28/05/2026
FRANSA ve VİETNAM
Vietnam savaşı denince aklımıza sadece ABD'nin Vietnam savaşı gelir.
ABD 2 milyona yakın Vietnamlıyı en feci şekilde katletmesine rağmen ülkeden çıkmak zorunda kalmıştı ya.
Ancak bundan önce uzun yıllar Vietnam'ın Fransız işgalinde kaldığını, Fransa'nın da en az ABD kadar katliam yaptığını bilmeyiz.
Fransa 1872 yılında Vietnam'ın tamamını işgal etti. Bu işgal 1954 yılına kadar sürdü.
Fransa'nın işgaline karşı ilk ciddi direniş 1885'te başladı. Fransız ordusu bu direnişi şiddetle bastırıp 25 bin Vietnamlıyı hunharca öldürdü.
1920’de Ho Chi Minh önderliğinde yeni bir direniş başlatıldı. Fransız ordusu yine bütün köyleri yakıp yıkarak direnişi bastırdı.
İkinci dünya savaşında Fransa hükümeti Vietnam gençlerini askere alarak, Afrika'da ve Avrupa'da kullandı.
İkinci dünya savaşının bitiminden sonra, Fransa savaş uçaklarını Vietnam'a getirerek, Köyleri bombalamaya başladı.
Bu arada Vietnam fiilen ikiye bölündü, Kuzey Vietnam işgale karşı daha örgütlü direnebildiğinden, Fransa Güneye çekildi.
Lider Ho Chi Minh ile yapılan görüşmeler sonuç vermeyince savaş devam etti.
Fransız kuvvetleri Hanoi'yi aldı.
Ana yollarını denetimini de ellerine geçirdi.
Fakat kırsal alanda istediği başarıyı sağlayamayınca, Havadan bombalamaya ağırlık verdi.
Önce havadan pirinç çuvalları atıyor, sonra çuvalları almak için gelen halkın üzerine Na**lm bombaları atıyordu.
Fransa'nın Vietnam'a getirdiği 200 uçak, günde ortalama 32 ton yiyecek atıyor, ardından da 170 ton bomba yağdırıyordu.
Buna rağmen Fransızlar ne yaptılarsa Vietnamlıları pes ettiremediler.
Bu arada Fransızların 1920 ile 1954 arasında katlettiği Vietnamlı insan sayısı Milyonu geçti.
1954 yılında Fransa, ABD ile anlaşarak Vietnam daki haklarını ABD'ye devtetti.
Öldürmeye ABD devam etti.
Fransa'nın soykırım ve katliam yaptığı yerler Vietnam'dan ibaret değildi.
20. Yüzyıl içinde;
Cezayir'de bir buçuk milyon insan katletti.
Burundi'de 650 bin insan katletti.
Ruanda'da 800 bin insanın katledilmesini Belçika ile birlikte örgütledi. Hazırladı.
Benin, Togo, Kongo, Orta Afrika Cumhuriyeti, Gine, Madagaskar, Senegal, Fas, Tunus ve Fildişi sahilinde toplam 5 milyonun üzerinde insan katletti.
Diğer kıtalardakini sayabilmek, kayıtlara geçebilmek mümkün olmadı.
Çünkü kalem hep katilin elindeydi.
Mikrofon hep hırsızın, soyguncunun, işgalcinin elindeydi.
Soyulana, mazluma kimse mikrofon uzatmadı.
Bunlar yaşanırken, biz hala Paris, hak, hukuk, medeniyet merkezi sanıyorduk.
İnsan haklarının dağıtım merkezi sanıyorduk.
1939'dan sonra da, bize sadece Avrupa'nın kendi öğrettiği yalan tarih öğretildi.
Bunun için aynı işgalcilerden gelen hiçbir kötülüğün farkına varamadık. Hiçbir tedbir alamadık.
Geldik bugüne.
Biz bu katliamları, soygunları, soykırımları yapanlara, -sen soykırım yaptın- diyemediğimiz için, bugün Fransa yine, sen 100 yıl önce Ermeni soykırımı yapmışsın diyerek seni suçluyor.
Tarihe sadece Atatürk'ün baktığı yerden bakalım.
KENAN ÖZEK