08/09/2025
💥 FREDERIKSBERG BUDGET-NYT: Enighed på tværs af alle partier! 💥
Kære alle
Frederiksberg står stærkt med en bred budgetaftale for 2026 med alle partier, der sikrer flere ressourcer til ældre, børn, grønne områder og kultur – samtidig med at skatten sænkes. 🙌🌳🏫🏊♂️
De vigtigste punkter i aftalen:
✅ Genindførelse af rengøring hver anden uge for hjemmehjælpsmodtagere 🧹✨
✅ Mere personlig pleje til hjemmehjælpsmodtagere og flere sygeplejersker på plejehjem 🩺❤️
✅ Mio. til minimumsnormeringer og bedre trivsel i børnehaver og skoler 👶📚
✅ Afskaffelse af 4. sommerferie-lukkeuge i SFO’en 🚫🛑
✅ Sænkning af priser i svømmehaller 🏊♀️💸
✅ 20 millioner kr. til flere træer, lommeparker og grønnere byrum 🌳🌿🌷
✅ Gratis Frederiksberg-busser 🚍 + et nyt p-hus🚙
✅ Skatten sænkes med 0,07 % – Danmarks 13. laveste 📉💰
✅ Styrket indsats for borgere med demens og socialt udsatte 🧠🤝
-oo0oo-
Jeg er meget stolt over, at hele kommunalbestyrelsen står bag årets budgetforlig. Jeg vil gerne takke Konservative, Enhedslisten, Radikale Venstre, Venstre, SF og Moderaterne for sammen med Socialdemokratiet at tage ansvar for Frederiksbergs økonomi i 2026 og frem.
Politik er og bliver bedst, når det er bredt og helst over midten. Og når vi alle er enige, så er det selvfølgelig noget helt særligt. Tak til jer alle for den konstruktive tilgang. 🙏🤝
I denne valgperiode har 2 budgetforlig dermed haft 6 ud af 7 partier bag sig. 2 budgetforlig (inkl. det seneste nu) har haft alle partierne bag sig. Det udlægger gode spor også for samarbejdet i den kommende kommunalbestyrelse. 💬📝
Frederiksbergs økonomi har været enormt presset i de seneste tre år. Heldigvis ser det bedre ud nu – fordi vi rettede op i tide og holder vores budgetter. 📈
Men også fordi regeringen og KL indgik en historisk aftale om kommunernes økonomi, som gør, at vi i år på Frederiksberg har kunnet løfte velfærden for ældre, børn, unge og socialt udsatte, afsætte flere penge til nødvendig halkapacitet, renovering og vedligehold af bygninger. 🏥👶🏠
Og skatten? Den sænkes faktisk med 0,07 % til Danmarks 13. laveste. 💸 Dermed er Frederiksberg én plads over Aarhus og én plads under Lyngby-Taarbæk. 🙌
I en situation, hvor kommunens økonomi tillader det, er det vigtigt, at indsatsen for ældre borgere styrkes.
Ældre, der modtager hjemmehjælp, får mulighed for rengøring hver anden uge 🧹, og niveauet for hjælp til personlig pleje løftes. Der bliver tilført sygeplejersker om natten på plejehjemmene for at sikre bedre hjælp til dem, der har behov. Indsatsen for borgere med demens øges - i form af øget tidlig opsporing, rådgivning til pårørende og et nyt tilbud om demenskor for borgere og pårørende 🎶.
Der afsættes midler til øgede normeringer i dagtilbud, flere to-lærertimer og til at nedbringe klassekvotienten i skolerne 🏫👩🏫👨🏫, så børn og unge i endnu højere grad får flere nærværende voksne. Der bliver også afsat penge til at øge trivslen for byens børn og unge ved at skabe skoler og dagtilbud med bedre rum til leg, læring og udvikling.
Fire dagtilbud får ny naturlegeplads 🌳, fem dagtilbud bliver renoveret, der afsættes yderligere 100 mio. kr. til modernisering af byens skoler, og der udskiftes tre kunstgræsbaner ⚽.
Skolerne får tildelt 7,5 mio. til flere bøger 📖 og mere fysisk fællesskab, der understøtter vores såkaldte ”Frederiksberg-model for mindre skærmbrug og mere fysisk fællesskab” 🏃♂️💬. De 5 mio. frigives allerede i 2025 – det svarer til ca. 0,5 mio. pr skole.
Udover at løfte kvaliteten i kommunens velfærdstilbud bidrager budgetaftalen også til, at Frederiksberg bliver endnu grønnere i de kommende år 🌳🌱. Der er afsat 20 mio. kr. til at sikre flere træer 🌳, mere grønt og flere lommeparker langs Gl. Kongevej, Finsensvej og Peter Bangs Vej, mere biodiversitet 🦋, bedre begrønning af bl.a. Falkoner Plads og Solbjerg Plads samt Nordens Plads, hvor der også laves et springvand, som indbyder til leg 💦. Flere midler til begrønning af Flintholm-området og omkring den sønderjyske landsby.
Vores socialt udsatte får også en hjælpende hånd 🙏: fastholdelse af natvarmestuen på Lærkehøj, flere sundhedsmedarbejdere i vores botilbud og mere bemanding på vores væresteder.
Kulturområdet løftes med penge til et nyt børnebibliotek 📚📖, penge til kunst 🎨 og vedligeholdelse af kunst samt nedsættelse af priserne i svømmehallen 🏊♀️💸, så det generelt vil være samme priser for samme ”produkter” på Frederiksberg og i København. Der begyndes opsparing til kultur- og musikskole 🎶 på konservatoriegrunden, og der afsættes penge til ny halkapacitet.
Frederiksberg-busserne gøres gratis 🚍👍, men linje 12 skal ikke mere have de tre stoppesteder på Frederiksberg. Der opføres et nyt p-hus bag ved Forum, hvor der i dag er p-plads 🚗.
Budgetaftalen gør det muligt at fremrykke de allerede aftalte reduktioner i skatten fra budgetaftalen for budget 2025. I Budget 2024 blev det aftalt, at skatten skulle sænkes igen, så snart kommunens økonomi tillader det. Konkret betyder det, at skatten i 2026 sænkes med 0,07 procentpoint til 24,50 pct., hvorefter skatten bliver den 13. laveste i landet 📉💰.
Samtlige partier i kommunalbestyrelsen – dvs. Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Venstre, SF og Moderaterne - står bag budgetaftalen for 2026.
Tak til alle borgere, medarbejdere, organisationer og alle andre, der har bidraget med inputs og sparring i denne budgetproces. Og endnu engang: tak til alle partier for at tage ansvar for Frederiksberg – og for at bevare det Frederiksberg, vi kender.
Ha en god dag, alle sammen
Med venlig hilsen
Michael Vindfeldt
Frederiksbergs borgmester
Se link til aftalen i kommentarsporet