Hopeatien palvelutalo

Hopeatien palvelutalo Tällä sivulla kerromme talomme ajankohtaisista asioista ja tapahtumista.
(6)

19/03/2020

Koronavirustilanne tuo muutoksia ikääntyneiden palveluihin.Vierailut seniorikeskuksissa, sairaaloissa ja asumispalveluyksiköissä ovat kiellettyjä. Läheiseen kannattaa olla yhteydessä puhelimella tai etäyhteydellä.

Laakson ja Malmin terveysasemat toimivat koronavirusterveysasemina. Yli 70-vuotiaita on kehotettu pysymään mahdollisuuksien mukaan kotona koronavirusriskin vähentämiseksi.

Toimi näin kun epäile koronavirustartuntaa👉

Muutoksia sosiaali – ja terveyspalveluissa👉

Laakson terveysasemasta koronavirusterveysasema👉

Upea arkikuva meidän ryhmäkodeista! 😍
04/03/2020

Helmikuun helmiä Hopeatien palvelutalossa 🌱☀️🐈🍷🧀🧁Laskiaispullat syntyivät kädenkäänteessä osaavien tekijöiden toimesta, ...
28/02/2020

Helmikuun helmiä Hopeatien palvelutalossa 🌱☀️🐈🍷🧀🧁
Laskiaispullat syntyivät kädenkäänteessä osaavien tekijöiden toimesta, yrttiruukut tuovat lupauksen lähestyvästä keväästä ja Ystävänpäivääkin juhlistettiin viini- ja juustomaistelulla hyvässä seurassa nautiskellen.

28/01/2020

Viime kesänä keräsimme puutarhan ylikasvaneista retiiseistä siemenpalot talteen ja kuivasimme ne ikkunalaudalla. Viime viikolla kylvimme siemenet multaan ja tänään jo maistelimme retiisin versoja! 🌱💚🌱💚🌱

15/01/2020

Tammikuussa puutarha vielä uinuu, mutta hiljalleen alkaa puutarharyhmä heräillä ja suunnata katseet kohti kevättä... Ensi viikolla palaillaan puutarhatoimintojen äärelle ja aloitellaan versojen idättämisellä. Ostoslistalla on ainakin hernettä ja auringonkukkaa. Ryhtyisitkö sinäkin idätyspuuhiin? 🌱🌱🌱

23/12/2019
12/12/2019

Täällä kovalla tohinalla järjestellään Tonttupolkua. Tonttupolku tänään klo 14-18 Pohjois-Haagan palvelukeskuksen ja Pohjois-Haagan kirjaston ympäristössä. Kiitos kaikille mukana oleville järjestäjätahoille! Tervetuloa!

11/12/2019

Retki Tuomaan markkinoille. Jouluista tunnelmaa, kauniita kädentaitajien töitä ja herkullisia tuoksuja ilmassa. Kotiin viemiseksi monenmoista herkkua; karjanpiirakoita, taatelikakkua, käsintehtyä suklaata vain pari herkkua mainitakseni. Taisi löytyä myös lähimmäisille pukin konttiin monenlaista kivaa.

06/12/2019

Hopeatien palvelutalon väki toivottaa kaikille hyvää itsenäisyyspäivää! Juhlistimme eilen etukäteen 102-vuotiasta Suomea. Saimme nauttia juhlan lomassa Kansallisteatterin kiertuenäyttämön Niskavuoren Heta -esityksestä, jota oli täysi sali väkeä katsomassa. Suuri kiitos Beauty Studio Etelä-Haagan kampaajille, jotka loihtivat asukkaillemme kauniita kampauksia. Suuri kiitos myös mukana olleille vapaaehtoisillemme, jotka hääräsivät auttamassa juhlajärjestelyissä.

20/11/2019

Marraskuinen harmaus vaihtui elvyttävään vihreyteen ja upeaan kukkaloistoon Talvipuutarhan retkellä. Retkiryhmämme suosittelee lämpimästi Talvipuutarhassa piipahtamista kaikille ystäville ja tuttaville!

"Töölönlahden pohjukassa oleva Talvipuutarha vuodelta 1893 oli Helsingin ensimmäisiä mannermaisia nähtävyyksiä. J.J. af Lindfors rakennutti Talvipuutarhan omalla kustannuksellaan ja lahjoitti sen puutarhayhdistykselle. Rakentaminen kesti vain vuoden. Puutarha avattiin yleisölle lokakuussa 1893, sen rakentaminen maksoi 121 000 kultamarkkaa, joka oli siihen aikaan huomattava summa. Talvipuutarha oli lähes ainoa nähtävyys Helsingissä ja siitä tuli heti erittäin suosittu, kävijöitä oli joskus jopa yli 5000 päivässä. Lindforsin ehdoton ehto oli, että Talvipuutarhaan on kaikilla vapaa pääsy, aina.

15/11/2019

Suomenkielen opetusta hyvässä seurassa. Mukavaa perjantaipäivää kaikille! Tervetuloa huomenna Pohjois-Haagan Marttojen Syys-/Joulumyyjäisiin klo 11-14!

07/10/2019

Kiva retkipäivä Stadin Silakkamarkkinoille takana. Tiesittekö, että Silakkamarkkinat ovat yksi Suomen vanhimmista perinnetapahtumista ja ensimmäiset silakkamarkkinat järjestettiin jo vuonna 1743! Tuliaisiksi matkaan napattiin Ahvenanmaan leipää, omenoita, luumuja ja voissa paistettuna valkosipulimuikkuja. Kyllä meidän kelpasi!

26/09/2019

Peliryhmäläisten suunnittelema keilausretki Taliin oli odotettu ja onnistunut! Kahvapallot ja vierityskourut mahdollistivat keilaamisen jos tavallinen keilapallo tuntui haastavalta käsitellä. Hieno kisa saatiin aikaan ja upeat lukemat tulostaululle! Mahtava iltapäivä, tänne mennään uudestaan! :D

Meidän poppoo! Peace and Love vaan kaikille!
05/08/2019

Viime viikolla teimme retken Haltialan kotieläintilalle. Ihania eläimiä, maistuvat eväät matkassa ja hauska seura! Retken jälkeen kuultua: "Oli niin mukavaa, että tätä muistelee vielä monta päivää!"

30/07/2019

Puutarharyhmässä ollaan päästy jo kypsyvän sadon maisteluun. Persilja, kesäsipuli, pinaatti ja herneet maistuivat ihan kesälle!

Tule meille vaan meillä leivotaan... Piirakkatalkoot tänään ryhmäkoti Veturissa. 😋
26/06/2019

Puutarhurin rukousHyvä Jumala,anna armostasi sadetta joka päiväjos vain sopii, keskiyöstä kello kolmeen,ja kuten tiedät ...
25/06/2019

Puutarhurin rukous

Hyvä Jumala,
anna armostasi sadetta joka päivä
jos vain sopii, keskiyöstä kello kolmeen,
ja kuten tiedät hyvin hienoa ja lämmintä,
jotta se hyvin imeytyy maahan.

Ja anna auringon paistaa
koko päivän, vaikka ei tietenkään liikaa,
eikä Astilben, Gentianan, Hostan
eikä Rhododendronin päälle.

Mutta varjele sateelta
Silene, Alysseum, Helianthemum,
laventeli ja muut, jotka kuten äärettömässä viisaudessasi tiedät, pitävät kuivuudesta,
ja joiden nimet voin kirjoittaa paperille jos niin tahdot.

Ja anna aina paljon kastetta ja vähän tuulta,
runsaasti kastematoja, mutta ei etanoita
eikä lehtitäitä eikä härmätauteja.

Ja jos sopii, anna kerran viikossa sataa lannoiteliuosta.
Amen.

Karel Capek

Hopeatien palvelutalon väki toivottaa oikein hyvää juhannusta kaikille! Tässä tunnelmia eiliseltä juhannustansseilta.
20/06/2019

13/06/2019

Perinneleikkipäivässä tänään muisteltiin lapsuuden leikkejä. Paikalla oli myös läheisestä päiväkodista lapsia, joille käpylehmien askartelu ja niillä leikkiminen sekä neppisautoilla neppailu olivat uutta ja jännää tekemistä. Sukupolvien välistä kohtaamista parhaimmillaan!

Puutarharyhmä tarkasti aamulla tilukset ja totesi, että palvelutalon kasvimaalla vihertää jo 🌱☺️🌞💚
11/06/2019

07/06/2019

Tähän kesäiseen viikkoon on mahtunut paljon mukavaa toimintaa. Peliryhmässä kisattiin taas Mölkkymestaruudesta, Kesäkahvilassa avattiin jäätelöbaari, Kimppakävely suuntasi kulkunsa Rodopuistoon ja omalla pihalla on käyty tuoksuttelemassa kukkivia syreenejä. Perjantaina ryhmäkoti Opastimessa käärittiin hihat ja ryhdyttiin leipomaan yhteisökahveille karjalanpiirakoita. #aktiivinenarki #merkityksellistätoimintaa #laatuaelämään #lisääelämäävuosiin #Hopeatienpalvelutalo

03/06/2019

Hei, läheisessä Haagan Alppiruusupuistossa (rhodopuisto)alkaa kukkaset olla kauneimmillaan. Ajattelimme lähteä keskiviikkona klo 10 alkaen porukalla niiden väriloistoa ihastelemaan. Haluaisitko Sinä olla mahdollistamassa mahdollisimman monelle palvelutalomme asukkaalle pääsyn retkelle? Asukkaamme istuvat retkellä pääsääntöisesti pyörätuolin kyydissä. Opastamme pyörätuolin käytöstä ennen retkelle lähtöä. Lähdemme Hopeatien palvelutalolta (Hopeatie 14) klo 10 kävellen kohti rhodopuistoa. Matkan pituus perille on noin 1,3 km. Perillä pientä naposteltavaa. Takaisin Hopeatielle tulemme klo 12 mennessä. Ilmoittautumiset ulkoilukaveriksi huomiseen tiistaihin klo 16 mennessä, numeroon 09-310 46779.

