Puruveden palvelutalo

Puruveden palvelutalo Sivusto kertoo Puruveden palvelutalon asukkaiden ja työntekijöiden arjesta Kerimäellä.

Juhannuskokkoa meillä ei polteta. Kuva on kaapattu netistä. Kaikki muu onkin oikeasti tapahtunut. Kukat kuuluvat juhlaan...
18/06/2026

Juhannuskokkoa meillä ei polteta. Kuva on kaapattu netistä. Kaikki muu onkin oikeasti tapahtunut. Kukat kuuluvat juhlaan kun juhlaan ja niitä laittelimme sisäpihalle sekä pääoven luo penkille. Tämän päivän ulkoilussa avustajien kanssa osa asukkaista keräsi kukkia tien vierestä. Toinen erä kukkia tuotiin loton vientireissulta. Lupiini on päälaji, m***a löytyi myös niittyleinikkiä, harakanhattua ja päivänkakkaraakin.

Eipä mennä asioiden edelle. Ruokasalissa heti aamutuimaan aamupala-aikaan tutkimme tänä aamuna rauduskoivusta tehtyä vastaa. Kaikki asukkaat eivät sauno, m***a moni pääsi tänään vastan kanssa tekemisiin.
" palmusunnuntaina virvotaan vitsalla, juhannusta meillä toivotetaan vastalla taputtelemalla". Ja ihan vaatteiden päältä. Loput läiskittiin lempeästi vastalla pihalla ennen lenkille lähtöä.
" kiitos"
" jokos se juhannus män?"
" onko siihen miten pitkä aika?"

Juhannuskävelylle piti laittaa reippaasti päälle. Ja moni asukas sai huovankin lämmittämään jalkoja.
" mie en lähe. Tännehän paleltuu".
Jospa sää lämpen*si juhannukseksi.

Oikein hyvää juhannuksen aikaa kaikille ❤️.

Kylläpä kävi tuuri meidän vohvelikekkereillä. Eilen illalla alkoi satamaan, yön satoi ja vielä aamullakin satoi. M***a i...
17/06/2026

Kylläpä kävi tuuri meidän vohvelikekkereillä. Eilen illalla alkoi satamaan, yön satoi ja vielä aamullakin satoi. M***a iltapäivällä päiväkahviaikaan sade oli poissa ja aurinko paistoi. Kesäinen musiikki soi. Päiväkahvin kanssa oli tarjolla itsepaistamia vohveleita mansikkahillon kanssa. Osa asukkaista halusi tulla ulos päiväkahville, osa nautti tarjoilusta sisällä.

Kyllä sade teki hyvää meidän puutarhalle.
" nuo kurkut kasvaa mahotonta vauhtia"
Luonto oli syvän vihreä ja ilma raikas.
" onneks huuhtoo siitepölyn pois".

Olipa hienoa tehdä kortti, etsiä värssyjä ja ostaa värikäs miljoonakello. Ja ilahduttaa niillä Diakoni Leenaa. Antamisen...
16/06/2026

Olipa hienoa tehdä kortti, etsiä värssyjä ja ostaa värikäs miljoonakello. Ja ilahduttaa niillä Diakoni Leenaa. Antamisen ilo on yksi parhaita iloja. Leena piti ryhmälle hartaus- ja toimintahetken. Sitten vielä kävi asukkaiden huoneissa kylässä ja juttusilla.

Aivojumpassa oli lämmintä sisäpihalla. Otimme vesikannun ja mukit mukaan. Jos jano yllättää. Ja muutenkin helteellä on hyvä juoda.
Fraasit, lauseiden jatkaminen, sanojen keksiminen sujuivat mallikkaasti.
Kesätyöntekijä ei tuntenut kaikki sanoja, joita käytimme. Niin kieli muuttuu.
" nyt mie lähen tappamaan kun työ lähette kahville"
" jestas. Kenet sie tapat?"
" kirvoja puista ja pensaista. Kirsikasta erityisesti kirvat näyttää tykkäävän".
Suihkupullo, mäntysuopa ja vesi käyttöön. Toivottavasti kirvat lähtevät.
Yhdessä siistimme kottikärryllisen verran oksia riippupihlajista. Juhannushommia nämäkin.

Sisäpihan kasvit ja kukat kukoistavat ja tuovat hyvää mieltä ja iloa.Hyvää mieltä ja iloa talon väelle toivat  myös hymy...
12/06/2026

Sisäpihan kasvit ja kukat kukoistavat ja tuovat hyvää mieltä ja iloa.

Hyvää mieltä ja iloa talon väelle toivat myös hymylähettiläät Hertta ja Roosa. Nuorilla neidoilla oli iloinen ilme ja hymy herkässä, kauniit käytöstavat, kunnioittava asenne työhön ja asukkaisiin, rohkeutta kohdata heille ennestään vieraita ikäihmisiä ja työyhteisön jäseniä. Ei ole kellään meillä muuta kuin hyvää sanottavaa. Tänään iloksemme saimme tietää, että molemmat ovat päässeet peruskoulun jälkeen haluamaansa kouluun. Haikeutta oli puolin ja toisin.
" älkää lähtekö minnekään"
" mukava on ollu kun ootte ollut täällä"
" saadaanko pitää vielä turinat?"
" myö käydään sanomassa heipat kaikille ennenkuin lähdetään"
" meillä on vielä yllätysohjelmaa yhdelle asukkaalle".
Kiitos ja tervetuloa kylään meille ❤️.

Yöhoitajat kertoivat aamutuimaan vilkkaasta yöelämästä talon sisäpihalla. Ketun pojat olivat käyneet leikkimässä. Ja muistona vierailusta oli jäänyt kakkapökäle. ( jonka talonmies poisti ennenkuin kukaan meni ulos ).

Turinoissa saimme maistella paikkakunnalla kasvatettuja mansikoita. Todella hyviä ja mehukkaita olivat. Kiitos asukkaan läheisille maistijaisista!

Ensi viikko on juhannusviikko. Sitä kohti mennään.
Hyvää kesäistä viikonloppua kaikille

Nyt kaksi viikkoa on täynnä ja  kerromme meidän kokemukset hymylähetin työstä.Työ on ollut todella monipuolista, rauhall...
12/06/2026

Nyt kaksi viikkoa on täynnä ja kerromme meidän kokemukset hymylähetin työstä.
Työ on ollut todella monipuolista, rauhallista, tärkeää ja kaikin puolin mukavaa. Olemme päässeet tutustumaa talon iäkkäiden kanssa ja puuhaamaan eri asioita. Kahden viimeisen viikon aikana olemme muunmuassa laulelleet, jutelleet, maalailleet ja kertoneet vitsejä yhdessä. Kahden viikon aikana olemme oppineet mistä asioista kukin tykkää/ei tykää ja tehty heidän kanssa asioita joista he juuri pitävät. Nyt kun olemme kerenneet tutustumaan asukkaiden kanssa, meillä on hyvin haikea olo, että työ loppuu. Toivomme koko talon väelle hyvää kesää ja jatkoa ja olemme kiitollisia tästä mahdollisuudesta. KIITOS!

Onnelan porukan vuoro päästä maisemia katsomaan avustajien kanssa lähiympäristöön. Sää suosii meitä kaikkia.
11/06/2026

Onnelan porukan vuoro päästä maisemia katsomaan avustajien kanssa lähiympäristöön. Sää suosii meitä kaikkia.

Suomen lippu aamusta jo salkoon kesän avauksen kunniaksi. Ja nimipäivän kunniaksi.Muikkusopan keittäjiksi saimme Mairen ...
10/06/2026

Suomen lippu aamusta jo salkoon kesän avauksen kunniaksi. Ja nimipäivän kunniaksi.

Muikkusopan keittäjiksi saimme Mairen ja Tarjan. Turinoiden yhteydessä seurasimme muikkusopan keittämistä ja osalle asukkaista se oli todella tuttua askaretta. Meidän sopassa oli 7 kg Puruveden muikkuja, perunoita, sipulia, vettä, suolaa ja runsaasti voita. Maku oli sen mukainen kun hyvistä raaka-aineista hyvällä taidolla tulee. Kiitos Maire ja Tarja ❤️.

Kesän avauksen musiikista huolehtivat Pertti ja Ingrid Palm.
" mehän ollaan oltu aiemminkin täällä vastaavassa juhlassa".
Kuulimme tuttuja kappaleita, jotka saivat monet asukkaista laulamaan ja jotkut tanssimaankin. Musiikki herättää ja liikuttaa aina! Kiitos Pertti ja Ingrid ❤️.

Talon emännät leipoivat kahville raparperipiirakkaa ja herkullisia pullia.
Hymylähettiläät ahersivat pitkin päivää.
" miula ois tunti aikaa. Mitähän myö tehtäisiin?"
" tehkää yhdessä kortti. Sellainen tarvitaan ensi viikolla"
Ja näin tapahtui. Ja hieno kortti tulikin.

Tätä ulkona oloa ja ulkona erilaista tekemistä odotimme pitkältä tuntuneen talven.Aamusta saakka, pitkin päivää, moni as...
09/06/2026

Tätä ulkona oloa ja ulkona erilaista tekemistä odotimme pitkältä tuntuneen talven.
Aamusta saakka, pitkin päivää, moni asukas käy ulkoilemassa lyhyen ajan, pidemmän ajan tai useasti. Ulos on helppo mennä. Ovia on auki Onnelasta, Toivolasta ja turinatuvasta. Pihasta löytyy varjopaikkoja ja aurinkoista. Uusin oleskelutila päivävarjoineen on turinatuvan vieressä.

Hymylähettiläät Hertta ja Roosa kärräsivät aamupäivällä varjoisaan pöytään maalaustarvikkeet ja kiviä. Pienryhmä touhusi ajan kanssa maalaamisen parissa jutustellen.

Pihakeinut houkuttelevat istumaan ja jalalla vauhtia antamaan. Ja pihakäytävillä kulkiessa voi seurata kasvien kasvua ja kukkien kukkimista.

Iltapäivän varjokohdassa Roosa piti levyraadin. Ja niinpä kävi tänään, että Elvis voitti Katri-Helenan.
" sie voisit männä keittämään meille kahvia"
Keittiön väkihän sen kahvin keitti, m***a porukalla levyraadin jälkeen se lähdettiin juomaan.
" mie en tuu sissään, juon kahviakin ulkona".
Sehän sopi.

Terveisiä Kermäeltä, niin kuin täällä sanotaan. Avoimien ovien päivä ja läheisten ilta takana täällä Puruveden palveluta...
09/06/2026

Terveisiä Kermäeltä, niin kuin täällä sanotaan. Avoimien ovien päivä ja läheisten ilta takana täällä Puruveden palvelutalossa Kerimäen Vanhusten ja Vammaisten Tuki ry:n toimesta. Jännästi se vaan ympyrä sulkeutuu. Aikoinaan kun kirjoitin YO-kokkeissa äidinkielen ja aiheeksi valitsin "Muistin tärkeys". Kuulosti mielenkiintoiselle aiheelle ja sitä se kyllä onkin. Omassa työssäni sen merkitys korostuu valtavasti joka juhlassa ja varsinkin tänä iltana se korostui entisestään. Tai oikeastaan korostuu, kun sen menettää ja vaikutushan ei tietenkään ole vain siihen henkilöön, joka sairastuu vaan koko lähipiirin.

Milloin ei pärjätä enää kotona, milloin on aika "päästää irti" omasta rakkaasta. Onko se lopulta kuitenkin helpotus? Mitä minä ainakin tästä iltapäivästä opin ja juttuja kuuntelin, niin täällä on hyvä asukkaiden olla, läheiset saavat illalla rauhassa silmänsä sulkea ja uneen levollisin mielin vaipua. Mahtava henkilökunta ja kaikenlaiset virikkeet sekä asukkaiden toiveet huomioidaan hyvin, jonka myötä saadaan kuitenkin viettää arvokasta elämää. Jokainen päivä on kuitenkin aina uusi kokemus ja tutut asiat on m***a kertaa taas uusia juttuja.

Tosin jokainen päivä on aina meille jokaiselle muutenkin uusi kokemus, tämä maanantain viihdytys oli myös sellainen minulle. Lähimmäisen rakkaudella kun työtä tehdään ja vaikka huomenna asukas ei muista tai enää 5 minuutin päästäkään mitä tehtiin, niin tärkeintä on kuitenkin, että juuri siinä hetkessä mitä tehdään, saadaan asukkaille hymy huulille ja sen myötä hyvää mieltä korvien välille, olla siis läsnä juuri sillä hetkellä kun katseet vaihtuvat.

Kiitoksia tästä potrettihetkestä iloista mieltä tuoville hymylähettiläille sekä paikallisille Geronimoille...siis Geronomi-Ailalla ja Toiminnanjohtaja-Anulle. Doroppolan kaudda duoda koddiin ja mukavaa kesää muikkujen valtakuntaan❤️

Samaan aurinkoiseen kesäpäivään sattui monenlaista. Hymylähettiläät Hertta ja Roosa pääsivät aamutuimaan tekemään kesäis...
08/06/2026

Samaan aurinkoiseen kesäpäivään sattui monenlaista. Hymylähettiläät Hertta ja Roosa pääsivät aamutuimaan tekemään kesäisiä kukkakimppuja sisäpihan pöytiin. Ja laittamaan liinat pöydille. Meistä on kiva valmistautua kun tiedossa on juhlaa tai vieraiden tulo.
Ulkoilimme, kuuntelimme musiikkia ulkona ja jumppasimme ulkona. Ja vielä oli hieman kukkaistutuksiakin.

Avoimet ovet- tapahtumassa kävi runsaasti väkeä. Vieraat katselivat tiloja sisällä ja ulkona, kyselivät, kahvittelivat ja seurustelivat. Taisi joku vieras löytää tuttujakin talosta juttu- ja muistelukaveriksi. " sinäkö se oot näin monen vuoden jälkeen".
" tulin paikkoo itelleni kahtomaan".

Illansuussa tupa täyttyi läheisistä. Yhdessä asukkaat, läheiset ja henkilökunta pääsivät nauttimaan imituattori Antti Karjalaisen esityksestä. Lavalla oli välillä Antti, välillä Juice, Kaija Koo, Antti Tuisku, Tapio Rautavaara, Sauli Niinistö, Jopa Ruonsuu, Tarja Halonen ja moni muu.

Ja toki informaatiota puolin ja toisin. Tulevia tapahtumia ja talon käytänteitä.

Kiitos kaikille mukanaolleille ❤️.

Osoite

Vanhainkodintie 8
Kerimäki
58200

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Puruveden palvelutalo :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Jaa

Kategoria