Statenfractie Partij vóór het Noorden

Statenfractie Partij vóór het Noorden PVHN; een onafhankelijke visie op actuele, politieke en maatschappelijke
vraagstukken in Groningen.

Intimidatie van Statenleden is onacceptabel.De Partij vóór het Noorden staat pal voor de democratie. In de Provinciale S...
19/04/2026

Intimidatie van Statenleden is onacceptabel.

De Partij vóór het Noorden staat pal voor de democratie. In de Provinciale Staten is een besluit genomen na zorgvuldige afweging. En zelfs dat kan moeilijk zijn. Met het besluit kan je het eens zijn of oneens, maar zo werkt onze rechtsstaat. En niet anders.

Dreigen met “oorlog” of andere vormen van druk is geen protest, maar intimidatie. En dat hoort niet thuis in een democratie.

Het debat voer je met argumenten, niet met bedreigingen. BBB collega's: heel veel sterkte.

Dries Zwart, fractievoorzitter Partij vóór het Noorden.

Vorige week stelde de Partij voor het Noorden in het vragenuurtje vragen over wolfwerende hekken en de subsidiepot. De a...
13/04/2026

Vorige week stelde de Partij voor het Noorden in het vragenuurtje vragen over wolfwerende hekken en de subsidiepot. De afspraak was: geen technische details, gewoon heldere antwoorden.

Maar de reactie van het college bleef technisch en liet onze kernvragen onbeantwoord. Daarom hebben we 15 schriftelijke Statenvragen ingediend.

Een paar voorbeelden van wat we vragen:
• Wordt bijvangst bij wolfwerende hekken eigenlijk wel geregistreerd? En zo ja, hoe dan precies?
• Hoeveel geld zit er nog in de subsidiepot, en klopt het dat die bijna leeg is?
• Worden de negatieve effecten op andere dieren en op biodiversiteit meegewogen bij het verlenen van subsidie?

Het gaat hier niet alleen om het beschermen van vee, maar ook om wat er met reeën, dassen, vossen, egels en vogels gebeurt. Zolang we dat niet weten, sturen we blind. U kunt alle vragen terugvinden op de website van de Partij vóór het Noorden.

Binnen vier weken moeten er antwoorden komen. Wij houden dit scherp in de gaten.

10/04/2026

Afgelopen woensdag werd het onteigeningsplan voor waterberging en natuur in zuidelijk Westerkwartier, deelgebied Dwarsdiep behandeld.

Wat helder is, is dat de urgentie hiervoor er is. We zien steeds vaker extreme neerslag, en waterveiligheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde. Het gaat hier niet alleen over water, maar over onteigening. En dat is het zwaarste middel dat we hebben.

Wat de Partij vóór het Noorden opvalt is dat het verhaal vooral technisch is. We spreken over miljoenen kubieke meters waterberging. Over plannen en deadlines. Allemaal begrijpelijk.

Maar waar is het verhaal van de mensen? Waar is de participatie geweest voordat we hier staan met onteigening als uitkomst?

De Partij vóór het Noorden sluit de ogen niet voor waterveiligheid, maar wij sluiten onze ogen ook niet voor wat dit betekent voor inwoners. Daarom zeggen wij niet: we staan er wel achter als het moet.

De Partij vóór het Noorden vraagt de GS om aan te tonen dat alles is geprobeerd om er vrijwillig uit te komen, dat dit inderdaad de juiste plek is en dat inwoners serieus zijn meegenomen.

Partij vóór het Noorden, Eerlijk voor Groningen.

03/04/2026

Afgelopen woensdag werd het NRK-rapport ''Regionale democratie vergt energie – een vervolg het proces ná de RES'' behandeld in de Statencommissie.

Dit NRK-rapport gaat ogenschijnlijk over energie, maar in werkelijkheid over democratie. Over de vraag of wij als Staten aan het stuur zitten, of langs de kant staan. En het antwoord is ongemakkelijk helder: te vaak dat laatste.

Participatie was een veel voorkomend thema tijdens de vergadering afgelopen woensdag. Meerdere vragen van andere fracties werden aan de Partij vóór het Noorden hierover gesteld. Wij blijven, zoals wij dat al jaren doen en ook zullen blijven doen, hameren op participatie.

Wij van de Partij vóór het Noorden vinden dat we participatie van tevoren moeten vastleggen en tijdens het proces transparant moeten zijn met de inwoners. Bij alles wat buiten gebeurt: waar mensen belangen bij betrokken zijn, moeten de inwoners ook betrokken zijn. Dat is participatie en daarom blijven wij als de Partij vóór het Noorden dat herhalen.

Partij vóór het Noorden, eerlijk vóór Groningen.

20/03/2026

Afgelopen woensdag werd het rapport dieper graven behandeld in de Statencommissie. Een rapport van dhr. Sibma over de besluitvorming en informatievoorziening in 5 casussen binnen de provincie Groningen.

Als je het rapport van 50 pagina’s ontdoet van alle beleidswoorden en managementtaal, dan blijft er eigenlijk iets heel eenvoudigs over. Namelijk de inhoudelijke conclusies en die staan in hoofdstuk 3 (de analyse) en 4 (de aanbevelingen). En dat is naar ons idee in vier regels samen te vatten, namelijk:

• In complexe dossiers ontbreekt soms regie.
• Informatie komt niet altijd op tijd op de juiste plek.
• Risico’s worden te laat gezien.
• Verantwoordelijkheden zijn niet altijd helder.

Vier korte regels. Eenvoudige tekst. Leidend naar een even korte samenvatting van de 7 aanbevelingen. Namelijk wat nodig is, is

• meer regie,
• betere informatie,
• duidelijkere verantwoordelijkheid en
• sterkere interne controle binnen de provinciale organisatie.

En dit is geen hogere wiskunde, maar precies waar een Bestuur voor zit: de regie, het hebben van overzicht, (tijdige) informatie en verantwoordelijkheid nemen en delegeren. En als dat ontbreekt, gebeurt precies wat hier is gebeurd: achteraf vraagt iedereen zich dan af hoe dit ooit zo heeft kunnen lopen.

Partij vóór het Noorden, eerlijk vóór Groningen.

Wie beslist over Groningen?De recente uitzending van Nieuwsuur liet opnieuw zien hoe snel het in Den Haag weer over Gron...
15/03/2026

Wie beslist over Groningen?

De recente uitzending van Nieuwsuur liet opnieuw zien hoe snel het in Den Haag weer over Groningen gaat zodra nationale belangen in beeld komen. Door geopolitieke spanningen en stijgende energieprijzen kwam opnieuw de vraag op tafel of het gas onder Groningen niet toch beschikbaar moet blijven als strategische reserve.
In die uitzending heb ik duidelijk kunnen maken waar het voor Groningen om draait: veiligheid en vertrouwen. En dat vertrouwen is niet ontstaan door Haagse besluiten, maar juist jarenlang beschadigd door Haagse besluiten en daarmee is ook het gevoel van veiligheid beschadigd.
Decennialang werd in Den Haag besloten hoeveel gas er uit Groningen gehaald werd. De opbrengsten vloeiden naar de staatskas, terwijl de gevolgen hier zichtbaar werden: scheuren in huizen, onzekerheid bij bewoners en een schadeafhandeling die jarenlang vastliep. De parlementaire enquêtecommissie heeft dat pijnlijk blootgelegd: de belangen van Groningers werden structureel ondergeschikt gemaakt aan economische belangen en leveringszekerheid.
Die les zou geleerd moeten zijn.

(Lees het volledige opiniestuk via de link hieronder en/of onze website)

Dries Zwart, fractievoorzitter statenfractie Partij vóór het Noorden. Eerlijk vóór Groningen.

De recente uitzending van Nieuwsuur liet opnieuw zien hoe snel het in Den Haag weer over Groningen gaat zodra nationale belangen in beeld komen. Door…

OPINIE: GEEF 16- EN 17 JARIGEN STEMRECHTIn omliggende landen als België en Duitsland mag het al: 16- en 17 jarigen mogen...
13/03/2026

OPINIE: GEEF 16- EN 17 JARIGEN STEMRECHT

In omliggende landen als België en Duitsland mag het al: 16- en 17 jarigen mogen daar naar de stembus. In Nederland mag dat niet en
dat moet veranderen.

De laatste verlaging van de kiesleeftijd dateert uit 1972, toen de leeftijd van 21 naar 18 jaar ging. Dat is inmiddels meer dan 50 jaar geleden. Sinds 1945 ging de kiesleeftijd elke 9 jaar verder omlaag. Het is op dat gebied inmiddels al heel lang oorverdovend stil. Zullen de 18-jarigen van toen qua ontwikkeling verder zijn geweest dan de 18-jarigen van nu? Ik denk dat iedereen het antwoord wel weet. En is het daarom niet raadzaam, mede om die reden, de kiesleeftijd verder te verlagen naar 16 jaar?

Lees het volledige opiniestuk van onze Fractievoorzitter Dries Zwart via onze website of de volgende link:

In omliggende landen als België en Duitsland mag het al: 16- en 17 jarigen mogen daar naar de stembus. In Nederland mag dat niet en dat moet veranderen. De…

De deur staat NIET op een kier!De gaswinning in Groningen is sinds de stijgende spanning in de wereld en de stijgende ol...
06/03/2026

De deur staat NIET op een kier!

De gaswinning in Groningen is sinds de stijgende spanning in de wereld en de stijgende olieprijzen weer een veelvoorkomend gespreksonderwerp. Zo kwam JA21 met een initiatiefwet om de gasputten toch open te houden als strategische noodvoorraad, met steun van de PVV. Ook de Fvd pleit hier al jaren voor.

Wat de Partij vóór het Noorden betreft staat de deur NIET op een kier. Wij hebben als partij altijd gestreden voor beëindiging van de gaswinning. Fractievoorzitter Dries Zwart sprak over dit onderwerp met het Dagblad van het Noorden. Lees het volledige artikel via de link hieronder of de link in onze bio!

Partij vóór het Noorden, Eerlijk vóór Groningen.

Partij voor het Noorden vraagt achterban: moet Groningse gaskraan weer open? ‘Maar de deur staat níet op een kier’ Erik van der Veen • Gisteren, 20:38 • Groningen Deel dit artikel De ontmanteling van de NAM-gasputten in het Groningenveld (hier Tusschenklappen, bij Muntendam) is al in volle ...

Provincie doneert fietshelmen ➡️ een initiatief dat begon bij de Partij vóór het Noorden‼️Deze week maakte de provincie ...
20/02/2026

Provincie doneert fietshelmen ➡️ een initiatief dat begon bij de Partij vóór het Noorden‼️

Deze week maakte de provincie Groningen bekend dat zij 250 fietshelmen doneert aan Kledingbank Maxima, bedoeld voor inwoners die een helm niet zelf kunnen betalen. Een mooi gebaar dat direct bijdraagt aan verkeersveiligheid én gelijke kansen voor iedereen.

De Partij vóór het Noorden bracht dit onderwerp al in 2024 onder de aandacht, toen wij de motie “Fietshelm belangrijk en voor iedereen” indienden tijdens de behandeling van de Begroting 2025.

In die motie vroegen wij de provincie om:

1️⃣ Acties te organiseren die fietshelmen financieel toegankelijker maken;
2️⃣ daarbij specifiek minderdraagkrachtige inwoners centraal te stellen.

Ons doel was helder: iedereen in Groningen moet veilig kunnen fietsen, ongeacht inkomen.

Partij vóór het noorden, Eerlijk vóór Groningen.

“Aan de slag” moet voor Groningen eindelijk zichtbaar resultaat opleveren.De Partij vóór het Noorden ziet in het nieuwe ...
01/02/2026

“Aan de slag” moet voor Groningen eindelijk zichtbaar resultaat opleveren.

De Partij vóór het Noorden ziet in het nieuwe regeerakkoord van D66, VVD en CDA aanknopingspunten om daadwerkelijk vooruitgang te boeken. Tegelijk zijn wij helder: voor Groningen telt maar één ding. Dat Den Haag nu ook echt aan de slag gaat. Niet met nieuwe plannen en verkenningen, maar met concrete uitvoering die inwoners direct merken.

PvhN is positief over elke maatregel die het Noorden sterker maakt. Wij zijn bereid mee te werken waar dit kabinet stappen zet richting herstel, betere bereikbaarheid, betaalbaar wonen en meer regionale zeggenschap. Tegelijk verwachten wij dat het kabinet deze ambities vertaalt naar meetbare resultaten voor Groningen en de andere Noordelijke provincies.