29/05/2019

Ihana retkipäivä Kannelmäen palvelukeskukseen, jossa on parhaillaan vielä käynnissä lännen alueen kesäjuhlat, Sukupolvisäpinät.

24/05/2019

Palvelutalon terasseille istutettiin puutarharyhmän kanssa ihanat kesäkukat. Kaunistetuilla parvekkeilla maistui päiväkahvit hyvin tehdyn työn jälkeen. 🌺

🌿 Puutarhurit työssään 🌿 Rikkaruohot saivat kyytiä ja maa käännettiin istutuslaatikoissa. Samalla laadittiin istutussuun...
21/05/2019

🌿 Puutarhurit työssään 🌿
Rikkaruohot saivat kyytiä ja maa käännettiin istutuslaatikoissa. Samalla laadittiin istutussuunnitelma ja muisteltiin omia ryytimaita, kukkapenkkejä ja siirtolapuutarhoja. Ihana tunnelma merkityksellisen toiminnan äärellä.

10/05/2019

Hopeatien palvelutalossa vietettiin perjantaina 10.5 kansallista Unelmien liikuntapäivää. Ohjelmassa oli sukupolvien välistä kohtaamista yhteisen ulkoilun merkeissä sekä pihapelejä mölkystä jumboyatzyn kautta saappaanheittoon. Halukkaat pääsivät pyöräretkelle side by side-pyörällä. Hyvä musiikki siivitti tapahtumaa, makkarat grillattiin, mehut juotiin ja tiputanssit tanssittiin ☺️

09/05/2019

Torstaitansseissa muisteltiin Reijo Taipaletta. Kauniit kappaleet toivat paljon muistoja mieleen ja innostivat tanssimaan lämpimissä tunnelmissa.

Hopeatien palvelutalossa kevättä rinnassa! Vanhat huonekalut vaihtuvat yhteistyöllä uusiin☺️
08/05/2019

07/05/2019

Peliryhmän kesäkauden avajaisia vietettiin maanantaina aurinkoisessa säässä 🌞 Mölkkykisan pariin olikin tehnyt mieli jo tammikuusta lähtien!

12/04/2019

Hääpukunäytös kruunasi aurinkoisen perjantai-iltapäivän Hopeatien palvelutalossa! Saimme ihastella hääpukuja eri vuosikymmeniltä, 1950-luvulta aina tähän päivään. Kauniit puvut toivat muistoja monen mieleen ja tilaisuudessa vallitsi onnellinen tunnelma 🥰

03/04/2019

Ryhmäkoti Veturissa leivottiin tänään pullat päiväkahveille yhteisvoimin. Hyvin meille maistuivat ihanasti tuoksuvat pullat.😊

Pullantuoksuinen perjantai! Ryhmäkoti Opastimessa leivottiin tänään yhdessä ja nautittiin tuoretta pullaa laulun lomassa...
01/02/2019

21/12/2018

Rauhoitumme hiljalleen joulun viettoon. Pohjois-Haagan palvelukeskuksen ja Hopeatien palvelutalon väki toivottavat mitä parhainta joulun aikaa ja onnea uudelle vuodelle 2019! Lämpimät kiitokset lukuisille eri tahoille, yhteistyökumppaneille ja vapaaehtoisille, jotka ovat tuoneet palvelutalon asukkaiden ja palvelukeskuksen asiakkaiden arkeen piristystä erilaisella ohjelmilla sekä lahjoituksilla!

10/10/2018

Toimintaterapian pienryhmässä syntyi keskustelua uuden oppimisesta ja kokeilunhalusta vielä vanhoilla päivilläkin. "Ikinä en ole kokeillut maalata sormillani, mutta aina olen miettinyt, miltä se tuntuisi." Upeaa heittäytymistä ryhmäläisiltä uuden toiminnan äärelle, jossa syntyi heti suoranaista taidetta!

