18/06/2026
Alle er klar over, at det er det rigtige. Men få er kommet lige så langt som Esbjerg Sygehus i forhold til ikke at adskille forældre og for tidligt født efter en fødsel 👶
Både mor og barn kan brug for at blive plejet, overvåget og behandlet, og så må familien måske starte deres fælles liv med to uger - eller længere - på sygehuset.
Fordi der er markante fordele ved at holde familien samlet på en stue, står Neonatal-stuen nu stadig oftere tom – det er det rum, der tidligere samlede alle de tidligt fødte i kuvøser, som forældrene kunne besøge.
I Esbjerg arbejder medarbejderne for, at familien kan blive sammen og få sammenhængende hjælp, hvilket betyder, at specialister i plejen af henholdsvis tidligt fødte og eller mødre med fødselskomplikationer arbejder sammen og oplærer hinanden. Det samarbejde for familiens bedste er netop lykkedes, fordi kollegerne er motiverede og arbejder sammen uanset speciale.
Medarbejdere som klinisk sygeplejespecialist Helene Schested Pedersen på billedet er overbeviste om, at det er det rigtige at gøre. For Helene er det grunden til, at afdelingen nu står med et par vigtige top-placeringer i form af succes med hud-mod-hud og amning, som er svære at slå. 🏆
Der er lige så meget tjek på den tidligt fødtes udvikling, som der var i neonatal-stuen i gamle dage – også selv om familien er alene på ’deres’ stue og døren er lukket. Rummene har overvågningsudstyr, der kan kobles op på den lille guldklump (eller guldklumper, hvis der er mere end en), og udstyret kan sende direkte besked til medarbejdernes arbejdstelefon, hvis der er udsving eller udviklinger, der kræver opmærksomhed.
For det er jo vigtigt med en god start – også når livet starter tidligt 💜 💜 💜