25/06/2026
Vi måste få fart på landets ekonomi, därför behövs en tillväxtpakt.
Läs mer om den här: https://www.facebook.com/share/p/14gnzzeA37S/
Vi måste få fart på Sveriges ekonomi igen. Därför går vi till val på en tillväxtpakt.
Det handlar om att staten och näringslivet ska samarbeta närmre och mer aktivt driva fram investeringar och tillväxt. Detta efter fyra förlorade år för Sveriges ekonomi, med en regering som helt övergett tillväxtpolitiken.
Tillväxten har legat långt under vår potential, arbetslösheten är skyhög, jobbskapandet lågt, konkurserna har varit rekordmånga och de utländska investeringarna faller mot den europeiska botten. Detta gör Sverige till ett svagare och fattigare land.
För att vända ekonomin och öka tillväxten vill vi se en tillväxtpakt som innebär:
– Att vi ska få långsiktiga spelregler och fler breda överenskommelser på plats, så att företag vill investera i Sverige igen. Vi ska underlätta investeringar i framtidsteknologier genom bland annat ett starkare industrikliv och en ny svensk investeringsbank.
– Att snabbt få fram billig, fossilfri el. Vi vill kickstarta elproduktionen genom bättre förutsättningar både för vindkraft, kärnkraft och andra fossilfria kraftslag. Staten ska mer aktivt driva på utbyggnaden och öka elektrifieringen.
– Att göra det enklare att investera i Sverige. Därför vill vi korta och snabba upp tillståndsprocesserna, rensa upp i regelverk och effektivisera myndighetshanteringen.
– Att förbättra och modernisera infrastrukturen. Bland annat genom ökat underhåll av transportnätet, ökad kapacitet på svensk järnväg och mer underhåll i egen regi.
– Att säkra rätt kompetens. Genom mer fokus på STEM-ämnen i skolan, att utbildningen styrs mer mot arbetsmarknadens behov, att vi tar fram ett bättre system för arbetskraftsinvandring och satsar mer på yrkesutbildningar.
Vårt budskap är tydligt: kulturkriget mot svensk industri är över.
Så får vi fart på svensk ekonomi igen. För fler jobb, mer pengar i plånboken och ökad trygghet i en unikt osäker tid.