04/05/2026
Igen i år markerede Hærhjemmeværnsdistrikt København 4. maj ved en flot parade i Kastellet.
4 maj er en mærkedag – den dag, hvor frihedsbudskabet lød over radioen fra London i 1945, med det glædelige, at “de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og i Danmark har overgivet sig.”
Hærhjemmeværnsdistrikt Københavns begivenhed inkluderede kransnedlæggelse, to udnævnelser til kaptajn og kommandooverdragelse i to kompagnier. Tildeling af Hjemmeværnets fortjensttegn og anciennitetstegn for 25, 40, 50 og 60 års tjeneste.
I år var chefen for Landsdelsregion Øst - Hjemmeværnet, oberst Peer Sander Rouff, gæst. Obersten benyttede lejligheden til at tildele afgående kompagnichef for HVK Rødovre sin mønt som en tydelig erkendelse af hans store faglighed og den indsats, han har ydet som frivillig i mere end 40 år – heraf 20 år som chef.
Der blev ligeledes uddelt legater, årets menig og årets befalingsmand blev hyldet, og tre meget erfarne hjemmeværnssoldater blev tildelt “senior grade”.
Årets taler var Hans Engell, der udover at være tidligere medlem af Folketinget og forhenværende minister også er medlem af Hjemmeværnet.
Arrangementet blev ledsaget af musik fra både Musikkorps København og tamburer fra Livjægerne.