10/12/2025
Peter Hummelgaard peger her på de vigtige skridt der nu bliver taget i kampen for at bekæmpe velfærdskriminalitet i Danmark.
Efter min opfattelse er det en af de vigtigste kampe vi står overfor. Store summer går hver dag til kriminelle netværk som lykkes med at udnytte tilliden i vores velfærdssamfund. Pengene går væk fra dem der behøver dem mest.
Det gælder især de private botilbud, hvor vores mest sårbare borgere bor - unge som gamle.
Jeg mener, at det er logik for perlehøns, at man ikke skal tillade at der drives profit på botilbud, hvor vi fx anbringer børn der har været udsat for svigt og overgreb. Netop bostederne skal vi værne om og passe på, fordi det helt særlige arbejde for denne gruppe af mennesker er så vigtigt at lykkes med. Det gør vi ikke, når kriminelle netværk i den grad finder, at det er et oplagt sted at snyde og svindle sig til penge på bekostning af sårbare og udsatte. Det vender sig i mig ved tanken. Vi er nødt til at få lukket den ladeport til svindel med det samme.
Jeg fatter simpelthen ikke, at man kan være så skruppelløs.
Der er sket en forråelse, som kan mærkes helt ude på arbejdspladserne. Kriminelle bagmænd udnytter både mennesker og vores velfærd for egen vindings skyld.
Man driver botilbud for udsatte og stikker af med pengene i stedet for at give ordentlig omsorg til udsatte børn, unge og voksne.
Eller man udnytter udenlandske arbejdere som billig arbejdskraft, snyder med skat og moms, opretter fakturafabrikker og bryder arbejdsmiljøloven groft.
Jeg synes, det er et udtryk for en uhørt grad af kynisme.
Det er ikke alene svindel. Det er samfundsnedbrydende kriminalitet, der går efter noget af det mest dyrebare, vi har: Vores velfærdssamfunds institutioner og det velorganiserede arbejdsmarked.
👉 Nu tager vi et opgør med dem, der snyder vores fællesskab, og sætter hårdt ind over for velfærds- og arbejdskriminalitet.
👮♀️ Vores dygtige politi får op mod 30 nye årsværk, der målrettet skal gå efter organiseret kriminalitet på det her vigtige område.
💰 Samtidig investerer vi massivt i at bekæmpe organiseret økonomisk kriminalitet, så bagmændene bliver stillet til ansvar.
🤝 Og så opretter vi et Forum mod Arbejdskriminalitet, hvor politiet og myndigheder skal arbejde tæt sammen med fagbevægelsen - for de kender problemerne i praksis.
Set fra min stol handler det om retfærdighed. Vi skal passe på de mange, der gør en forskel og spiller efter reglerne. Og så skal vi til gengæld tage hårdt fat i dem, der bryder reglerne.
Kriminalitet må aldrig kunne betale sig. Ikke på gaden, ikke i byggeriet og slet ikke, når det kommer til vores velfærd.
Del gerne, hvis du også synes, det er vigtigt.