12/06/2025
Yle uutisoi eilen jutun, jossa Kelan etuuspäällikkö kertoo ettei opiskelijat ymmärrä opintolainan olevan lainaa. Me Savo-Karjalan Demariopiskelijoissa ei voida tämmöistä puhetta hyväksyä! Jokainen opiskelija tietää kyllä nostavansa lainaa, m***a muita vaihtoehtoja toimeentulolle ei anneta...
🙃 Hallitus puhuu opiskelijoista kuin me elettäis jotain huoletonta nuoruuden välivaihetta – vaikka oikeesti me tehdään arjessa duunia, joka kuormittaa henkisesti, taloudellisesti ja ihan fyysisesti. Ja kun sanotaan, että “saattehan te opintolainaa”… niin joo. Saadaan. Mut opintolaina ei ole tuki. Se on velkaa, mikä me ymmärretään täysin.
💔 Lähes jokainen opiskelija tietää että, miltä tuntuu laskea ruokakaupassa senttejä. Miten ahdistaa ottaa joka kuukausi lisää lainaa, kun mikään ei riitä. Miten vaikeaa on keskittyä opintoihin, jos koko ajan miettii rahaa.
❤️ Me ansaitaan parempaa. Me ansaitaan toimeentulo, joka ei aja meitä loppuun tai velkakierteeseen.
Me tarvitaan:
🌹 Korotusta opintorahaan, ei lainapainotteisuutta
🌹 Toimivaa asumistukea, eikä mitään opiskelijan erillistä asumislisää
🌹 Aidosti maksutonta koulutusta, joka ei kaadu opiskelijan niskaan
Koska opiskelu on oikeesti työtä. Ja opiskelijoita pitää kohdella sen mukaisesti.
Resonoiko? Tuntuuko yhtä ärsyttävältä lukea vähättelyä opiskelijoiden toimeentulon haasteista? Liity mukaan Savo-Karjalan Demariopiskelijoihin!