Folketingskandidat Eva Borchorst Mejnertz

Folketingskandidat Eva Borchorst Mejnertz Folketingskandidat, Socialdemokratiet i Silkeborg. For solidaritet, fællesskab, lighed+ retfærdighed.

Hvad er det der gør, at vi føler os trygge?Det har været en tilbagevendende tanke for mig i den seneste tid efter jeg hø...
28/01/2026

Hvad er det der gør, at vi føler os trygge?

Det har været en tilbagevendende tanke for mig i den seneste tid efter jeg hørte Statsministerens nytårstale.

Det der foregår i USA, og truslen mod Grønland, Danmark og NATO - har virkelig rystet mig.

Der er noget grundlæggende som det rører ved. Og det handler om værdier og det som gør mig tryg i hverdagen. Det er følelsen af, at vi griber hinanden. At der er et sikkerhedsnet. At der er nogen der helt sikkert vil hjælpe, hvis du bliver ramt af det usandsynlige.

Så jeg har tænkt meget over, hvad jeg bed mærke i, da jeg hørte nytårstalen i år. Og det har jeg skrevet lidt om i Midtjyllands Avis i dag. 🗞️

Jeg håber du har lyst til at læse med - jeg lægger et link i kommentarfeltet, så snart det er muligt. 🔗

Hvad tænker du, når du læser mit indlæg? Eller når du overvejer hvad der giver tryghed i hverdagen? Er der noget vi kan gøre for at styrke følelsen af at være tryg?

Vi og jeg er nødt til at sige det meget direkte til USA og Trump:“Det giver absolut ingen mening at tale om, at det skul...
05/01/2026

Vi og jeg er nødt til at sige det meget direkte til USA og Trump:

“Det giver absolut ingen mening at tale om, at det skulle være nødvendigt for USA at overtage Grønland. USA har ingen adkomst til at annektere et af de tre lande i Rigsfællesskabet.

Kongeriget Danmark - og dermed Grønland - er en del af NATO og er dermed omfattet af alliancens sikkerhedsgaranti. Vi har allerede i dag en forsvarsaftale mellem Kongeriget og USA, der giver USA vid adgang til Grønland. Og vi har fra Kongerigets side investeret markant i sikkerheden i Arktis.

[Vi] vil derfor kraftigt opfordre til, at man fra USAs side stopper truslerne mod en historisk tæt allieret og mod et andet land og et andet folk, som meget klart har sagt, at de ikke er til salg.”

/Mette Frederiksen
Statsminister

En tur i biffen efter Nytår ✨er en meget god tradition med ungerne 🎞️🍿- i år var det Zootropolis i Silkeborg bio. Helt m...
02/01/2026

En tur i biffen efter Nytår ✨er en meget god tradition med ungerne 🎞️🍿- i år var det Zootropolis i Silkeborg bio. Helt magisk at træde ud af biffen til det dejligste snelandskab ❄️⛄️

Peter Hummelgaard peger her på de vigtige skridt der nu bliver taget i kampen for at bekæmpe velfærdskriminalitet i Danm...
10/12/2025

Peter Hummelgaard peger her på de vigtige skridt der nu bliver taget i kampen for at bekæmpe velfærdskriminalitet i Danmark.

Efter min opfattelse er det en af de vigtigste kampe vi står overfor. Store summer går hver dag til kriminelle netværk som lykkes med at udnytte tilliden i vores velfærdssamfund. Pengene går væk fra dem der behøver dem mest.

Det gælder især de private botilbud, hvor vores mest sårbare borgere bor - unge som gamle.

Jeg mener, at det er logik for perlehøns, at man ikke skal tillade at der drives profit på botilbud, hvor vi fx anbringer børn der har været udsat for svigt og overgreb. Netop bostederne skal vi værne om og passe på, fordi det helt særlige arbejde for denne gruppe af mennesker er så vigtigt at lykkes med. Det gør vi ikke, når kriminelle netværk i den grad finder, at det er et oplagt sted at snyde og svindle sig til penge på bekostning af sårbare og udsatte. Det vender sig i mig ved tanken. Vi er nødt til at få lukket den ladeport til svindel med det samme.

Jeg fatter simpelthen ikke, at man kan være så skruppelløs.

Der er sket en forråelse, som kan mærkes helt ude på arbejdspladserne. Kriminelle bagmænd udnytter både mennesker og vores velfærd for egen vindings skyld.

Man driver botilbud for udsatte og stikker af med pengene i stedet for at give ordentlig omsorg til udsatte børn, unge og voksne.

Eller man udnytter udenlandske arbejdere som billig arbejdskraft, snyder med skat og moms, opretter fakturafabrikker og bryder arbejdsmiljøloven groft.

Jeg synes, det er et udtryk for en uhørt grad af kynisme.

Det er ikke alene svindel. Det er samfundsnedbrydende kriminalitet, der går efter noget af det mest dyrebare, vi har: Vores velfærdssamfunds institutioner og det velorganiserede arbejdsmarked.

👉 Nu tager vi et opgør med dem, der snyder vores fællesskab, og sætter hårdt ind over for velfærds- og arbejdskriminalitet.
👮‍♀️ Vores dygtige politi får op mod 30 nye årsværk, der målrettet skal gå efter organiseret kriminalitet på det her vigtige område.
💰 Samtidig investerer vi massivt i at bekæmpe organiseret økonomisk kriminalitet, så bagmændene bliver stillet til ansvar.
🤝 Og så opretter vi et Forum mod Arbejdskriminalitet, hvor politiet og myndigheder skal arbejde tæt sammen med fagbevægelsen - for de kender problemerne i praksis.

Set fra min stol handler det om retfærdighed. Vi skal passe på de mange, der gør en forskel og spiller efter reglerne. Og så skal vi til gengæld tage hårdt fat i dem, der bryder reglerne.

Kriminalitet må aldrig kunne betale sig. Ikke på gaden, ikke i byggeriet og slet ikke, når det kommer til vores velfærd.
Del gerne, hvis du også synes, det er vigtigt.

Adresse

Drewsensvej 3
Silkeborg
8600

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Folketingskandidat Eva Borchorst Mejnertz sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del