Anne Mollerup Lanz - Byrådsmedlem

Anne Mollerup Lanz - Byrådsmedlem � Engageret i lokal udvikling, stærke fællesskaber og ansvarlig politik for Venstre i Egedal

Ugen der gik (fra sidste uge) – der var fart på…og derfor kommer den lige lidt på bagkant.Sidste uge gik stærkt.Mandag m...
18/03/2026

Ugen der gik (fra sidste uge) – der var fart på
…og derfor kommer den lige lidt på bagkant.

Sidste uge gik stærkt.

Mandag morgen startede med, at Bo og jeg stod på Stenløse Station og delte morgenboller og flyers ud for Sophie Løhde. En kold start på dagen – men heldigvis god stemning.

Om aftenen stod den på vores sædvanlige gruppemøde i Venstre. Dog uden Anders Bo Larsen, som er i fuld gang med valgkampen (bor du i Storkøbenhavn, ved du godt, hvor krydset kan sættes 😉).

Tirsdag havde vi temadrøftelse i byrådet med fokus på plan-, miljø- og naturområderne – herunder den grønne trepart. Der var sat tre timer af, og det var der en god grund til. Det er nogle af de områder, hvor vi træffer beslutninger, der rækker mange år frem, så det kræver ordentlige og grundige drøftelser af retningen.

Onsdag aften gik turen til Aalborg til KL's Topmøde. Det er en årlig samling for kommunernes politiske ledelser, og i år fyldte den usikre verden, vi står i, naturligt en del – sammen med det kommende folketingsvalg.

Der blev også tid til lidt klassisk valgkampsarbejde undervejs. Jeg nåede både at dele flyers ud og kigge forbi Egedal Centret, hvor Sophie Løhde lagde vejen forbi.

Søndag stod på en lidt anden slags aktivitet, da jeg var med på “Løhde’s hundepatrulje” ved Søndersø. En hyggelig tur med andre hundeejere – og ja, lamaen Kara fra Sansegården deltog også. Jeg havde taget Zoey med.

En uge med tempo på – både lokalt og nationalt.

Så stod vi igen i Egedal Centret.Det føles egentlig ikke så længe siden, at vi stod samme sted under kommunalvalget. Den...
07/03/2026

Så stod vi igen i Egedal Centret.

Det føles egentlig ikke så længe siden, at vi stod samme sted under kommunalvalget. Dengang handlede det om byrådet i Egedal. Nu er det Folketinget – og vi stod der selvfølgelig for at bakke op om Sophie Løhde.

Det blev en rigtig god dag med mange smil, gode snakke og mennesker, der havde lyst til lige at stoppe op.

Og hvis du bor i Københavns Storkreds, så kan du i øvrigt også sætte dit kryds ved Anders Bo Larsen.

Tak til alle jer, der kiggede forbi – og til holdet for godt selskab 😊

Det her er et skoleudspil, jeg faktisk kan se fungere i et klasselokale.Venstre foreslår nu en Tillidsskole med flere re...
04/03/2026

Det her er et skoleudspil, jeg faktisk kan se fungere i et klasselokale.

Venstre foreslår nu en Tillidsskole med flere ressourcer direkte ud til skolerne, flere timer med to voksne i klassen og større frihed til lærere og skoleledelser til at bruge pengene der, hvor behovet er.

Det rammer meget præcist nogle af de ting, jeg selv talte om i valgkampen.
For sandheden er jo, at mange lærere i dag står med en meget bred opgave i klasselokalet. Faglig undervisning, trivsel, inklusion og elever med meget forskellige behov – alt sammen på én gang. Det kræver både faglighed, tid og flere voksne omkring børnene.

Derfor giver det mening at styrke to-voksenordningerne. Det kan skabe mere ro i klassen, bedre støtte til de elever der har brug for det, og bedre mulighed for at læreren faktisk kan undervise.

Og ja – vi bliver også nødt til at se ærligt på inklusionen. Intentionen er god, men i mange klasser er rammerne simpelthen ikke fulgt med virkeligheden. Det er hverken fair over for de børn, der har brug for ekstra støtte, lærerne eller resten af klassen.

Samtidig er der noget grundlæggende rigtigt i at give mere tillid til skolerne. Dem der står i klasselokalet hver dag, ved som regel godt, hvad der virker.

Jeg sidder i Venstregruppe i byrådet sammen med Anders, så jeg ser ret tæt på, hvordan han arbejder.Han er en af mine tæ...
04/03/2026

Jeg sidder i Venstregruppe i byrådet sammen med Anders, så jeg ser ret tæt på, hvordan han arbejder.

Han er en af mine tætte samarbejdspartnere, og som ny i byrådet har jeg også mærket, at han er en god støtte. Anders er god til at holde det store overblik, men han er også typen, der dykker ned i detaljerne, når der er noget i en sag, der virkelig betyder noget. Det er en styrke i politik.

