26/06/2023
Des d'Esquerra Unida i Podem volem exposar en declaració pública la nostra postura al voltant del projecte de la Depuradora de l'horta Sud després de la reunió amb l'Associació No a la Mega-Depuradora en Alcàsser:
1. Des del punt de vista mediambiental defensem la necessitat existent de depurar les nostres aigües per limitar l'arribada de fosfats i nitrats a l'aiguamoll de l'Albufera. La incapacitat de l'actual xarxa comarcal està afectant a la qualitat de les seues aigües, posant en risc una de les zones humides més importants d'Europa. En eixe sentit, és necessària una intervenció separativa que integre tancs de tempestes per evitar desbordaments i un sistema de depuració viable.
2. Encara que estem d'acord amb el fons de la qüestió, no estem d'acord amb la forma i per tant ens oposem fermament a la construcció d'una instal·lació d'aquestes dimensions a la nostra localitat pels següents motius:
• Una instal·lació puntual que dona servei a una extensió tan gran de territori en una localitat amb un terme municipal tan menut, implica la imposició al nostre veïnat de conviure a pocs metres d'aquest servei, així com la limitació del nostre terreny dedicat al cultiu.
• Si es centralitza la depuració de la comarca i part de la ciutat de València en un mateix punt, no només implica l'obligació de bombejar una gran quantitat d'aigua, sinó que l'edifici ha d'estar en constant funcionament i en total rendiment en cas d'haver fortes pluges i innundacions (cosa que només passa una o dues vegades a l'any).
• Els metres cúbics de fangs generats superaran els utilitzats a la planta de biogàs, havent, per tant, de moure'ls cap a una altra destinació per al seu tractament.
• Encara que aquest tipus d'instal·lacions no genera olors, això depèn directament del manteniment d'aquesta. En ser una instal·lació de gestió segurament privada, aquest factor no es pot garantir al 100%, quedant en mans de la bona disposició (o no) de la gerència.
• No es pot garantir que les aigües osmotitzades que resulten del procés de depuració puguen ser utilitzades pels llauradors a cost 0. Aquestes aigües no disposen de la mateixa qualitat i composició que l'aigua que prové de les sèquies de regadiu. Una vegada es faça a la depuradora el canvi d'aigua residual a aigua osmotitzada, es perdrà el dret a l'us d'aigua d'aqüifer.
• L'impacte paisatgístic és molt important, ja que, en primer lloc, es tracta d'una instal·lació de dimensions considerables (d'amplària i alçada) quedant molt a prop del nostre poble i, en segona instància, s'ubica al costat de l'hort de Suay, en actual procés de nomenament com a bé d'interés local. L’impacte territorial d’aquesta proposta és molt més important en comparació a altres opcions plantejades al document.
Tenint en compte aquests punts i l'escàs impacte econòmic que tindrà cap al poble d'Alcàsser, tant Esquerra Unida com Podem d'Alcàsser pensem que un altre model de tractament d’aigües és possible. Per tant, defensarem els interessos mediambientals i els postulats de l'agenda 2030, sempre que es faça des de la mesura i el respecte als interessos de la majoria de la població.
NO A AQUEST PROJECTE DE DEPURACIÓ PER A L’HORTA SUD ✊