14/04/2025
Itsesäälille on varattu 12 tuntia, haavojen nuolemiselle 24 tuntia, ja sitten, uuteen nousuun.
Huonosti meni näissä vaaleissa, tosi huonosti. Karmaiseva tulos perussuomalaisille.
Syitä tullaan varmasti kaivamaan ja käymään läpi. Perussuomalaisten kannattajien yleinen kiinnostumattomuus muista kuin eduskuntavaaleista, vaikea talouden tilanne, hallitusvastuu ja julkisen talouden korjaaminen vaikeillakin päätöksillä, ehdokashankinnan vaikeudet. Yleiskannatuksemme oli viimeisessä Ylen eduskuntavaaligallupissa 15,4. Kunta- ja aluevaaleissa jäimme jälleen kauas siitä. Näin on aina ennenkin käynyt, m***a nyt kynnämme selvästi syvemmälle.
Oppositio, erityisesti vasemmalla, onnistui erinomaisesti tyytymättömyyden valjastamisessa ilman vaihtoehtoa ja sen esittämisessä, että hallitus on syy talouden alakuloon. Puhdasta populismia ja vilunkipeliä.
Oppositio, joka nyt nousi, ei noussut omaa erinomaisuuttaan ja hienolla vaihtoehdolla, vaan siksi, että me olemme hallituksessa tehneet myös ikäviä päätöksiä. Ei niitä ole vaikeaa kritisoida, vaihtoehdottomuudellakaan.
Suomi sai ennennäkemättömän punaisen siirtymän. Maassa tulee nyt sitten voimakasta vasemmistopolitiikkaa monissa kunnissa ja alueilla.
Vaaleja on tietenkin paljon kivampi voittaa kuin hävitä. M***a tällaisista hetkistä kannattaa oppia ja niiden päälle rakentaa uutta vahvuutta – sekä henkilökohtaista että yhteisöllistä. Kukaan ei luvannut, että nämä hommat ovat helppoja. Kukaan ei luvannut, että maan johtaminen tällaisena aikana, vuosien ja vuosien holtittomuuden ja räpimisen jälkeen, olisi helppoa.
Kaikkein yleisin asia, jota maata kiertäessäni kuulen, on jaksamisten toivottaminen. Jaksakaa, perussuomalaiset, älkää antako periksi, nyt pitää tehdä nämä päätökset. Riikka, pidä linja ja jaksa.
Ja niin se on. Jos sydämessä tai päässä olisi epäilystä tai luottamus valintoihimme horjuisi, tilanne olisi huono. M***a näin ei ole. Suomalaisten hyvä tulevaisuus, turvallisuus, terveempi talous, yhteiskuntamme puolustaminen uhkilta, joille muut puolueet eivät käytännössä korvaansa lotkauta. Se on välttämätöntä ja se on oikein.
Perussuomalaisten kannatus tulee nousemaan ja vahvistumaan, erityisesti kun talous tästä oikenee paremmaksi. Kun ostovoima edelleen kasvaa, kun saamme hyviä päätöksiä tavallisen palkansaajan osalta, kun tuomme hyviä esityksiä eduskuntaan niin maahanmuuton kiristämisestä kuin monesta muustakin tärkeästä asiasta.
Sillä me nousemme. Emme kikkakolmosilla tai hötkyämällä.
Kansa saa aina sitä, mitä se vaaleissa tilaa. Se ei tällaisen puna-aallon jälkeen ole hyvä asia Suomen kannalta, m***a tosiasialla voi itse kukin lohduttautua pettymyksen hetkellä. Äänestäjien merkittävä osa haluaa kauniita lupauksia, lisää velkaa, uskoa siihen, että vanhaan voidaan palata. Olen pahoillani siitä, m***a näin se vain on. Kansa saa aina sitä, mitä se vaaleissa tilaa.
Rakkaat perussuomalaiset jäsenet, teille osoitin kiitospuheessani sanani suoraan sydämestä. Tästäkin selvitään. Suomi tarvitsee meitä.