Vänsterpartiet Sjöbo

Vänsterpartiet Sjöbo För alla i Sjöbo kommun som brinner för rättvisa, solidaritet, jämlikhet och välfärd

Då var det väl klart att Sjöbo blir kvar i SÖRF?Bara moderaterna som ensamma tycker att det är en dålig ide att inte var...
24/06/2026

Då var det väl klart att Sjöbo blir kvar i SÖRF?

Bara moderaterna som ensamma tycker att det är en dålig ide att inte vara kvar.

Testa själv SVTs lokala valkompasser och se vad alla olika partier i Sjöbo tycker!

https://valkompass.svt.se/2026/

Valkampanjen är igång!Idag har vi i Vänsterpartiet Sjöbo haft valkampanjmöte tillsammans med Linnéa Kolari från Vänsterp...
23/06/2026

Valkampanjen är igång!

Idag har vi i Vänsterpartiet Sjöbo haft valkampanjmöte tillsammans med Linnéa Kolari från Vänsterpartiet Skåne och representanter från Vänsterpartiet Tomelilla.

Vi har diskuterat hur vi bäst möter väljarna inför valet 2026. Dörrknackning, samtal på gator och torg och hur vi kan bli ännu bättre på att lyssna på människor runt om i hela kommunen.

För oss handlar politik om mer än att presentera färdiga svar. Det handlar också om att förstå vilka frågor som människor i Sjöbo, Blentarp, Vollsjö, Lövestad och våra andra byar tycker är viktigast.

Under det kommande året kommer ni att träffa oss ute i kommunen. Vi vill höra vad ni tycker fungerar bra, vad som fungerar mindre bra och vilka frågor ni vill att vi ska driva.

Har du något som du tycker att politikerna borde prata mer om? Skriv gärna en kommentar eller kom fram och prata med oss när vi ses.

Vi ses ute i Sjöbo kommun!

Glädjande skolresultat, men är det hela bilden?Förra veckan presenterade Sjöbo kommun nya siffror över skolresultaten i ...
22/06/2026

Glädjande skolresultat, men är det hela bilden?

Förra veckan presenterade Sjöbo kommun nya siffror över skolresultaten i kommunen. Resultaten visade på tydliga förbättringar jämfört med föregående år och i Ystads Allehanda kunde man läsa att familjenämndens ordförande, moderaten Rickard Sjöholm, uttryckte sin glädje över utvecklingen.

Det kan man förstå. Vem i Sjöbo blir inte glad av positiva rubriker om skolan?

Men när vi tittar närmare på samma siffror framträder en mer komplicerad bild.

Kommunens analys bygger på att man jämför årets nior med tidigare års nior och årets sexor med tidigare års sexor. Då jämför man olika elevgrupper med varandra. Det kan vara ett rimligt sätt att redovisa statistik, men problemet är att en stark årskull kan få resultaten att se bättre ut utan att det behöver betyda att skolan blivit bättre på att utveckla elevernas kunskaper.

Därför har vi i Vänsterpartiet valt att titta på samma elevgrupper över tid. Samtliga siffror nedan kommer från kommunens egen resultatsammanställning. Skillnaden ligger inte i siffrorna utan i hur de analyseras.

Låt oss börja med den elevgrupp som kommunen just nu lyfter fram.

När årets nior gick i sexan 2023 hade 68,4 procent full måluppfyllelse. När samma elever nu lämnar grundskolan ligger siffran på 62,0 procent. Gymnasiebehörigheten har sjunkit från 77,8 till 74,5 procent och meritvärdet från 209,6 till 205,2.

Även i svenska och matematik ser vi en nedgång när samma elever följs över tid. Engelska är det enda av kärnämnena som visar en tydlig förbättring.

Det här är inte heller något unikt för årets avgångsklass.

De elever som gick ut nian 2025 gick i sexan 2022. Då hade 64,3 procent av eleverna full måluppfyllelse. Tre år senare hade samma elevgrupp 53,0 procent. Meritvärdet sjönk samtidigt från 203,1 till 182,0.

När vi följer samma elevgrupper över tid ser vi alltså inte en tydlig förbättring. Tvärtom försämras resultaten i flera centrala mått.

