omtanke og respekt for naturen - og ikke mindst andre økonomiske prioriteringer.

Jeg vil et Ishøj, hvor vi igen kan stole på, at fællesskabet griber os, når vi har brug for det, og hvor eksempelvis den nære omsorg skal være i orden længe før prestigebyggerier, som eksempelvis det omdiskuterede fodbold stadion, overhovedet kommer på tale.

Jeg håber, du vil give mig og IshøjDemokraterne din stemme.
Det er en stemme for et varmere, grønnere, fornuftigere og mere medmenneskeligt Ishøj.

Jeg håber, vi alle får et godt valg og en ny retning for Ishøj på den anden side.

Læs mere om vores kandidater og politik på vores hjemmeside:
https://ishøjdemokraterne.dk/memberportal/frontpage

Venlig hilsen Annelise Madsen,
borgmesterkandidat for Ishøjdemokraterne

Flere ressourcer i ældreplejen.Ishøjdemokraterne deltog lørdag den 8. november 2025 i et rigtig godt valg arrangement ( ...
09/11/2025

Flere ressourcer i ældreplejen.

Ishøjdemokraterne deltog lørdag den 8. november 2025 i et rigtig godt valg arrangement ( valgfest ) arrangeret af Boligselskabet AAB afd. 55 i Vejleåparken.
Et emne, der skabte god debat var, hvordan vi fremover skaffer personale til at varetage omsorgen for vores ældre medborgere, ikke bare på plejehjemmene, men også ude i de private hjem.
Jeg kunne i den forbindelse godt tænke mig at komme et forslag:

HJÆLPEFÆLLESSKABER

Grundideen er, at det ikke er alt i ældreplejen, der kræver en uddannet social og sundhedsassistent. Tværtimod. Mange ældre har primært brug for praktisk hjælp til at kunne blive i egen bolig. De har brug for praktisk hjælp, struktur og menneskelig kontakt – ikke sundhedsfaglige indsatser.
Derfor kan man tænke i ”Hjælpefællesskaber” og fleksible ordninger, hvor flere typer medarbejdere kan bidrage uden at slække på kvalitet eller sikkerhed.
Sundhedsfaglige opgaver: Medicin, personlig pleje, sårbehandling m.v. - kræver fagpersonale, men derudover er der mange andre opgaver så som:
Rengøring, madlavning, indkøb, hjælp til digital post, tøjvask, oprydning følgeskab til læge – frisør eller bare selskab og en kop kaffe, gåture ikke at forglemme.
Disse sidstnævnte opgaver kan uden særlige kvalifikationer – udover et lyst og åbent sind – varetages af ufaglærte lønnede

DELTIDSANSATTE, studerende, unge over 16 år, seniorjobbere, efterlønnere, førtidspensionister mv.... i faste ansættelser 10 – 15 timer ugentlig. -

Fordelene vil være at det faguddannede personale frigøres til alene at varetage de sundhedsmæssige opgaver – flere hænder og mere tid til den enkelte – billigere end faguddannet personale til praktiske opgaver – tryghed og socialt nærvær i hverdagen samt afhjælpning af ensomhed for den enkelte. Borgeren vil på den måde kunne kunne få flere timer med hjælp og samvær.

Kommentar: Det er den gode gamle ”hjemmehjælper” jeg gerne vil have tilbage, både min egen mor og svigermor var, henholdsvis på Frederiksberg og Østerbro i København, hjemmehjælpere i mange år, først på fuld tid og sener på deltid ( fordi de ikke kunne undvære deres klienter- de var blevet venner ) og det fungerede perfekt, faste ” klienter ” som fik besøg og hjælp i et fastlagt ugentlige skema, de kunne selv prioritere hvilken hjælp der var brug for på den enkelte dag.

Målet med mit forslag vil være, at borgeren bliver i eget hjem længere, med mere tid, nærvær og kontinuitet og at kommunen kan frigive hænder til de sundhedsfaglige opgaver som kræver netop deres kompetencer, det giver faktisk ingen mening, at en faguddannet social og sundhedsassistent for eksempel skal vaske gulv- tøj etc...

Torben Frederiksen
Kandidat Ishøjdemokraterne.

Adresse

Fyrrelunden 49
Ishøj
2635

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Ishøjdemokraterne sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del