02/06/2026
I dag har 2. klasse været på et super spændende besøg på Nibe Bibliotek, hvor menuen stod på robotter og teknologi.
Eleverne kastede sig over kodningens kunst og undersøgte, hvordan vi egentlig kommunikerer med maskiner. Der blev arbejdet på højtryk med de små, seje Ozobots, som styres ved hjælp af farvede tuschstreger, og der blev gået til vaflerne, da der blev dystet i BeeBot-petanque!
Men dagen bød ikke kun på praktisk kodning. Eleverne skulle også snakke etik. For kan man egentlig være rigtige venner med en robot? Er AI (kunstig intelligens) farlig? Og hvad skal en selvkørende bil overhovedet vælge at gøre, hvis der pludselig sker et uheld på vejen hvor valget står mellem hvilke personer der måske bliver ramt? Der blev debatteret og reflekteret en del.
Efter en intens og lærerig time var vi desværre nødt til at vende snuden hjemad med bussen – vi kunne uden problemer have brugt meget mere tid i robotternes selskab!
Tak til Nibe Bibliotek for en fantastisk og inspirerende formiddag!