29/04/2026
Vellykket udsætning af snæbelyngel i Kongeåen. 😊🐟🐟🐟
𝗞𝗼𝗻𝗴𝗲𝗮̊𝗲𝗻 𝗳𝗮̊𝗿 𝟮𝟰𝟬.𝟬𝟬𝟬 𝗻𝘆𝗲 𝗯𝗲𝗯𝗼𝗲𝗿𝗲: 𝗠𝗮𝘀𝘀𝗶𝘃 𝗿𝗲𝗱𝗻𝗶𝗻𝗴𝘀𝗮𝗸𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗳𝗼𝗿 𝗱𝗲𝗻 𝘀𝗷æ𝗹𝗱𝗻𝗲 𝘀𝗻æ𝗯𝗲𝗹
I dag, den 28. april 2026, tager LIFE Naturprojekt Kongeåen et afgørende skridt for at sikre fremtiden for en af Sydvestjyllands mest unikke fiskearter. Hele 240.000 små snæbelyngel, hver på omkring to centimeter, sættes ud på udvalgte strækninger i Kongeåen. Målet er klart: At genskabe en sund og selvreproducerende bestand af den sjældne fisk i laksefamilien, som tidligere var talrig i områdets vandløb.
𝗦𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝘀𝗸 𝘂𝗱𝘀æ𝘁𝗻𝗶𝗻𝗴 𝗳𝗿𝗮 𝗞𝗻𝗮𝗴𝗲 𝗠ø𝗹𝗹𝗲 𝘁𝗶𝗹 𝗞𝗼𝗻𝗴𝗲𝗯𝗿𝗼𝗲𝗻
Udsætningen foregår i to store puljer for at dække så meget af åsystemet som muligt. De første 120.000 fisk sættes ud på strækningen mellem Knage Mølle og Halmstakken, mens de resterende 120.000 finder deres nye hjem mellem Foldingbro og Kongebroen. Erfaringerne fra tidligere har vist, at den lille yngel hurtigt søger mod brinkernes vegetation for at finde skjul og føde, hvilket giver dem de bedste chancer for at overleve.
𝗗𝗡𝗔-𝘁𝗲𝗸𝗻𝗶𝗸 𝗮𝗳𝘀𝗹ø𝗿𝗲𝗿 𝘀𝗻æ𝗯𝗹𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝗺𝗺𝗲𝗹𝗶𝗴𝗵𝗲𝗱𝗲𝗿
Projektet er ikke blot baseret på håb, men på præcis videnskab. Ved hjælp af moderne DNA-teknik følger forskerne nøje med i, hvilke udsætninger der klarer sig bedst. Der er taget genetiske prøver fra forældrefiskene, så man i fremtiden kan kende forskel på de fisk, der vender tilbage til åen for at gyde. Det giver vigtig viden om snæblens ellers skjulte liv i ferskvandet.
𝗘𝗻 𝗶𝗻𝘃𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝗶 𝗳𝗿𝗲𝗺𝘁𝗶𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿
Udsætningen er en del af det omfattende LIFE-projekt, der også indebærer en genslyngning af Kongeåen. Ved at genskabe åens naturlige forløb forbedres levevilkårene ikke kun for fiskene, men også for områdets fugle, padder og insekter. Som kommunaldirektør Rikke Vestergaard påpeger, er målet på lang sigt, at naturen i og omkring åen bliver så stærk, at snæbelbestanden kan klare sig helt uden menneskelig indblanding.
Tekst: Lene Memborg
Foto: Esbjerg Kommune