14/12/2025
Terveiset Kuopiosta! 💚
Savo-Karjalan Vihreät kokoontui piirin sääntömääräiseen syyskokoukseen lauantaina 13.12. Yksi keskeisimmistä asiakohdista oli uuden hallituksen valinta vuodelle 2026. Puheenjohtajana jatkaa kuopiolainen Anne Roponen ja varapuheenjohtajana joensuulainen Lauri Kaunisaho.
Hallituksen jäseniksi valittiin Joensuusta Mikko Miinalainen ja Eeva Ylikoski, Kuopiosta Teemu Björn, Siilinjärveltä Pauliina Helmivaara-Tikkanen, Lapinlahdelta Elina Kolehmainen sekä Kontiolahdelta Tanja Immonen.
Hallituksen varajäseniä ovat joensuulainen Marko Jönhede, kuopiolainen Petteri Räty, varkautelainen Kati Kallionsivu, tuusniemeläinen Päivi Karinen, kontiolahtelainen Jari Jerkku ja liperiläinen Eveliina Eronen.
Syyskokouksen kannanoton otsikko kuuluu: ”Savo-Karjalan Vihreät huolissaan huono-osaisuuden kasvamisesta”.
Otteita kannanotosta:
”Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala ovat maakuntia, joissa pahoinvointi jyllää. Sairastavuus on Suomen kärkeä, työkyvyttömyyseläkkeelle jää valtavasti väkeä ja työttömyysluvut yhä heikkenevät. Myös nuorten työllistymisen vaikeudet ja mielenterveyden ongelmat huolestuttavat monessa perheessä.
Pelkäämme, että hallituksen politiikka kurjistaa edelleen maakuntiemme tilannetta. Sosiaaliturvan leikkaukset lisäävät köyhyyttä ja tuloeroja erityisesti Itä-Suomessa.”
Kannanotto listaa ja tuomitsee Orpon hallituksen leikkauspäätöksiä.
”Me Savo-Karjalan Vihreät haluamme maakunnan asukkaat mukaan muutokseen, toteaa kansanedustaja Krista Mikkonen. Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa seuraavissa eduskuntavaaleissa siihen, ketkä meitä koskevia päätöksiä tekevät. Vihreät haluaa vahvistaa hyvinvointivaltiota, joka pitää huolta heikoimmistaan myös vaikeina aikoina.”