Bredebro frivillige brandværn

Bredebro frivillige brandværn Vi går ind når andre går ud. På initiativ af en kreds af byens borgere, blev Bredebro Frivillige Brandværn stiftet den 10.

September 1924, og der valgtes en bestyrelse på 7 mand med Jens Møller som kaptajn. Værnet var på daværende tid opbygget af frivillige brandsvende, som uden uddannelse, bekæmpede ildebrande med næb og klør. Alarmeringen foregik af den såkaldte brandfoged, der på daværende tidspunkt cyklede rundt i Bredebros gader og truttede i et alarmeringshorn for at alarmere brand. Det eneste materiel værnet v

ar i besiddelse af var en gammel håndkraftsprøjte, der var hestetrukket og skulle betjenes af 8 mand. Ved hjælp af en bevilling fra " De forenede Brandforsikringer" på 250 kr. årligt i 2 år, fik man i 1925 anskaffet en Ellerhammer-sprøjte, som skulle læsses på en lastbil. Dette var imidlertid heller ikke tilfredsstillende, da der ikke var ret mange lastbiler dengang. I 1940 blev der anskaffet en 800 m/l ( udtales 800 minut liter) påhængssprøjte men man måtte stadig vente på en lastbil. Først i 1954 fik man endelig egen udrykningskøretøj, en brugt CF-bil og en ny 1500 m/l påhængssprøjte, men denne gamle CF-bil var efterhånden temmelig slidt og ville ikke altid starte, men da stationen lå lige ved siden af skolen, var der aldrig problemer med at få nogen til at skubbe det gamle dyr i gang, da der altid var mange nysgerrige skoleelever tilstede for at se på, så de blev kommanderet til at skubbe udrykningskøretøjet i gang. I 1956 blev brandfogdens horn afløst af et 3 dobbelt kompressorhorn på Esso tanken i Bredebro, dette horn var så kraftig at det kunne høres i hele byen, og til rædsel for flere, f.eks. den daværende lægefrue der havde hente 30 æg hos det lokale mejeriudsalg en Lørdag kl. ca. 12.00 og ville bære æggene hjem, men havde glemt Lørdags alarmeringen, med det resultat at æggene lå som æggekage på fortovet. I 1967 blev værnet for alvor kørende med en Land-Rover med frontmonteret pumpe på 2000 m/l og Vandtank + en Land-Rover som slangetender ( er stadig aktiv i dag). I 1972 fik værnet en materiel- og mandskabsvogn en Bedford cf 170. I 1974 blev værnet indsat i stormflodstjenesten og 1975 i varslingstjenesten for radioaktiv nedfald og naturkatastrofer. I 1980 fik værnet brandstationen, på den nuværende adresse. I 1981 Blev værnets medlemmer udstyret med personsøger som et supplement til det berygtede kompressorhorn, Hornet var stadig aktiv indtil 1996. Værnet, der er en forening, består i dag af 21 medlemmer af max. 32 medlemmer. Bredebro Frivillige Brandværn er et hovedværn der har Visby Frivillige brandværn som hjælpeværn, med 19 medlemmer. I Bredebro Frivillige Brandværn hersker princippet om frivillighed. Når alarmen lyder i Bredebro/Visby møder alt disponibelt mandskab op. Og alle kommer med til brand - uanset hvilken brand der er tale om. Dette er for at holde moralen oppe hos alle medlemmer, ellers ville det kun være dem som bor tæt ved stationen, som kom med hver gang. Dertil skal der nævnes at alle medlemmer udfører deres gerning ulønnet. Brandværnet støttes også godt af medlemmernes arbejdsgivere, som lader deres medarbejdere smutte i tilfælde af brand, uden dette ville det være svært at få folk nok, specielt i dagtimerne. Bredebro Frivillige Brandværn har overenskomst med Bredebro kommune om brandslukning, forureningsbekæmpelse, stormflodsvarsling og indsatshjælp, varsling ved krig og atom ulykker, samt vi rykker ud til trafikuheld med brand eller kemikalieuheld og større ulykker og katastrofer.

Nu er vi i gang med omskolingen til vores nye tankvogn, som i løbet af sommeren skal afløse vores nuværende tankvogn.Den...
13/06/2026

Nu er vi i gang med omskolingen til vores nye tankvogn, som i løbet af sommeren skal afløse vores nuværende tankvogn.
Den vil derfor ofte kunne mødes rundt om Bredebro.
Her er det Patrick der afprøver den mindste af de to vandkanoner, den er udstyret med.

Garagebrand – hurtig indsats og stærkt samarbejdeKl. 14.46 blev vi kaldt ud til en brand i en garage. Ved ankomst var ga...
08/06/2026

Garagebrand – hurtig indsats og stærkt samarbejde

Kl. 14.46 blev vi kaldt ud til en brand i en garage. Ved ankomst var garagen totalt omspændt af flammer, og der var begyndende spredning til omkringliggende træer.

Vi udlagde et målrettet B‑C angreb for at forhindre yderligere spredning.
Efter vi fik flammerne under kontrol, slukkede vi branden helt ned.

Indsatsen blev løst i tæt samarbejde med:
• Tønder Friv. Brandværn
• Løgumkloster Friv. Brandværn
• Visby Friv. Brandværn

Efter cirka 2 timer kunne vi returnere til stationen igen.

🔥 Udrykning i nat – industribrand i Agerskov 🔥I nat kl. 01.30 blev vi alarmeret til en industribrand i Agerskov, hvor vi...
15/05/2026

🔥 Udrykning i nat – industribrand i Agerskov 🔥

I nat kl. 01.30 blev vi alarmeret til en industribrand i Agerskov, hvor vi rykkede ud med både vores tankvogn og vores Tender med ATV.

På stedet arbejdede vi skulder ved skulder med et stærkt hold bestående af:
• ISL Tønder og skadestedsleder
• Brandmænd fra Agerskov Friv. Brandværn, Løgumkloster Friv. Brandværn, Toftlund Frivillige Brandværn og Hellevad
• Droneberedskabet
• Beredskabsstyrelsen
• Og ikke mindst de frivillige fra Tønder Beredskab, som sørgede for morgenmad til alle efter en lang indsats 💪🥐

Tak for et solidt samarbejde til alle involverede. Det gør en forskel, når så mange kræfter trækker i samme retning.

00.03 blev vi kaldt ud af sengen og sendt afsted til en gårdbrand syd for Skærbæk.Efter en effektiv indsats er vi tilbag...
09/05/2026

00.03 blev vi kaldt ud af sengen og sendt afsted til en gårdbrand syd for Skærbæk.
Efter en effektiv indsats er vi tilbage på stationen og klar igen.

Tak for det gode samarbejde til Falck Skærbæk, Tønder Frivillige Brandværn, ISL samt droneteamet fra Brand & Redning Sønderjylland.

I dag var tre mand fra Bredebro Frivillige Brandværn en tur ved Højer Sluse for at undervise i brugen af pumper.Ung i Be...
03/05/2026

I dag var tre mand fra Bredebro Frivillige Brandværn en tur ved Højer Sluse for at undervise i brugen af pumper.

Ung i Beredskabet afholder hvert år kurset “Ung Klima” for ungdomsbrandmænd og -piger. Her arbejder de med temaer som oversvømmelser, ekstremvejr og andre klima-relaterede hændelser – og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at de unge lærer at håndtere pumper sikkert og effektivt.

Det blev en dag med både teori, praksis og masser af engagement fra de unge deltagere. 💪🔥🌊

🚒 Heldagsøvelse i Bredebro 🚒Bredebro Brandværn har i dag afholdt en heldagsøvelse på Bredebro Skole samt i Børnehaven Hu...
02/05/2026

🚒 Heldagsøvelse i Bredebro 🚒

Bredebro Brandværn har i dag afholdt en heldagsøvelse på Bredebro Skole samt i Børnehaven Humlebo.
Formålet var at træne vores indsats, samarbejde og rutiner i realistiske omgivelser – til gavn for både borgere og beredskab.

Vi havde desuden fundet to figuranter, som velvilligt stillede op og hjalp os med at gøre øvelsen endnu mere virkelighedsnær. Stor tak for jeres indsats.

En kæmpe tak til både Bredebro Skole og Børnehaven Humlebo for lån af lokaler og for et rigtig godt samarbejde. Det sætter vi stor pris på.

kl 23.21 var vi og Visby Friv. Brandværn kaldt til bygningsbrand i fritliggende garage i Harres, vest for Bredebro.En hu...
21/04/2026

kl 23.21 var vi og Visby Friv. Brandværn kaldt til bygningsbrand i fritliggende garage i Harres, vest for Bredebro.
En hurtig første indsat begrænsede brandens udbredelse, dog er der større materille skader på del af bygningen.
Ingen mennesker eller dyr kom noget til.
Vi har afsluttet på stedet, og er hjemme igen.

Når to brandmænd holder fødselsdagsfest, får man selvfølgelig brandbils lagkage.Lavet af Roxana, Søndergade, Bredebro.
13/04/2026

Når to brandmænd holder fødselsdagsfest, får man selvfølgelig brandbils lagkage.
Lavet af Roxana, Søndergade, Bredebro.

Torsdag den 9. april havde vi indsatsøvelse sammen Visby Friv. Brandværn. Øvelsen bød på eftersøgning i røgfyldt værkste...
11/04/2026

Torsdag den 9. april havde vi indsatsøvelse sammen Visby Friv. Brandværn. Øvelsen bød på eftersøgning i røgfyldt værksted, førstehjælp, brandslukning, eftersøgning i flis oplag og skumudlægning, men ikke mindst på træning i samarbejde.
Tak for en fin indsats og mange tak til Christian Marcussen, Harres, fordi vi vi måtte låne hans værksted og øvrige fasiliteter.

Vi har netop afholdt vores årlige påskehygge-dag sammen med vores pårørende – og det blev en kæmpe succes!Påskeharen kig...
06/04/2026

Vi har netop afholdt vores årlige påskehygge-dag sammen med vores pårørende – og det blev en kæmpe succes!
Påskeharen kiggede forbi, og børnene havde en fest med at finde påskeæg ude i garagen. De fik også en tur rundt i byen i vores brandbil og prøvede kræfter med at skubbe brandbiler med vores sprøjte.

Imens kunne de voksne nyde kaffe og kage i godt selskab, og dagen blev rundet af med en lækker grillpølse til alle.

Som prikken over i’et blev vores nyuddannede funktionsbrandmand også døbt denne dag – stort tillykke til Jimmy Karlsfort! 🚒👏

Tak for en fantastisk dag fyldt med smil, fællesskab og påskestemning.
Vi ønsker jer alle en rigtig glædelig påske! 🐣🌼

Adresse

Visbyvej 8
Bredebro
6261

Telefon

+4560819292

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Bredebro frivillige brandværn sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del