Det här betyder inte att våra lärare gör ett dåligt jobb. Tvärtom. Vi vet att lärarna i kommunen arbetar hårt varje dag, ofta under pressade förutsättningar, för att varje elev ska lyckas så bra som möjligt. Däremot väcker resultaten frågor om hur väl de politiska satsningarna har fungerat och hur resultaten egentligen ska bedömas.

För elevernas skull räcker det inte att ett år ser bättre ut än det föregående. Den viktigaste frågan är om eleverna lämnar högstadiet med starkare kunskaper än de hade när de började där.

Men vi ska ge Rickard Sjöholm rätt i en sak. Kommunen ska inte vara nöjd än.

Vi ska inte vara nöjda förrän alla elever ges förutsättningar att lämna grundskolan med godkända betyg.

Ikväll bänkar vi oss för Sverige mot Nederländerna! 🇸🇪Det fina med fotboll är dess enkelhet. En boll, en gräsplätt och n...
20/06/2026

Ikväll bänkar vi oss för Sverige mot Nederländerna! 🇸🇪

Det fina med fotboll är dess enkelhet. En boll, en gräsplätt och några kompisar räcker för att skapa glädje, gemenskap och rörelse.

Idrott ska vara okrångligt, tillgängligt och möjligt för alla barn, oavsett föräldrarnas plånbok.

Nu håller vi tummarna för Sverige ikväll! 🇸🇪⚽

Glad midsommar önskar Vänsterpartiet Sjöbo!Idag firar vi gemenskap, sommaren och allt det som gör vår kommun till en bra...
19/06/2026

Glad midsommar önskar Vänsterpartiet Sjöbo!

Idag firar vi gemenskap, sommaren och allt det som gör vår kommun till en bra plats att leva på.

Oavsett om du tillbringar dagen med familj, vänner, grannar eller på jobbet hoppas vi att du får en fin midsommar med tid för både skratt, vila och eftertanke.

Vi ses runt om i Sjöbo kommun i sommar!

Stäng inte ner Kompassens förskolaTisdagen den 9 juni deltog Vänsterpartiet i dialogmötet mellan föräldrar och politiker...
18/06/2026

Stäng inte ner Kompassens förskola

Tisdagen den 9 juni deltog Vänsterpartiet i dialogmötet mellan föräldrar och politiker gällande det politiska beslutet att stänga Kompassens förskola i Blentarp. Vi i Vänsterpartiet opponerar oss mot stängning av förskolan utifrån följande:

Stängning av förskolan saknar lokal förankring.

Beslutsfattare har inte tagit hänsyn till att befolkningsprognosen i Blentarp är missvisande då den inte överensstämmer med realiteten. Det innebär att behovet av förskoleplatser kvarstår vid stängning av Kompassens förskola.

Varken föräldrar eller personal har inkluderats i processen som lett till beslut om stängning. Samtidigt, trots att datum för stängning närmar sig med stormsteg, finns knappt någon information att tillgå mer än att

Barngrupperna planeras att bli större.

Den politiska ledningen vill bilda kommunens största förskola i lilla Blentarp. Större barngrupper innebär inte enbart färre pedagoger och barnskötare som kan tillmötesgå barnens behov. Det riskerar även en degradering av arbetsmiljön för kommunens anställda. Större verksamhet gör den mer svårmanövrerad. Dessa tre konsekvenser, som kan komma att bli realitet, ser vi allvarligt på.

Att uppfinna hjulet på nytt genom sammanslagning av två förskolor är inte bara en kostsam historia, utan liksom beslutsfattarna säger själva kommer det ta tid för en god verksamhet att etableras. Det är inte godtagbart! Våra barn har rätt till en trygg, förutsägbar och fungerande förskola där de ges goda förutsättningar att växa och utvecklas i närvaro av trygga och kontinuerliga pedagoger. Barnens uppväxt händer här och nu, den sätts inte på paus i väntan på etablering av verksamhet.

Vänsterpartiet tror inte på bildandet av en kolosalt stor förskola med ÄNNU större barngrupper än vad det är idag är rätt väg att gå. Vi tror på mindre barngrupper och att hålla fast vid mindre förskolor. Mer kvalitet tror vi kommer leda till positiva synergieffekter för demografiska utvecklingen i upptagningsområdet för Blentarp. Med andra ord, fler lekkamrater och fler barn i byn.