Og så har han også humor, som gør møderne lidt sjovere. Det skal I bare ikke sige til ham, at jeg har sagt 🤫

Hvis du bor i Københavns Omegn og har mulighed for at stemme på Anders til Folketinget, så vil jeg bestemt anbefale at kigge hans vej.
Jeg kan godt lide hans tilgang med mere virkelighed og mindre spin i politik. Det kunne Folketinget faktisk godt bruge lidt mere af.

Så har du muligheden, så sæt dit ❌ ved Anders Bo Larsen.

Jeg stiller op til Folketinget, fordi jeg mener, vi har brug for mere virkelighed og mindre spin i dansk politik.

Jeg har 15 års erfaring fra det private erhvervsliv, hvor resultater betyder noget – og hvor man ikke kan gemme sig bag lange forklaringer. De sidste 4 år har jeg siddet i Egedal Byråd, hvor jeg har arbejdet med de helt konkrete udfordringer i vores hverdag.

Min tilgang er enkel: No bu****it.

Sund fornuft. Klare prioriteringer. Politik der virker i virkeligheden.

Mine tre mærkesager er:

• Trygge børn giver stærke unge
• En grøn omegn – natur, rent drikkevand og plads til at leve
• Støj – den snigende dræber der langsomt ødelægger livskvaliteten for alt for mange

Jeg stiller op, fordi Danmark har brug for mere handling og mindre snak

Det bliver et NEJ TAK herfra! 👎🏼Jeg er ikke begejstret for en formueskat. Ikke fordi nogen skal slippe for at betale ska...
03/03/2026

Det bliver et NEJ TAK herfra! 👎🏼

Jeg er ikke begejstret for en formueskat. Ikke fordi nogen skal slippe for at betale skat. Virksomhedsejere betaler allerede selskabsskat, udbytteskat og bidrager med arbejdspladser og aktivitet i hele landet.

Mit problem er, at en formueskat ikke kun rammer det, man tjener. Den rammer det, man har bygget op. Hvis værdien ligger i en virksomhed, er det ikke nødvendigvis penge, der står klar på en konto. Alligevel skal skatten betales hvert år. Det kan betyde, at der må tages penge ud af virksomheden for at betale den.

Særligt i familieejede virksomheder – og ved generationsskifte – kan økonomien i forvejen være stram. En årlig skat på formuen betyder, at der over tid bliver mindre kapital at investere for. Mindre kapital betyder færre investeringer. Og investeringer er det, der skaber og fastholder arbejdspladser.

Danmark er et dyrt land at drive virksomhed i. Derfor lever vi af dygtighed, innovation og virksomheder, der investerer langsigtet. Når vi lægger endnu en skat på kapital, ændrer vi de rammer. I en åben økonomi kan kapital og ejerskab flytte sig – og det påvirker også, hvor arbejdspladserne ligger.

Det her handler ikke om at beskytte formuer. Det handler om at passe på de virksomheder, som vores arbejdspladser afhænger af.

Med valgudskrivelsen har statsministeren annonceret, at Socialdemokratiet går til valg på at indføre en formueskat for de rigeste. Det er et kæmpe selvmål, som vil gøre Danmark fattigere. Lad mig derfor endnu en gang slå fast: Den snak må stoppe nu!

Hvad mon jeg har lavet i dag…?Ligner lidt en druknet mus.
28/02/2026

Hvad mon jeg har lavet i dag…?

Ligner lidt en druknet mus.

I går havde vi den årlige generalforsamling i Venstre 💙
24/02/2026

I går havde vi den årlige generalforsamling i Venstre 💙

Ugen der gik.Mandag startede med gruppemøde i Venstre, hvor vi gennemgik, hvad der rører sig i de forskellige udvalg. De...
22/02/2026

Ugen der gik.

Mandag startede med gruppemøde i Venstre, hvor vi gennemgik, hvad der rører sig i de forskellige udvalg. Det er her, vi får samlet trådene og sikret, at vi har overblik og retning, inden sagerne rammer byrådssalen.

Tirsdag havde vi tematirsdag i byrådet med fokus på både beskæftigelses- og sundhedsreformen – og hvad de konkret betyder for os i Egedal. Det var en grundig gennemgang og gode drøftelser om, hvor vi kan og bør sætte ind lokalt.
Reformer lyder ofte som noget, der foregår langt væk fra hverdagen. Men realiteten er, at de får betydning her hos os – både fagligt og økonomisk. Meget tyder på, at vi også i Egedal kommer til at skulle finde besparelser. Det ændrer ikke på, at vi skal holde fast i kvaliteten og have blik for dem, der har mest brug for os.