Wel maken wij ons zorgen over belangrijke ontbrekende keuzes. Het uitblijven van de Lelylijn is voor PvhN een gemiste kans. Deze spoorverbinding is cruciaal voor economische ontwikkeling, bereikbaarheid en gelijke kansen. Wij blijven het kabinet oproepen om di project alsnog volwaardig op te nemen.

Ook de vervanging van een staatssecretaris Groningen door een regeringscommissaris vraagt om duidelijke garanties. PvhN verwacht dat dit niet leidt tot minder politieke verantwoordelijkheid, maar juist tot versnelling van de hersteloperatie. Groningers wachten al te lang op echte voortgang bij schadeherstel en versterking.

Het Noorden wordt in het akkoord beperkt genoemd. Dat zien wij als een opdracht aan het kabinet om in de uitvoering wél te laten zien dat Groningen, Friesland en Drenthe serieus worden genomen. Regionale balans ontstaat niet op papier, maar door gerichte investeringen en structurele aandacht.

De aangekondigde investering in woningbouw biedt kansen. PvhN verwacht dat ook het Noorden hier daadwerkelijk van profiteert. Betaalbaar wonen, voldoende zorgvoorzieningen en leefbare dorpen moeten prioriteit krijgen, juist in gebieden die jarenlang achtergesteld zijn.

Daar hoort nadrukkelijk ook bij dat streekziekenhuizen in de Noordelijke provincies behouden en versterkt worden en dat het groeiende tekort aan huisartsen wordt aangepakt. Goede zorg dichtbij huis is voor PvhN een basisvoorziening en zeker geen luxe.

Positief is dat het kabinet vasthoudt aan de spreidingswet. PvhN ziet dit als een stap richting een eerlijkere verdeling van verantwoordelijkheid in Nederland. Groningen heeft met onder meer Ter Apel al veel bijgedragen en verdient hierin erkenning en ondersteuning.

Voor de Partij vóór het Noorden is de inzet duidelijk. Wij willen samenwerken waar het kan en scherp blijven waar het moet. “Aan de slag” betekent voor ons: sneller herstel, betere bereikbaarheid, eerlijke investeringen en echte zeggenschap voor inwoners van het Noorden. Aan de slag zeggen zonder iets te doen vinden wij te weinig. Tijd om echt te doen wat je zegt.

Wij kijken met verwachting vooruit en houden Den Haag aan zijn woorden.

Dries Zwart
Partij vóór het Noorden, Provincie Groningen

Janet de Wal
Partij vóór het Noorden, Gemeente Oldambt

Leendert van der Laan
Partij vóór het Noorden, Gemeente Groningen

23/01/2026

Afgelopen woensdag werd de agenda voor herstel besproken in de Statencommissie. Een titel die hoop wekt. En de Partij vóór het Noorden gunt iedere Groninger die hoop. Maar na twaalf jaar beloftes is voorzichtigheid geen cynisme meer, het is ervaring. Want de werkelijkheid van de afgelopen jaren is hard, zoals opgesomd in de woordvoering.

De agenda voor herstel kan een keerpunt zijn. Maar alleen als deze keer niet de vraag centraal staat: hoe organiseren we dit bestuurlijk netjes, maar hoe pakken we het aan. Werk in uitvoering.

De Partij vóór het Noorden: eerlijk voor Groningen

Dries Zwart, fractievoorzitter Partij voor het Noorden in Provinciale Staten, heeft een opiniestuk geschreven onder de t...
21/01/2026

Dries Zwart, fractievoorzitter Partij voor het Noorden in Provinciale Staten, heeft een opiniestuk geschreven onder de titel: Afhandeling gasschade Groningen: vergeten beloftes. Het onderwerp komt vandaag aan de orde tijdens de commissievergadering in Provinciale Staten.

Lees het opiniestuk op de website of via de volgende link:

Sinds 2012 zijn aan Groningen talloze beloften gedaan. Grote woorden, plechtige akkoorden en steeds opnieuw de verzekering dat het nu echt anders zou gaan.…

Adres

Sint Jansstraat 4
Groningen
9712JN

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:00
Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 17:00

Telefoon

+31628879914

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Statenfractie Partij vóór het Noorden nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen