Lidt historie om os i NBU-familien
Sådan startede det……
Efter nogle turbulente måneder omkring årsskiftet 2010/11 stod en god håndfuld børn og unge umiddelbart uden tag over hovedet, grundet lukning af deres hjem/opholdssted. Vi kunne ikke udholde tanken om, at disse sårbare unge, med brug for stabilitet og forudsigelighed skulle rives op med rode og flyttes og dermed skilles fra deres ”familie”.
Det var med denne baggrund og i efterdønningerne af disse kedelige hændelser, at Fonden Nordjysk Børne-Ungecenter blev stiftet i maj 2011. Ikke mindst da hele organiseringen, medarbejderne, samarbejdspartnere, kulturer, aftaler og økonomiske rammer hurtigt skulle på plads. Dette var tiltag, der ikke bare løste sig hen over natten. Vi arbejdede i døgndrift , og mødte stor velvillighed, for så at komme nogenlunde i mål i forsommeren 2011. Sideløbende skulle der i den daglige praksis i husene skabes et kvalitativt produkt, så alle med tilknytning til Fonden mærkede mindst muligt til de store ændringer som skete omkring dem. Den vigtigste opgave var dog at sikre, at vores børn og unge mærkede mindst muligt til de organisatoriske ændringer. Ved stiftelsen var ledelsen og fondsbestyrelsen enige om at etablere et rent pigehus ” Fredensdal” som vi fra tidligere havde erfaring med gav god mening. Der var ligeledes enighed om et mixet opholdssted med både pige og drenge,” Tranum Enge”. Vi ønskede ligeledes at have et ” voksent bosted” og startede ud med et hus for de 16- 18 årige, men fandt hurtigt ud af at opgaven løstes bedre ved at have et § 107 tilbud. Det første år var huset hjemmehørende i Fjerritslev, senere flyttede det til hovedkvarteret på Aalborgvej i Halvrimmen. Vi valgte at kalde det ” Bostedet Hanbohus”. I 2013 fik vi mulighed for at etablere et rent søskendehus, ”Bella Vista” med fire børn. Projektet eksisterer stadig, og giver stadig rigtig god mening, da børnene er godt integreret i nærmiljøet og i positiv udvikling. Samme år valgte vi at nedlægge vores interne skole og i stedet etablere en STU, da vi syntes, at tiden var løbet fra den oprindelige ”Intern" skoletanke. STU'en ”NBU-Skolen”, er siden flyttet fra hovedkvarteret, til sit eget selvstændige hus - tæt ved administrationen. Sideløbende har Fonden gennem årene etableret og afviklet forskellige enkeltmandsprojekter. I dag har vi 3 projekter kørende med unge voksne ml. 18 år og 25 år (§85 & §107)
I dag rummer hovedbygningen i Halvrimmen vores voksen- tilbud med 8 selvstændige lejligheder. Derudover har vi i bygningen ADM med kontorer og mødelokaler. Mange af de gode ting fra tidligere har vi videreført – heriblandt vores pædagogiske tilgang med KRAP. Fonden har en god aftale/ overenskomst med Socialpædagogernes Forbund. Der er et velfungerende arbejdsmiljøudvalg. Vi har et dynamisk socialfagligt udvalg- og har i den forbindelse ansat en socialfaglig leder, som samler trådene og har det pædagogiske overblik. For at have fokus på misbrugsdelen har vi ansat vores egen misbrugskonsulent, samtidig med vi har fået uddannet tre medarbejdere i HAP. Desuden er vi aktive i diverse netværksrelaterede fagudvalg indenfor vores område. I dag står vi som en velkonsolideret fond med ca. 40 engagerede og kompetente medarbejdere. Der er primært ansat uddannet pædagogisk personale, men også andre faggrupper er repræsenteret , bl.a. for at børn og unge kan mærke diversiteten. I vores værdisæt tror vi på, at det skal give mening at være hos os. Her er børn, unge og voksne på gennemrejse, og mens vi har chancen, gør vi os umage. Vi ønsker at sende vores unge godt og trygt ud i et selvstændigt og forhåbentlig godt voksenliv, med masser af positive ting i bagagen.