Fra torsdag til lørdag var jeg på Kattegat-seminar sammen med de seks andre nye byrådspolitikere fra Egedal samt nye kolleger fra Odsherred og Ringsted. Intense dage med masser af input til rollen som byrådsmedlem: ansvar, økonomi, jura, samspillet med forvaltningen – og alt det indimellem, man ikke lige kan læse sig til.

Det var også både lærerigt og spændende at høre om de andre kommuners fokusområder. Man opdager hurtigt, at verden ser forskellig ud alt efter postnummer. Trods et tæt program blev der heldigvis også plads til gode diskussioner og en del grin – især på Egedal-rækken.
Tak til Mai, Allan, Janus, Johan, Edith og Lars for et par gode og indholdsrige dage.

Nu er der fyldt godt op på videnskontoen – og det er egentlig meget rart at kunne mærke, at man bliver klogere uge for uge.

Ugen der gik ☺️Ugen startede med gruppemøde i Venstre. Jeg er heldig at være en del af en erfaren gruppe, hvor jeg blive...
31/01/2026

Ugen der gik ☺️

Ugen startede med gruppemøde i Venstre. Jeg er heldig at være en del af en erfaren gruppe, hvor jeg bliver klædt solidt på og hvor der heldigvis også er plads til grin undervejs.

Tirsdag stod i erhvervslivets tegn med nytårskur. Vi fejrede de 16 gazellevirksomheder, som Egedal kan bryste sig af i år, og det er altså stærkt gået 👏🏼 Det er ikke let at blive Gazelle. Der blev også uddelt årets erhvervspris, og blandt mange stærke kandidater løb PM Montage med prisen. Stort tillykke til vinderne og til alle de nominerede. Jeg er oprigtigt stolt af det lokale erhvervsliv i Egedal.

Onsdag havde jeg mit første byrådsmøde. Her blev der fremsat forslag om midlertidigt at standse projektet Ølstykke Multiarena. Forslaget fik ikke flertal, og arbejdet fortsætter som planlagt. I Venstre mener vi fortsat, at multiarenaen er et vigtigt projekt, der kan styrke både idrætsliv, kultur og fællesskaber i kommunen.

Torsdag – alt for tidligt – kl. 5.00 gik turen mod Aalborg til Børne & Unge Topmødet. Et par intense dage med fokus på børn og unges liv og på, hvordan vi skaber høj kvalitet på området. Fredag eftermiddag landede jeg hjemme igen, godt fyldt op med indtryk.

Nu står den på weekend. Den skal nydes 😊
God weekend derude 😄

I går var der i Venstre, traditionen tro, Nytårskur 🎉. Det var en hyggelig aften i godt godt selskab og med en god tale ...
17/01/2026

I går var der i Venstre, traditionen tro, Nytårskur 🎉. Det var en hyggelig aften i godt godt selskab og med en god tale fra Jan. E. Jørgensen.

Dorte Rasmussen fik overrakt en præmie som tak for det store frivillige arbejde hun gør for os alle. Meget velfortjent 👏🏼

Når den første handling i et nyt ledelsesforhold er en fyring, er den dialog, man søger, i hvert fald kort.Her er Venstr...
14/01/2026

Når den første handling i et nyt ledelsesforhold er en fyring, er den dialog, man søger, i hvert fald kort.

Her er Venstres holdning til forløbet.

af Karsten Søndergaard af Bo Vesth af Anders Bo Larsen af Anne Mollerup Lanz DEBATINDLÆG: Den nye borgmester og konstituering har knap nok sat sig i stolene, før de vil afskedige kommunaldirektøren. Nogle varslede det allerede i valgkampen. Nu sker det…

Jeg har her til aften været til nytårskur på Veksø Skole 🎉I år ikke som formand for skolebestyrelsen, men som byrådsmedl...
13/01/2026

Jeg har her til aften været til nytårskur på Veksø Skole 🎉

I år ikke som formand for skolebestyrelsen, men som byrådsmedlem. Det var en smule uvant, men samtidig rart at se, hvor sikkert Dennis Roland Pedersen har taget over som formand. Vi har haft et stærkt og tillidsfuldt makkerskab de seneste fire år, og det var tydeligt, at stafetten er givet videre på bedste vis.

Dennis holdt en solid og velformuleret tale, og det samme gjorde Karen Forsting og skoleleder Christina Schaufuss, som satte klare ord på både skolens og byens hverdag og retning.

Kanonkugleprisen gik fuldt fortjent til Hanne, som stadig er morgenåbner i SFO’en og samtidig kunne fejre sin 81-års fødselsdag 🇩🇰. Det er engagement, der fortjener respekt.

Som altid bød eleverne på musikalske indslag og fællessang, som gav nytårskuren både liv og energi.

Adresse

Stenløse
3660

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Anne Mollerup Lanz - Byrådsmedlem sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del