06/06/2025
Totuus neuvotteluista
KemPar oli valmis vastuuseen ja myös jakamaan sitä. Sopua haettiin aktiivisesti, m***a se ei tuntunut kelpaavan. Liittouman tarjous ei huomioi mitään vaalivoittajan puheenjohtajuustavoitteita.
Kuntavaalieissa Keminmaan suurimmaksi valtuustoryhmäksi noussut Keminmaalaisten Parhaaksi aloitti vaalien jälkeiset neuvottelut tiedustelemalla puolueiden näkemyksiä paikkajaoista. Kaikkien ryhmien näkemys tuolloin oli, että paikkajaoissa kunnioitetaan vaalitulosta. KemPar pyysi puolueilta lisäksi toivomukset puheenjohtajuuksista, sekä muista neuvottelun kohteena olevista asioista.
Keminmaalaisten Parhaaksi -ryhmän omina toiveina oli vaalien voittajana puheenjohtajuuksista kunnanhallituksen, teknisen lautakunnan, sekä Keminmaan Energia ja vesi Oy:n puheenjohtajuudet.
Keskusta/Kokoomuksen ryhmä puolestaan esitti vastauksessaan, että heille tulisi valtuuston puheenjohtajuus, sekä toivoi myös teknisen lautakunnan, Energia ja Vesi Oy:n, sekä tarkastuslautakunnan puheenjohtajuuksia. Vasemmisto/SDP:n ryhmä tavoitteli valtuuston ja KH:n 2. varapuheenjohtajuuksia, sekä joitain yksittäisiä muita tehtäviä.
Koska puheenjohtajuuksissa oli ryhmillä päälekäisiä toivomuksia, esitti KemPar 2. neuvotteluun tultaessa paikkajakoa puheenjohtajuuksien osalta siten, että Kesk/Kok saisi muut toiveensa, m***a KemPar suurimpana ryhmänä käyttäisi 1. valintavuoroa lautakuntien ja yhtiöiden osalta siten, että tekninen lautakunta tulisi KemParille. Kesk/Kok siis olisi saanut KemParin esityksessä läpi kaikki muut puheenjohtajuustoiveensa, sekä lisäksi sivistyslautakunnan pj:n. Yhtiöistä KemPar olisi ottanut toivomansa Energia ja vesi Oy:n sijaan Keminmaan vuokratalojen puheenjohtajuuden. Esityksellä KemPar halusi kunnioittaa vaalitulosta ja toivoi nopeita neuvotteluita.
KemPar toivoi myös, että paikat sovittaisiin entiseen tapaan 4-vuotiskaudeksi, jolloin kahden vuoden jälkeen esim. teknisen lautakunnan ja sivistyslautakunnan puheenjohtajuudet olisi voitu vaihtaa Keskusta/Kokoomuksen kanssa päikseen, samoin kuin tytäryhtiöiden puheenjohtajuudet. Lisäksi KemPar esitti toimielinten kokojen säilyttämistä nykyisellään, eli tasolla, jonka puolueet 4 vuotta sitten neuvotteluissa päättivät.
Puolueiden vastaesitys
Puolueiden vastaesityksessä Keskusta/Kokoomuksen, sekä Vasemmisto/SDP:n yksiselitteiset vaatimukset oli mm. päättää paikkajaoista vain 2 vuoden osalta, sekä pienentää sivistyslautakunnan koko nykyisestä 10 paikasta yhdeksään, jossa menettäjänä olisi paikkajakotaulukon mukaisesti KemPar. Puheenjohtajuuksien osalta Kesk/kok olisi ottanut myös teknisen lautakunnan, jolloin sivistyslautakunta olisi jäänyt KemParille.
Puolueiden vastaesityksestä neuvotteluissa keskusteltaessa KemPar tuli vastaan mm. sopimuksen kestosta, lautakuntien koosta, sekä hyväksyi 5 valtuutetun Vas/SDP -ryhmälle paikat sekä KH:n, että valtuuston puheenjohtajistoihin, sekä antamaan ympäristölautakunnan paikan vasemmistolle jotta sopu olisi mahdollinen saavuttaa.
Laskennallisesti KemParille olisi kuulunut valtuuston ja KH:n puheenjohtajistoista yhteensä 3 paikkaa. KemPar esitti omana vastaesityksenään kompensaationa vastaantuloistaan, että jos Vas/SDP -ryhmälle annetaan paikat sekä KH:n, että valtuuston puheenjohtajistoihin, valtuustoon valittaisiin myös hallintosäännön mahdollistama 3. Vpj, joka tulisi KemParille.
