18/06/2026
🌞 Sommarhälsning från kommunalråden och kommundirektören 🌞
När vi nu närmar oss sommarledigheten vill vi rikta ett varmt tack till alla medarbetare, förtroendevalda, samarbetspartners, näringslivet och invånare som varje dag bidrar till att göra Gällivare till en stark och attraktiv kommun. Det gångna året har präglats av ett målmedvetet arbete för att stärka kommunens ekonomi och våra välfärdsverksamheter. Kollegorna inom inte minst skola, förskola, vård, omsorg och socialt arbete har visat ett fortsatt stort engagemang och en imponerande förmåga att möta både vardagens behov och framtidens utmaningar. Era insatsers betydelse kan inte nog understrykas.
Vi ser också positiva resultat av det arbete som genomförts för att skapa en långsiktigt hållbar ekonomi. En förbättrad ekonomisk situation ger oss bättre förutsättningar att utveckla verksamheterna och fortsätta investera i det som är viktigast för Gällivares framtid.
Apropå framtid vill vi särskilt lyfta arbetet med Samling för barn och unga, där kommun, näringsliv och civilsamhälle tillsammans nu tar ansvar för att ge våra barn och ungdomar goda uppväxtvillkor, framtidstro och möjlighet att lyckas. Det är en satsning som vi är stolta över och som kommer att vara viktig även framåt. Samtidigt fortsätter samhällsomvandlingen och utvecklingen av Gällivare. Vi står inför stora möjligheter, men också viktiga vägval. Med en stark gemensam vilja, god samverkan och fortsatt fokus på kvalitet i våra verksamheter ser vi med tillförsikt på framtiden. Till hösten ser vi till exempel fram emot att välkomna många nya lärare till våra skolverksamheter – ett fint tillskott som möjliggjorts genom rekryteringssatsningen Gällivarepaketet.
🌸Vi önskar er alla en riktigt fin sommar med tid för återhämtning, gemenskap och nya krafter inför hösten. Och till er som bidrar med att upprätthålla verksamheterna så att kollegorna kan ta ledigt under sommarens olika semesterperioder vill vi rikta ett särskilt tack.
Foto från vänster: Jenny Jänkänpää, kommunalråd (mp), Birgitta Larsson, kommunalråd (s) och Jon Åström Gröndahl, kommundirektör