Her fra Møllen (ca. 110 m.o.h) er der en storslået udsigt ind over Midtfyn og ikke mindst over Det sydfynske Øhav – med Tåsinge og Langeland i syd over Ærø til Als i vest. I klart vejr kan den nordtyske kyst skimtes i det fjerne – omkring 40 km væk. Få minutters kørsel mod syd ligger Ollerup, skolernes by, med blandt andet Den Frie Lærerskole, Ollerup Efterskole – Sang & Musik og Gymnastikhøjskol
en. I den nærmeste omegn ligger der et bredt udvalg af fynske slotte og herregårde. Hvidkilde, Rødkilde, Skjoldemose (med Gorillapark) og ikke mindst Egeskov Slot. Nordvest for møllen ligger det siden 1939 fredede overdrevs-landskab, Svinehaverne, som det har set ud i århundrede. Et bakket landskab er med kreatur-afgnavne hvidtjørne, store sten og gule engmyretuer. på kanten af en randmoræne. Her er det tanken at landskabet ad åre, langsomt vil tage form som det tilstødende landskab i Svinehaverne. Herfra er der også en storslået udsigt mod syd over øhavet samt mod nord ind over Midtfyn med Stenstrup Issø i forgrunden. Benyt P pladsen på Alpevej eller på Tørvelong til en vandretur i området. Den hollandske mølle
Den oprindelige Egebjerg Mølle er af Hollandsk oprindelse. I Nederlandene, hvor man i 1500-tallet oplevede en kraftig økonomisk vækst, var behovet for maskinkraft voksende og viljen til at eksperimentere med mere effektive møller derfor stor. I 1573 byggede den flamske møllebygger Lief Janszoon Andries i Alkmar en mølle, hvor kun den øverste del, hatten, skulle drejes for at vingerne kom op i vind. Hatten blev drejet ved hjælp af en bjælkekonstruktion, krøjeværket, som kunne nås fra jorden eller fra et galleri rundt om møllen. Fordelen ved denne "hatmølle" var, at når kun hatten skulle drejes, betød det ikke noget, hvor tung møllekroppen i øvrigt var. Man kunne bygge møllen nøjagtig så høj, som det var nødvendigt, for at den kom op i vinden samt så rummelig, som det ønskede maskineri nødvendiggjorde, og man kunne bygge i mere holdbare materialer uden at skele til deres vægt. En vigtig fordel ved den hollandske mølle var opfindelsen af stjernehjulet. Egebjerg Mølle
Den oprindelige mølle er fra 1856, men brændte allerede i 1859. Årsagen blev aldrig helt klarlagt, men ejeren var resten af sine dage mere eller mindre mistænkt for selv at have forårsaget branden grundet økonomiske problemer. Møllen blev imidlertid genopført i næsten samme skikkelse som den oprindelige.�Egebjerg Mølle fungerede som vindmølle frem til 1948, hvorefter en dieselmotor overtog arbejdet indtil 1960. De øverste to etager blev da taget ned, og Møllen begyndte langsomt at forfalde. I 1984 blev Egebjerg Møllelaug stiftet som en selvejende institution med det formål at erhverve og genopbygge møllebygningen i en bevaringsværdig stand. Møllen skulle gøres tilgængelig for offentligheden og gennem blandt andet udstillinger og andre arrangementer fremme interessen for denne og lokalhistoriske forhold. Ved et stort lokalt engagement fra såvel private som virksomheder, tilskud og beskæftigelsesprojekter fra daværende Egebjerg kommune, en lokal arv, støtte fra fonde, træ fra Hvidkilde, og udslusningsprojekter fra Statsfængselet i Ringe lykkedes det at få bygget de øverste etager op igen og få monteret en svikstilling (rundgang) samt indvendige trapper. Laugets medlemmer ejer nu Møllen, som er umatrikuleret og tinglyst på en selvstændig parcel på 1031 kvm. Vejen der tidligere gik gennem gården er nu ført uden om møllen. Grunden blev skænket af Møllens tidligere ejere og naboer. Op igennem 00’erner bliver behovet for en kalkning og renovering af Møllen mere og mere udtalt. Adskillige ideer for at skaffe penge til arbejdet bliver forsøgt – med begrænset succes. Ønsket om vinger, som var den oprindelige plan Møllelauget havde for Møllen, bliver endelig droppet af bestyrelsen, da man erkender, det kun vil være endnu en økonomisk og vedligeholdelsesmæssig belastning for Møllelauget. Med ideen om at gøre Egebjerg Bakker til et udflugtsmål og rekreativt område s*s frøet til, at Møllen kan bruges til noget andet og mere. I samarbejde med Naturturisme I/S er det nu lykkedes at skabe et økonomisk grundlag til at få bygningen renoveret, få åbnet op for alle etagerne i Møllen, bygget en ny svikstilling og få en ny og spektakulær glasprisme på toppen. Et unikt udsigtspunkt over Sydfyn og øhavet er her skabt. Kort sagt – velkommen i en gammel kulturarvs-bygning – en mølle omdannet til et moderne NATURRUM, der giver dig inspiration til oplevelser i den sydfynske natur. Et stigende antal vandrere (Øhavsstien går lige forbi Møllen), cyklende og kørende turister besøger Møllen hvert år. Cirka 15.000 besøgende kommer der hvert år, og de kan alle nyde den storslåede udsigt over det smukke Sydfyn og Øhavet. Møllen er hvert år i juli måned ramme omkring den lokale kunstnergruppe PANORAMA og indbudte gæster's sommerudstilling. Gratis adgang til Naturrummet
Der er gratis adgang til Naturrummet her i Møllen. Men det vil glæde Møllelauget, hvis du vil betænke os med et bidrag til den videre drift af Naturrummet. Alternativt er det også muligt at tegne sig et medlemsskab til Møllelauget. På vores hjemmeside www.egebjergmoelle.dk kan du læse, og finde links til meget mere om møllen spændende historie.