Tultuaan käytännössä jo kaikista muista tavoitteistaan puolueita vastaan, teknisen lautakunnan puheenjohtajuutta KemPar ei vaalivoittajana halunnut luovuttaa. Jotain tavoitteita varmasti suurimmallakin ryhmällä pitäisi olla oikeutettua saada neuvotteluissa läpi. Keskusta/Kokoomuksen ryhmä ei kuitenkaan ollut valmiita teknisen lautakunnan puheenjohtajuusvaatimuksestaan neuvottelemaan.
Annoimme aikaa vastata riittävästi, että puolueiden neuvottelijat voisivat omille ryhmilleen esitellä ehdotuksemme. Keskustan neuvotteluryhmän pj Lampela vastasi kuitenkin heti kokouksessa, että esitys ei käy. Niinpä neuvottelut kariutuivat niiltä osin kolmanteen neuvottelukertaan. Näytti olevan selvää, etteivät puolueet tosiasiallisesti ole valmiita neuvottelemaan joustamalla tuumaakaan omista tavoitteistaan. Ainoastaan KemParin tulisi joustaa.
Neljäs yritys ja tekninen vaaliliitto
KemPar päätti vielä yrittää neuvotteluita uudelleen. Koska näytti selvältä, ettei ratkaisua löydy, ellei jompi kumpi suurista ryhmistä luovu vaatimuksestaan teknisen lautakunnan puheenjohtajuudesta, päätyi Kempar esittämään teknisen lautakunnan puheenjohtajuudesta luopumista Kesk/Kok hyväksi. Tästä kompensaationa yhtiöiden puheenjohtajuudet olisi vaihdettu päikseen KemParin ja Kesk/Kok välillä, sekä KemParille olisi tullut myöhemmin perustettavaksi tulevan koulukeskuksen rakennustoimikunnan pj:n paikka. Muilta osin oltaisiin menty puolueiden edellisen esityksen mukaan.
5 minuuttia ennen 4. neuvottelukerran alkua Keskustan neuvotteluryhmän pj:n lähettämässä sähköpostissa kerrottiin kuitenkin Keskustan, Kokoomuksen, Vasemmiston ja SDP:n muodostaneen teknisen vaaliliiton.
Teknisen liiton esityksessä KemPar menettäisi tavoittelemansa KH:n pj:n paikan ja saisi sen sijaan valtuuston pj:n paikan. Teknisen lautakunnan puheenjohtajuus menisi Keskusta/kokoomukselle ja KemParille jäisi sivistyslautakunta. Lisäksi KemParille esityksessä esitettiin alun perin Kesk/Kok toiveissa ollutta tarkastuslautakunnan pj:n paikkaa. Myös yhtiöt olivat esityksessä Keskusta/kokoomuksen toiveiden mukaisesti. Lisäksi valtuuston 3. vpj:n paikkaa esitys ei enää sisältänyt.
Ainoa vaalivoittaja KemParin tavoitteiden mukainen osa teknisen vaaliliiton esityksessä oli sivistyslautakunnan 10-paikkaisuus.
Ainuttakaan KemParin tavoittelemaa puheenjohtajuutta esitys ei sisältänyt.
KemPar teki kuitenkin vielä viimeisen yrityksen esittäen että puolueet vielä harkitsisivat valtuuston 3. varapuheenjohtajan paikkaa, jotta esityksessä olisi edes jotain KemParin tavoittelemia puheenjohtajuuksia. Tämä ei kuitenkaan tekniselle vaaliliitolle kelvannut.
Keskustan neuvotteluryhmän puheenjohtaja Mikko Lampela kertoi viimeisissä neuvotteluissa, että Keminmaassa on tulossa historian suurimmat investoinnit ja he haluavat olla niitä vetämässä. Tämä on tullut ilmi myös medialle antamissaan lausunnoissa. Tämä toki paistoi jo aiemmillakin neuvottelukerroilla, kun kävi ilmi, että Keskusta/Kokoomus ei ole valmis neuvottelemaan mm. teknisen lautakunnan puheenjohtajuudesta.
Kyseessä ei Keskusta/Kokoomuksen puolelta vaikuttanut olevan neuvottelu, vaan sanelu, johon saivat muut puolueet avukseen. Tämä käy ilmi myös Keskustan tiedotteessaan toteamasta lauseesta, jossa viitataan, että neuvotteluihin ikään kuin kuuluisi, että vaalien suurimman ryhmän pitäisi vain hyväksyä huono tarjous.
KemPar on edelleen valmis yhteistyöhön, m***a aidon sopimisen on perustuttava vaalituloksen kunnioittamiseen. Neuvotteluiden mahdollinen jatko on teknisen vaaliliiton käsissä.