Kompassens förskola är samtidigt en högst väl fungerande verksamhet, vilket bland annat återspeglas i den låga sjukfrånvaron bland personalen, men också välmående och trygga barn. Hur verksamheten bedrivs och hur miljön är utformad ser vi som ett flaggskepp för Sjöbo Kommun.

Vi kommer inte stänga ner en förskola som både fungerar mer än väl, behövs och är högt uppskattad. Vi kommer ta vara på den, stärka upp och utveckla. Förskolan ska prioriteras, inte effektiviseras bort till nackdel för såväl barn som personal. Vi kommer att satsa på förskolan för trygga, välmående och friska barn och för hållbar arbetsmiljö för kommunens fantastiska förskolepersonal.

17/06/2026

Då var det dags för sista fullmäktige innan valet. Mängder av frågor ska diskuteras. Lyssna på vår fullmäktigeledamot Lucas Lennartsson, vad han anser om kvällen.

På senaste kommunfullmäktige blev Magnus Weberg (M) rejält upprörd på oppositionen. Han menade att vi angriper kommunens...
15/06/2026

På senaste kommunfullmäktige blev Magnus Weberg (M) rejält upprörd på oppositionen. Han menade att vi angriper kommunens medarbetare och att kritik mot verksamheterna riskerar att skada arbetsmiljön och tilliten till kommunen.

Men den typen av resonemang bygger på en missuppfattning av vad vår kritik handlar om.

Vi är inte intresserade av att hänga ut enskilda medarbetare. Tvärtom. När något går fel i en organisation handlar det sällan om en enda person. Oftast handlar det om hur verksamheten är organiserad, vilka resurser som finns, vilka mål som sätts, hur uppföljningen fungerar och hur ledarskapet ser ut.

Ta Sjöbo Elnät som exempel. Där valde den politiska ledningen i bolaget och i kommunen att lägga i stort sett allt ansvar på en enskild medarbetare, den tidigare VD:n. Men de flesta förstår att problem av den omfattningen som man kunde se i Sjöbo Elnät inte uppstod på grund av en enda person. Det uppstod till följd av stora brister i styrningen, kontrollen, uppföljningen och ansvarstagandet.

Det var också därför vi i Vänsterpartiet menade att ansvaret borde ha fördelats bredare. På vd:n, på styrelsen och på ägarnas representanter. Det är så ansvar fungerar i större organisationer.

På samma sätt ser vi på äldreomsorgen och kommunens övriga verksamheter. När vi lyfter frågor om Lex Sarah-anmälningar, IVO-granskningar eller återkommande vittnesmål från anhöriga och personal är det inte för att peka ut enskilda medarbetare. Det är för att förstå varför problemen uppstår och vad som behöver förändras för att de inte ska upprepas.

Det är därför Magnus Webergs resonemang blir problematiskt. Han tycks utgå från att kritik mot en verksamhet automatiskt är kritik mot enskilda medarbetare. Men att granska en verksamhet och peka på brister i ledningsfunktioner är inte samma sak som att angripa personalen. Tvärtom handlar det om att flytta fokus från individer till organisation, ledarskap, styrning och politiskt ansvar.

Politiker ansvarar för budget, organisation, mål och uppföljning. Därför väcker varje Lex Sarah-anmälan, varje IVO-granskning och varje allvarligt missförhållande också frågor om hur verksamheten styrs och leds. Det ansvaret försvinner inte för att en tjänsteperson fattat ett beslut eller en chef gjort en felbedömning.

Om oppositionen inte får granska hur kommunens verksamheter fungerar blir den demokratiska granskningen omöjlig. Politiker har ansvar för verksamheterna. Då måste det också vara möjligt att diskutera hur de fungerar, vilka beslut som fattas och vilka konsekvenser de får för invånare, brukare och personal.

Det är inte ett angrepp på kommunens medarbetare. Det är en grundläggande del av demokratin. Det borde en så erfaren politiker som Magnus Weberg förstå.

Äntligen! Igår och idag har de flesta av våra unga tagit studenten! Stort grattis till er alla!Och till alla yngre, but ...
12/06/2026

Äntligen! Igår och idag har de flesta av våra unga tagit studenten! Stort grattis till er alla!
Och till alla yngre, but av sommarlovet - i höst (när vi vunnit valet) vill vi öppna fritidsgårdar och satsa på massa nya aktiviteter för barn och unga! Glad Sommar alla!!

Adress

Sjöbo

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Vänsterpartiet Sjöbo postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela