Peter Graarup Westergaard - Socialdemokrat i Syddjurs

Peter Graarup Westergaard - Socialdemokrat i Syddjurs Jeg er 2. suppleant til byrådet, kommentator, skribent og forfatter til 4 bøger – senest en digtsamling om Djursland. Til daglig arbejder jeg som gymnasielærer.

Her deler jeg mine indslag om politik og kultur. Jeg er formand for det lokale distriktsråd.

KÆMPE STORT TILLYKKE TIL DANMARK – OG TIL DEN NYE REGERING!🍀🌹🇩🇰Som socialdemokrat glæder jeg mig over, at det er lykkede...
02/06/2026

KÆMPE STORT TILLYKKE TIL DANMARK – OG TIL DEN NYE REGERING!🍀🌹🇩🇰

Som socialdemokrat glæder jeg mig over, at det er lykkedes at samle en ny regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og Radikale Venstre.
En rigtig centrum-venstre regering. 💪

Jeg hæfter mig især ved de store investeringer i børn, unge, uddannelse og velfærd. At folkeskolen skal styrkes. At der investeres i trivsel. At der sættes ind over for tech-giganterne. At vi tager nye skridt for at sikre rent drikkevand og bedre dyrevelfærd.

Jeg glæder mig naturligvis særligt over, at regeringen vil undersøge en mere retfærdig beskatning af fremtidige boliggevinster. Det er et vigtigt signal om, at velstand ikke alene skal afhænge af, om man har været heldig at købe bolig på det rette tidspunkt, men også af uddannelse, arbejde og indsats.

Som formand for et distriktsråd er jeg også glad for, at landdistrikterne fylder så meget i regeringsgrundlaget. Og har høje forventningerne.

Et stort og varmt tillykke til Mette Frederiksen, der nu for tredje gang kan danne regering (det er dælme godt gået) og selvfølgelig til Socialdemokratiet og de andre partier i firkløveret 🍀🌹🇩🇰💪

God arbejdslyst

ER DET TID TIL AT DISKUTERE STORE SKATTEFRIE FORMUER I MURSTEN? Det er der noget der tyder på...Der er faktisk også en ø...
30/05/2026

ER DET TID TIL AT DISKUTERE STORE SKATTEFRIE FORMUER I MURSTEN? Det er der noget der tyder på...

Der er faktisk også en økonomisk dimension i debatten om beskatning af boliggevinster. Det handler ikke blot om det retfærdige i at nogle kan få uforholdsmæssige formuer alene via en heldig beliggenhed. Når meget store formuer kan ophobes skattefrit i ejerboliger, nogle gange gennem generationer, risikerer vi, at kapital bindes i mursten frem for at blive investeret i grøn omstilling og arbejdspladser. Det er ikke nødvendigvis den mest produktive anvendelse af samfundets ressourcer.

En avancebeskatning af fremtidige boliggevinster handler derfor ikke kun om retfærdighed, men også om at sikre, at vores skattesystem understøtter en sund og langsigtet økonomisk udvikling, som tilgodeser den almindelig lønmodtager. Når vi beskatter arbejde hårdt, men lader store formuegevinster gå fri, kan vi ende med at belønne passivt ejerskab højere end aktiv værdiskabelse.

Derfor bør vi turde diskutere, om skattesystemet skal understøtte den almindelige lønmodtager i fremtidens Danmark frem for skattefri formuegevinster på boligmarkedet.

VI BØR DISKUTERE SKAT PÅ BOLIGGEVINSTERJeg synes en kommende centrum-venstre-regering bør tage Lars Løkke Rasmussens val...
24/05/2026

VI BØR DISKUTERE SKAT PÅ BOLIGGEVINSTER

Jeg synes en kommende centrum-venstre-regering bør tage Lars Løkke Rasmussens valgforslag om beskatning af boliggevinster seriøst. Det bliver mere og mere tydeligt for mig, at vi bør diskutere, hvordan vi kan indføre et nyt skattesystem, hvor vi beskatter fremtidige boliggevinster ved et salg - en såkaldt avancebeskatning.

Der er noget grundlæggende socialdemokratisk i den tanke at beskatte store ejendomsgevinster ved salg. For er det rimeligt, at vi i Danmark beskatter arbejde hårdere end store, samfundsskabte gevinster på boligmarkedet?

Som socialdemokrat mener jeg, at det skal kunne betale sig at arbejde, uddanne sig og skabe noget af samfundsværdi. Derfor er det uhyre vigtigt at diskutere, om vi i højere grad kan beskatte de enorme gevinster, som især er opstået i dele af boligmarkedet – ikke fordi folk faktisk har arbejdet hårdere, men blot fordi samfundsudviklingen har gjort deres ejendomme meget mere værd.

En bolig i Gentofte kan stige med millioner, mens en familie i Norddjurs oplever noget helt andet. De forskelle i værdistigninger er i høj grad skabt af fællesskabet: infrastruktur, uddannelse, arbejdspladser og den samlede udvikling.

Mogens Lykketoft skrev faktisk også allerede i sine erindringer, at Danmark alt for længe har beskattet “arbejde i ansigtets sved” hårdere end de gevinster, man nærmest “sover sig til”.

Vi skal turde tage debatten om, hvordan vi skaber et mere retfærdigt og bæredygtigt skattesystem - som natuligvis skal indfases over mange år.

Det er et godt grundlag for en centrum-venstre-regering.

Vi arbejder intenst på en svømmehal i Rønde.En dag så kommer den 🌹
23/05/2026

Vi arbejder intenst på en svømmehal i Rønde.
En dag så kommer den 🌹

SVØMMEHAL I RØNDEJeg er enormt glad for at være en del af arbejdsgruppen, der arbejder med planerne om en svømmehal i Rø...
23/05/2026

SVØMMEHAL I RØNDE

Jeg er enormt glad for at være en del af arbejdsgruppen, der arbejder med planerne om en svømmehal i Rønde. Der er stor engagement i gruppen, hvor vi arbejder på både placering, indhold, økonomi og mulighederne for fremtidens vandunivers.

For mig virker det også oplagt, at projektet nu skal videre i et egentligt forprojekt, hvor der kan arbejdes målrettet med finansiering og fondsansøgninger. Visionen handler ikke kun om en klassisk svømmehal, men om et moderne vandunivers med plads til både svømning, konkurrenceidræt, sundhed, livskvalitet og genoptræning.

Jeg glæder mig til det videre arbejde.

Artiklen kan læses her:

Ni borgere arbejder frem mod 2027 på at afklare placering, rumprogram og økonomi for en ny svømmehal ved Rønde Idrætscenter.

10/05/2026

Kæmpe stort tillykke til AGF og Aarhus - og hele Østjylland
💪💪💪💪

KOM TIL FOLKESKOLEMØDE PÅ MOLS
04/05/2026

KOM TIL FOLKESKOLEMØDE PÅ MOLS

Det skal være ulovligt at erstatte mennesker med AI alene for at øge profitten.AI skal bruges til at forbedre vores samf...
02/05/2026

Det skal være ulovligt at erstatte mennesker med AI alene for at øge profitten.

AI skal bruges til at forbedre vores samfund — ikke til at gøre almindelige mennesker overflødige på arbejdsmarkedet.

Vi skal selvfølgelig bruge AI dér, hvor teknologien kan skabe bedre løsninger inden for sundhed, forskning, administration og hverdagsliv. AI kan hjælpe med hurtigere diagnoser, smartere systemer og mindre bureaukrati.

Teknologi skal støtte medarbejdere — ikke bruges som en undskyldning for massefyringer og jagten på større overskud. Gevinsterne ved AI skal komme hele samfundet til gode.

Vi brug for langt stærkere regulering af AI. Og vi har brug for bedre retningslinjer for at bruge de muligheder AI faktisk giver.

Også på uddannelsesområdet er det nødvendigt. Børn og unge skal stadig lære at tænke selv, skrive selv, regne selv og udvikle sociale kompetencer. AI må aldrig erstatte læring, fordybelse eller menneskelig dannelse.

Vi skal også beskytte samfundet bedre mod svindel, manipulation og digitalt misbrug. AI udvikler sig hurtigt, og lovgivningen skal følge med.

Se hvad jeg lige fandt i min danskbog 🌹
23/04/2026

Se hvad jeg lige fandt i min danskbog 🌹

Stort tillykke til det ungarske folk
13/04/2026

Stort tillykke til det ungarske folk

Adresse

Ugelbølle
8410

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Peter Graarup Westergaard - Socialdemokrat i Syddjurs sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del