Hjemmeværnet blev et statslig organ i 1949, men allerede i juni i 1945 mødtes 250 af modstandsbevægelsens ledere i Odense for at oprette et værn der skulle kunne være med til at forsvare Danmarks selvstændighed. Den 31. maj 1946 blev overenskomsten mellem forsvarsministeriet og De danske Hjemmeværnsforeninger indgået med officiel startdato for et statsligt hjemmeværn den 1. april 1949. En af disse
Hjemmeværnsforeninger der var blevet stiftet lige efter afslutningen af besættelsens af Danmark, er det der i dag danner rammerne om Hjemmeværnskompagni Storebælt. Foreningen blev stiftet på en generalforsamling den 9 januar på Hotel Korsør, hvor Landsretssagfører Aksel Le Dous blev valgt til formand for foreningen der blev døbt ”Hjemmeværnsforeningen for Korsør og omegn”. Til den stiftende generalforsamling var der ca. 200 interesserede mennesker. Allerede en uge efter, den 16/1 1946 blev det første bestyrelsesmøde afholdt hos Landsretssagfører Le Dous. Dengang som i dag kan man se at deres medlemsskare havde rod i den brede del af befolkningen. Deres medlemmer var repræsenteret af alle befolkningsgrupper dengang, hvilket kan ses af de stillingsbeskrivelser der er på bestyrelsesmedlemmerne. Det tæller fra Glasværksarbejder Jens Larsen, Trykker Aksel Olsen, Assurandør Gunner Sørensen, Tandlægerne Volmer Lind og Einer Jensen, Kontorist Erik Deleuran, Bankdirektør Ejner Jørgensen samt som tidligere nævnt Landsretssagfører Aksel Le Dous. Holdningen til at mødes på tværs af social status og politisk overbevisning, er stadig en grundsten i Hjemmeværnets virke. Hjemmeværnet i dag er stadig et bredt udsnit af den danske befolkning. Det at Hjemmeværnsforeningen for Korsør og omegn blev stiftet så tidligt i forløbet af Hjemmeværnets historie, gør at Kompagni Storebælt hører til blandt de ældste Hjemmeværnskompagnier i Danmark. De opgaver som Hjemmeværnet løser i dag, er selvfølgelig noget anderledes end dem der var tiltænkt enhederne i 1946. Men grundholdningen er den samme. Vi vil med frivillighed værne om Danmarks suverænitet og selvstændighed, ved at støtte Hæren, Marinen, Flyvevåbnet samt Politiet og øvrige myndigheder når der kræves ekstraordinær indsats. Opgaverne i dag er mangeartede og spændende. Ud over den normale uddannelse som Hjemmeværnssoldat der indeholder førstehjælp, skydetræning, bevogtning mv., bistår Hjemmeværnet også med sneberedskab (ambulancekørsel med PMV’er), rydning af suspekt ammunition - typisk fyrværkeri, beredskab ved oversvømmelse og stormflod, støtte til Politiet med bl.a. afsøgning, afspærring og adgangskontrol ved gerningssteder, samt bevogtning i forbindelse med terroranslag. Hjemmeværnskompagni Storebælt er et kompagni der råder over både bevogtnings- og infanterikapaciteter. Vi holder til på Flådestation Korsør. Vi er et aktivt kompagni, som løbende afholder uddannelse og øvelser for at vedligeholde vores kompetencer. Vi lægger vægt på kvalitet og dybde i vores aktiviteter og har fokus på den enkeltes uddannelses- og udviklingsønsker. Opgaverne bliver løst af medlemmer, der har forskellige forudsætninger med hensyn til kompetencer, alder, aktivitetsniveau og krav til fysisk udfoldelse. Kontakt os for at høre mere.