12/06/2026
Jeg har netop læst denne digtsamling, "Fraværets spejle", af F***j Bayrakdar.
Digtene er skrevet, mens Bayrakdar var fængslet fra år 1997-2000 i Sednaya-fængslet i Syrien. I alt har han været fængslet i 14 år som politisk fange, og er i dag kendt som en af de vigtigste syriske digtere. Meget kan fortælles om hans livshistorie, men man kan også nøjes med at læse den lille samling af i alt 100 digte. Det er ikke kønne billeder, Bayrakdar maler af sin tid i fængsel - om afsavn, isolation og frygt. Om at være fraværende i livet. Især reflektionerne om hans barn, der lever et liv udenfor fængslet uden sin far, ramte mig hårdt.
For den danske læser virker digtene måske lige maleriske nok, og det er en øvelse at holde fokus og se det for sig, Baraykdar fortæller om. Men når man har fundet sig til rette i sproget, vil man nyde den fine oversættelse af Naja Bjørnsson og gyse over de vilkår, Baraykdar - og mange andre - har levet og fortsat lever under.
Forlaget Gladiator