01/12/2025
De voorbije dagen haalde het groot nieuws in onze regio: het Algemeen Ziekenhuis Geel en het Heilig Hartziekenhuis in Mol zetten hun fusie stop.
Maar achter dit nieuws schuilt een veel dieper probleem in onze gezondheidszorg in het algemeen.
Onze ziekenhuizen staan financieel met hun rug tegen de muur. In 2024 draaide bijna de helft verlies. En de besparingslogica van Arizona duwt hen nog verder richting afgrond.
In zo’n context worden fusies verkocht als dé oplossing: “betere zorgkwaliteit”, “meer samenwerking”, … Maar in werkelijkheid zijn het vaak noodgrepen om de cijfers op te poetsen.
En wat zijn de gevolgen?
Ziekenhuizen worden verplicht tot “herstructureringen”: afdelingen verdwijnen, soms zelfs hele sites. Pediatrie, geriatrie, materniteit… niet altijd winstgevend, maar wél onmisbaar.
De dienstverlening voor de bevolking krimpt. Patiënten moeten verder reizen. Kwetsbare mensen – ouderen, jonge gezinnen – verliezen de zorg dichtbij huis.
En het personeel? Dat mag dezelfde of zelfs meer zorg verlenen met steeds minder collega’s. De werkdruk schiet verder omhoog.
De PVDA kiest voor een andere koers:
• Behoud van buurtziekenhuizen en toegankelijke zorg dicht bij de mensen.
• Publieke investeringen die zorgen voor meer personeel en gezonde ziekenhuisfinanciën.
• Echte samenwerking tussen de Kempense ziekenhuizen, met de patiënt centraal.
Samen maken we van zorg opnieuw een recht, geen rekensom.