12/01/2021
SAR midt i en Coronatid
Covid 19 eller ej. Når der er brug for assistance til søs, så rykker Marinehjemmeværnet ud -også i en Coronatid. Lørdag aften blev der meldt om nødraketter tændt i farvandet ud for Juelsminde, og næppe var meldingen nået til Operationsofficer og fartøjsfører Bent Hansen, flotille 133, før han fik ringet rundt og samlet et mandskab, klar til at rykke ud.
Først sendte man gummibåden afsted, og kort efter sejlede MHV 804 ANDROMEDA så ud til eftersøgning (SAR=Search and Resque).
Der var dog intet at observere. Der var helt stille i de kolde aftentimer, og intet usædvanligt at spore.
-Det sker desværre tit, at der bruges nødblus uden at der er fare på fare, fortæller Bent Hansen.
ANDROMEDA og besætning returnerede derfor efter nogle timers sejlads til Juelsminde. Bent Hansen tilføjer, at man selvfølgelig både bar mundbind og sørgede for at spritte grundigt af undervejs og fulgte de gængse restriktioner.
Marinehjemmeværnet er klar til at yde assistance i alle indre danske farvande 24/7 året rundt, også i en Coronatid. Men alligevel skal vi måske lige tilføje; STOP med at bruge nødraketter, hvis ikke der er fare på færde.
Arkivfoto: