Danske Artilleriregiment

Danske Artilleriregiment Danske Artilleriregiment leverer ildstøtte til danske enheder, så de kan kæmpe og vinde.

TRAVL UGE VED 2. KAPACITETSAFDELING: FARVEL TIL HÆRENS BASISUDDANNELSE, CHEFSKIFTE OG UDNÆVNELSE AF KONSTABLER.Soldater,...
29/05/2026

TRAVL UGE VED 2. KAPACITETSAFDELING: FARVEL TIL HÆRENS BASISUDDANNELSE, CHEFSKIFTE OG UDNÆVNELSE AF KONSTABLER.

Soldater, der keder sig er sjældent godt for noget som helst. Derfor bliver tempoet også holdt oppe i 2. Kapacitetsafdeling, der i denne uge har sagt farvel til de værnepligtige, skiftet en batterichef og udnævnt konstablerne fra Hærens Reaktionsstyrke Uddannelse, Hold DEC25.

Mange af de værnepligtige fra Hold 2026-1 har valgt at fortsætte deres uddannelse her hos os, så dem ser vi igen på mandag. Det er godt, for med den udvikling vi står overfor i Danske Artilleriregiment, er der brug for alle som kan og vil.

I forbindelse med hjemsendelsen, var det også tid til at sige farvel til batterichefen, kaptajn Pejic. Det er vemodigt, men kaptajnen skal videre til andre og lige så vigtige opgaver andetsteds i Kongeriget. Vi ønsker alt godt fremadrettet i den nye stilling. Ny chef ved 1. Mysundebatteriet er kaptajn S. Bertelsen.

I 5. Uddannelsesbatteri Dinesen var tiden i dag kommet til at udklække de nye konstabler. Et skarpt hold, hvoraf de fleste har valgt at fortsætte som professionelle artillerister i 1. Artilleriafdeling. Med de store, vigtige (og spændende) opgaver afdelingen står over for, er det en uhyre vigtig personeltilgang.

Til jer, der valgte at sige tak for denne gang: Husk! det er aldrig for sent at erkende en fejl. I er derfor altid velkomne tilbage på Oksbøl Kaserne... :-) Tak for jeres indsats.

Pligten og lidt til... vi er



Foto: John Randeris, Oksbøl / Presse- & Informationsofficer Rasmus Franck

SLAGET VED NYBØL, 28. MAJ 1848 - DANSKEN HAR SEJR VUNDET.Også i tidligere tiders krige og konflikter, var artilleriet of...
28/05/2026

SLAGET VED NYBØL, 28. MAJ 1848 - DANSKEN HAR SEJR VUNDET.

Også i tidligere tiders krige og konflikter, var artilleriet ofte kampafgørende. Således også 28. maj 1848 under den første slesvigske krig.

For at gøre en lang historie kort; Preussiske styrker havde taget opstilling om Nybøl Mølle for at bremse den danske hærs fremrykning fra Als. Det kom til voldsomme kampe mellem Stenderup og Nybøl, hvor Preusserne stod stærkt. 2. Batteri går i stilling syd for møllen og kan således levere effektiv ild fra flanken, således at Bülows og Ryes brigader kunne bryde igennem fjendens stilling.

8 danske kanoner slog 16 tyske kanoner af marken den dag.
Derfor er 2. Ildstøttebatteri i dag navngivet NYBØLBATTERIET.

I Danske Artilleriregiment er vi glade for traditioner og vi tror på, at det giver værdi at sætte sig selv ind i en større sammenhæng. Ikke mindst i forhold til dem, der gik før os.

Derfor gik nutidens artillerister fra 1. Artilleriafdeling, Nybølbatteriet i dag i deres forgængeres fodspor og fulgte fremrykkevejen fra Sønderborg Slot, over Dybbøl Banke, ned igennem Bøffelkobbel og frem til Nybøl Kirke. Her blev der lagt en krans for batteriets faldne.

Nybøldagen afsluttedes med en feltgudstjeneste og tildeling af udmærkelser ved Nybøl Mølle.

Til helvede med V/0 - SKYD!
(hvor V/0 betegner mundingshastigheden...)



Foto: Presse- & Informationsofficer Rasmus Franck

KONGELIG SALUT I ANLEDNING AF HANS MAJESTÆT KONG FREDERIK X FØDSELSDAG.Klokken 1200 i dag afgav Danske Artilleriregiment...
26/05/2026

KONGELIG SALUT I ANLEDNING AF HANS MAJESTÆT KONG FREDERIK X FØDSELSDAG.

Klokken 1200 i dag afgav Danske Artilleriregiment den traditionelle kongelige salut fra Kronborg i anledning af Kongens fødselsdag.

Der saluteres altid ved mærkedage i Kongehuset, en tradition og en opgave, som vi sætter meget højt.

Kanonerne, der er af Carl af Hessen fabrikat, har for de flestes vedkommende været indsat i kamphandlinger, herunder de Slesvigske Krige. I dag bruges de kun ceremonielt.

Det var artillerister fra 1. Artilleriafdeling, Nybølbatteriet, der gennemførte salutten, som var "Særdeles Veludført".

Det betyder på klart sprog, at der var nul "klikkere", altså rør, der ikke går af. Job well done.

Næste planlagte salut fra Kronborg, bliver fredag 05 februar 2027, hvor vi saluterer i anledning af Hendes Majestæt Dronning Marys fødselsdag.



Foto: Presse og Informationsofficer Rasmus Franck

SALUTERING I ANLEDNING AF KONGENS FØDSELSDAG I morgen klokken 1200 afgiver Danske Artilleriregiment den kongelige salut ...
25/05/2026

SALUTERING I ANLEDNING AF KONGENS FØDSELSDAG

I morgen klokken 1200 afgiver Danske Artilleriregiment den kongelige salut på 27 skud fra Flagbastionen på Kronborg.

HÆDERSBEVISNING TIL CHEFEN FOR 3. SIKKERHED- & BALLISTIKAFDELING.Tidligere på  foråret blev chefen for 3. Sikkerhed- & B...
22/05/2026

HÆDERSBEVISNING TIL CHEFEN FOR 3. SIKKERHED- & BALLISTIKAFDELING.

Tidligere på foråret blev chefen for 3. Sikkerhed- & Ballistikafdeling, overingeniør Per Mørkeberg, hædret med den fornemme Order of Saint Barbara for sin store og vedholdende indsats indenfor ildstøtte området.

Order of Saint Barbara er indstiftet af United States Field Artillery Association og tildeles officerer og chefer, der "kontinuerligt udviser de højeste standarder af integritet og en enestående professionel kompetence og samtidig bidrager uselvisk til ildstøtteområdet."

Ordenen er tildelt på baggrund af afdelingschefens særdeles omfattende arbejde på ammunitionsområdet.

Velfortjent.

FORRYGENDE FOREDRAG MED LEKTOR PETER VIGGO JAKOBSEN.Søndagens mesterskabskamp i superligaen havde ikke lagt en dæmper på...
12/05/2026

FORRYGENDE FOREDRAG MED LEKTOR PETER VIGGO JAKOBSEN.

Søndagens mesterskabskamp i superligaen havde ikke lagt en dæmper på lektor ved Forsvarsakademiet, Peter Viggo Jakobsen, da han mandag eftermiddag leverede et forrygende foredrag for de tjenestegørende på Oksbøl Kaserne.

Vi fik rundet den nuværende sikkerhedspolitiske situation, og der blev stillet skarpe spørgsmål og leveret lige så skarpe svar.

Arrangement var stablet på benene på initiativ af den lokale ildsjæl Dorthe Jacobsen og gennemført samarbejde med regimentsstaben.

Der var før, under og efter foredraget mulighed for at donere til projektet Sommerferie for Veteraner, der støtter trængte veteranfamilier i Sydvestjylland.

En god start på ugen.

Pligten og lidt til... vi er



Foto; Presseofficer Rasmus Franck

KOMMANDOOVERDRAGELSE I 2. KAPACITETSAFDELING.Torsdag 07. maj kunne oberstløjtnant Niels Søby Løvendahl med ordene "JEG H...
09/05/2026

KOMMANDOOVERDRAGELSE I 2. KAPACITETSAFDELING.

Torsdag 07. maj kunne oberstløjtnant Niels Søby Løvendahl med ordene "JEG HAR KOMMANDOEN" overtage 2. Kapacitetsafdelings kvartermærke og dermed tiltræde stillingen som afdelingschef.

2. Kapacitetsafdeling har et bredt span of control med blandt andet uddannelse af værnepligtige og konstabler, men også arven fra Hærens Kampskole er forankret i afdelingen. Her finder vi også Hærens Simulationscenter og fundamentet til det kommende Luftværnsbatteri.

Oberstløjtnanten er heldigvis ikke hvem som helst, men kommer med en stærk erfaring og et indgående kendskab til 2. Kapacitetsafdeling, da han tidligere har siddet en årrække som stabschef i afdelingen.

Rette mand i rette stilling.

STYRKE VED KVALITET.



Foto: RC Franck, Regimentsstaben

STÆRK PRÆSTATION AF MYSUNDEBATTERIET.Vores værnepligtige fra 1. Mysundebatteriet har i dag markeret sig ved Dansk Militæ...
08/05/2026

STÆRK PRÆSTATION AF MYSUNDEBATTERIET.

Vores værnepligtige fra 1. Mysundebatteriet har i dag markeret sig ved Dansk Militært Idrætsforbunds fodboldturnering. Vi gik ubesejret til finalen, men led desværre et uheldigt 0-1 nederlag til Militærpolitiet. (som der vil blive rettet op på senere… )

Holdfører og cheftræner sekondløjtnant Elk har skrevet følgende:

Torsdag efter idrætsdagen samlede mysundebatteriet sit fodboldhold og kørte til Skive for at deltage i DMI fodboldturnering. Forventningerne og troen på en sejr var stor.

Torsdag aften stod den på kammeratskabsaften, hvor der var pølser og øl med diverse regimenter og enheder.

Fredag startede kampene kl 0900

Første kamp vinder DAR 2-0
Anden kamp vinder DAR 7-0
Tredje kamp vinder DAR 2-1
Fjerde kamp vinder DAR 2-0

DAR vinder deres pulje og går i kvartfinalen.

Kvartfinalen vinder DAR på straffespark 13-12 efter 0-0 i ordinær spilletid.
Semi-finale vinder DAR 3-0

Benene var trætte men motivation og gejsten var høj inden finalen.

Mysundebatteriets motto “STÆRKEST SAMMEN” blev skrålet højlydt på banen lige inden kampstart.

Finalen var tæt og selvom DAR viste korpsånd og vilje var det desværre ikke nok til at snuppe sejren, DAR taber 0-1.

Mysundebatteriets fodboldhold har spillet smukt fodbold og haft en god tur til Skive.
Nu venter der en velfortjent weekend

STÆRKEST SAMMEN!

og en rigtig god weekend til alle.

07/05/2026

KONGELIG SALUT FRA KRONBORG.

For at markere Kongeparrets officielle ombordstigning på Dannebrog, afgav de værnepligtige fra Mysundebatteriet / Danske Artilleriregiment i går den traditionelle kongelige salut fra Flagbastionen på Kronborg.

En kongelig salut består af 27 skud fra de gamle kanoner på bastionen. Den gives ved særlige lejligheder i Kongehuset, herunder også ombordstigningen på Dannebrog, der markerer starten på sommerens togter.

Kanonerne der anvendes er af Prins Carl af Hessen skytssystem fra 1766 og flere af dem har været aktivt indsat i kamp under De Slesvigske Krige. Her var de dog blevet moderniseret med riffelgange.

Videoen viser den fulde salut med samtlige 27 skud. Salutten blev afgivet "Særdeles Vellykket". Det er vores fagsprog for en fejlfri opgaveløsning. Dette blev også bemærket af majestæterne. Æren tilfalder helt og aldeles vores engagerede værnepligtige og den skarpe kadre af teknisk personel. Job well done.

Pligten og lidt til... vi er



Dronevideo: Regimentsstaben

SALUTERING FOR KONGESKIBET DANNEBROG.Når Kongeparret på onsdag stiger ombord på Kongeskibet Dannebrog og dermed indleder...
30/04/2026

SALUTERING FOR KONGESKIBET DANNEBROG.

Når Kongeparret på onsdag stiger ombord på Kongeskibet Dannebrog og dermed indleder sommerens sejladser, saluterer Danske Artilleriregiment traditionen tro fra Flagbastionen på Kronborg.

I år vil det være de værnepligtige fra Mysundebatteriet / Danske Artilleriregiment, der gennemfører salutten.

Kongeparret stiger ombord på Dannebrog fra Nordre Toldbod klokken1230 og forventes at runde Kronborg ved 1500 tiden.

I modsætning til en kongelig fødselsdag er der ikke noget fastlagt tidspunkt, når vi saluterer Dannebrog. Det afhænger af vind og strømforhold i Øresund.

Salutten går, når jagtkaptajnen på skibet melder, at man er klar til salutmodtagelse.

Publikum kan tage opstilling på Ravelinen foran slottet eller - hvis man har løst entrebillet - oppe på selve flagbastionen.

Vi ses!

Pligten og lidt til... vi er



Arkivfoto; Presseofficer Rasmus C. Franck

Adresse

Grærup Havvej 2
Oksbøl
6840

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Danske Artilleriregiment sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Organisationen

Send en besked til Danske Artilleriregiment:

Del