25/04/2025
Dia molt trist per Montuïri i per Mallorca.
Ens ha deixat Pere Sampol Mas, el montuïrer nascut el 1951, una figura clau del nacionalisme mallorquí en el darrer tram del segle XX i els primers anys del XXI. De tarannà combatiu i profundament arrelat al seu poble, Sampol va ser vicepresident i conseller d’Economia al Govern de les Illes Balears, vicepresident del Consell de Mallorca i senador.
Net del batle republicà Joan Mas i Verd, format com a enginyer tècnic a Barcelona, de ben jove es va endinsar en l’activisme, especialment a través de l’Obra Cultural Balear i iniciatives locals com Ràdio Murta.
L'any 1983, va encapçalar la llista del Partit Socialista de Mallorca (PSM) a les eleccions municipals de Montuïri i va ser elegit regidor de l’Ajuntament, càrrec que va exercir fins al 1993.
El 1991, fou elegit diputat al Parlament de les Illes Balears pel PSM, esdevenint portaveu parlamentari, i posteriorment vicepresident del Consell de Mallorca durant el primer Pacte de Progrés, sempre fidel als ideals de país que mai no va abandonar.
L’any 2007, fou designat senador autonòmic per les Illes Balears, i l’any següent, 2008, va encapçalar la candidatura de Unitat per les Illes a les eleccions generals, amb la voluntat de defensar la veu pròpia de les Illes Balears a Madrid.
El 2018, va ser pregoner de les festes de Sant Bartomeu de Montuïri, un honor que assumí amb orgull i emoció, connectant com sempre amb la seva gent.
Retirat de la política activa, va continuar compromès des de la Fundació Emili Darder i col·laborant amb causes de justícia internacional. Ens deixa també obres com En defensa d’aquest país, El fracàs d’Espanya, Espanya no té remei, reflexions d’un home que mai va deixar de somiar un futur millor per a Mallorca.
Pere Sampol ha estat molt més que un polític: fou veu, coratge i consciència d'una terra que estimava profundament.
Ens deixa un referent amb molts de sentits, Pere Sampol que la terra et sigui lleu. 🥹
Informació obtinguda parcialment de