12/03/2026
I går besøgte jeg Fuglsangcenteret i Fredericia Kommune til en vigtig debat, arrangeret af Dansk Blindesamfund
Vi talte om noget helt grundlæggende: at alle mennesker skal have mulighed for at leve et aktivt liv og være en del af fællesskabet – også hvis man har et synshandicap.
Der er stadig alt for mange barrierer. Det skal være lettere og hurtigere at få de hjælpemidler, man har brug for i hverdagen. Ledsagerordningen for mennesker over 67 år skal permanentgøres, så ingen pludselig står uden mulighed for hjælp til at komme ud, deltage i aktiviteter og være en del af samfundet. Og vi skal have genindført NOTAs erhvervsordning, så mennesker med synshandicap også har de bedste muligheder på arbejdsmarkedet.
Men noget af det, der gjorde allerstørst indtryk på mig, var mødet med Stein Erik.
Stein Erik er blind. Han fortalte, at han tre gange er faldet ned på sporene på forskellige stationer, fordi der mangler ordentlige ledelinjer.
Tre gange.
Han kunne lige så godt have mistet livet. Det er vanvittigt farligt – og helt uforståeligt, at vores samfund stadig er så svært at navigere rundt i for blinde.
Når man ikke kan se, skal man kunne stole på, at infrastrukturen er indrettet sikkert. Her har Banedanmark et klart ansvar for at sikre, at stationer og perroner er tilgængelige og trygge for alle.
Vi skal gøre det bedre. Og vi skal gøre det hurtigt.
Et samfund måles også på, hvordan vi behandler mennesker med handicap. Ingen skal efterlades alene – og ingen skal risikere livet for bare at tage toget.
Tak til Dansk Blindesamfund for en vigtig, oplysende og tankevækkende debat.