21/09/2018
Pohjois-Haagan palvelukeskus

Suomessa vietetään tällä viikolla Muistiviikkoa. Tänään Alzheimer-päivänä 21. syyskuuta julkaistaan Helsingin Muistikylä-työryhmän video Entä, jos en tunnista sinua enää?
Puhuttelevassa videossa pohditaan Entä, jos en tunnista sinua enää? Mitä, jos jään yksin? Mitä, jos minustakin tulee muistisairas.

Suomessa on arviolta noin 200 000 muistisairautta sairastavaa henkilöä. Heidän lisäkseen sairaus koskettaa useita omaisia ja läheisiä sekä monia kanssaihmisiä.
-Keskuudessamme tulee olemaan yhä enemmän muistisairaita, jotka tarvitsevat meidän apua ja tukea arjen tilanteissa. Voisitko sinä olla yksi auttajista? kysyy Lorenz Backman videolla.
Helsingin tavoitteena on olla ikäystävällinen ja muistiystävällinen kaupunki, jossa monipuolinen palvelukeskusverkko tarjoaa iäkkäille asukkailleen lähipalveluja kattavasti.
Stadin ammattiopiston osalta videoprojektista on vastannut opiskelija Tuulikki Pietilä.Sosiaali- ja terveystoimen Muistikylä-työryhmästä mukana ovat olleet palvelutalon johtaja Iisa Honkavaara ja ylihoitaja Claudia Hellström.
Työryhmään kuuluivat Gabriella Polverino, Juulia Salo, Veera Lehtilä, Kuutti Tunkelo, Tuulikki Pietilä ja Sausa Mäkelä, Stadin ammattiopistosta.
Videolla esiintyvät näyttelijät Erkki Seiro, Lorenz Backman, Pinja Juhola, Juha Lauri Reima, Jari Schrader, Jennie Mariani-Cerati, Totte Lehtinen, Kuutti Tunkelo ja Jorma Harjamäki.

14/09/2018

Sukupolvien kohtaamista, yhteistä tekemistä ja kokemista Junioreiden ja Senioreiden yhteisessä toiminnallisessa ryhmässä, jossa jumpataan, pelataan, lauletaan ja tanssitaan yhdessä joka toinen viikko! Ihanat päiväkoti Ellan aurinkoiset lapset sekä palvelutalon asukkaat tässä leikkivarjon lumoissa!

29/08/2018

Aamupäivällä oli kova kuhina, kun Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttiopiskelijat järjestivät Hopeatiellä erilaisia mielenkiintoisia arviointipisteitä. Palvelutalon ja palvelukeskuksen asiakkaat pääsivät testaamaan muun muassa puristusvoimaa, hienomotoriikkaa ja karkeamotoriikkaa sekä testauttamaan muistiaan erilaisilla muistitesteillä.

17/08/2018

Koulujen alkaminen virittää mielen tulevaan syksyyn vaikka omista kouluvuosista olisikin jo aikaa... Kansakoulumuistoja koottu pieneksi näyttelyksi palvelukeskuksen toimiston viereiseen vitriiniin. Kirsi Alastalon (https://ryhmarenki.fi/muistoja-kansakoulusta/) laatima materiaali taipuu myös näyttelyn sisältöä rikastamaan. Tervetuloa verestämään omia koulumuistoja! :)

02/08/2018

Lämpimästi tervetuloa yhteistyökumppanimme tarjoamaan satumaiseen kesäjuhlaan keskiviikkona 8.8. klo 12-15 Hopeatien toimipisteen pihapiiriin! #joyactor

Palvelutalon pihalla värejä, muotoja, tuoksuja, makuja... 🌺🌿🍅🦋

Ryhmäkoti Vaunussa vietettiin sateista päivää laulellen kesätyöntekijä Ilonan johdolla.
05/07/2018

28/06/2018

Tasavallan Presidentti on myöntänyt kahdelle ryhmäkotin Veturin asukkaalle Suomen valkoisen ruusun ritarikunnan 1 luokan mitalin.
Kuvassa Jenny Kaarina juuri mitalin ja diplomin saaneena.

Palvelutalon pihalla kasvaa jo vaikka mikä! Sadonkorjuuta odotellessa...🌿
26/06/2018

Osoite

Hopeatie 14
Helsinki
00440

Yleistä tietoa

Hopeatien palvelutalo on osa Helsingin sosiaali-ja terveystoimea.

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Hopeatien palvelutalo :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Videot

Lähellä hallituksen palvelut

Muut Valtion organisaatiot Helsinki :ssa

Näytä Kaikki

Kommentit

Näistä herkuista ovat vanhemmat ihmiset tykänneet hurjasti, kun ollaan annettu lahjoiksi palvelukodeissa. Tuolta saa tilata jouluksi
Ryhmäkoti Veturi valmiina jouluun 🎅
https://www.facebook.com/merjaarmiida.niiranen/posts/505590829788571 Kiitos kaikille, jotka olitte mukana videossa.