Kost og Ernæringsforbundet

Kost og Ernæringsforbundet FAGFORENING FOR ERNÆRINGSPROFESSIONELLE
Vi forhandler løn- og arbejdsvilkår og yder juridisk bistand.

Debatregler på Kost og Ernæringsforbundets Facebook-side:

Kost og Ernæringsforbundet ønsker en aktiv og levende debat på Facebook, hvor alle føler sig velkomne til at deltage. Derfor forbeholder vi os retten til at moderere debatten ved at slette indlæg og kommentarer eller udelukke brugere, hvis de ikke overholder vores retningslinjer for moderation:

-Indlæg og kommentarer må ikke være stødende

, diskriminerende, hadefuld eller chikanere andre på baggrund af f.eks. køn, etnicitet, religion, seksualitet, handicap mv.
-Indlæg skal respektere privatlivets fred
-Indlæg og kommentarer fra falske profiler bliver slettet
-Indlæg og kommentarer må ikke være spam eller have karakter af reklame

Vi behandler ikke personsager direkte på Facebook. Ring til os på tlf. 3163 6600, så hjælper en af vores dygtige medarbejdere dig. Husk den gode tone, så vi kan få nogle gode debatter herinde�

12/06/2026

Hvor er mændene?

Det er svært at tale ligestilling uden mændene, mener Ghita Parry. På Folkemødet deltog hun i en debat om kvindearbejdsliv, kønsforskelle på arbejdsmarkedet og behovet for at tænke nyt sammen med Dorthe Boe Danbjørg fra Dansk Sygeplejeråd og Helena Mikkelsen fra .dk

12/06/2026

Madordninger er sund fornuft.

Det var budskabet fra Ghita Parry fra scenen på Folkemødet til en debatten: God start på livet – den rene barnemad.

Debatten handlede om, hvordan madordninger i dagtilbud afgør madkultur og madvaner i voksenlivet.

Landbrug & Fødevarer

11/06/2026

Må influenter sige hvad som helst om kost og ernæring på sociale medier?

Det var et af de spørgsmål, der blev debatteret da Ghita Parry var på scenen i dag på Folkemødet.

Her stod hun sammen med Danske Skoleelever , Center for Sundt Liv og Trivsel og .

Ghitas svar på spørgsmålet kan du høre i videoen!

Hvordan skaber vi arbejdspladser, hvor unge medarbejdere trives?For mange unge handler et godt arbejdsliv ikke kun om op...
08/06/2026

Hvordan skaber vi arbejdspladser, hvor unge medarbejdere trives?

For mange unge handler et godt arbejdsliv ikke kun om opgaver og ansvar. De ønsker at blive mødt som ligeværdige kolleger, føle sig som en del af fællesskabet og blive mødt med respekt og tillid.

Det genkender 24-årige Mille Eibye Espensen, som blev færdiguddannet professionsbachelor i ernæring og sundhed i starten af 2025. Da hun kort efter begyndte i forskningsgruppen for ernæring, bæredygtighed og sundhedsfremme på DTU, fyldte bekymringerne om at lave fejl og gøre et godt indtryk meget. Men oplevelsen af et støttende arbejdsmiljø gjorde hurtigt en forskel.

For Mille er budskabet klart: Skal arbejdspladser tiltrække og fastholde unge medarbejdere, kræver det respekt, tillid og plads til nye perspektiver:
- Jeg har lært, hvor vigtigt det er, at arbejdspladser er åbne og imødekommende over for unge og nyuddannede medarbejdere. Vi kommer med ny viden og nye perspektiver, og vi fortjener at blive hørt og mødt med respekt og tillid.
***
TEMA: Unge vil gerne passe ind på arbejdspladserne, men de vil ikke presses ind i en fast form. De vil mødes ligeværdigt og ses som mennesker, ikke kun som arbejdskraft.
I Appetit har vi set nærmere på netop dette, og der kan du læse meget mere 🙌

Frederikke og Liva har begge fundet deres vej. Frederikke og Liva viser hjemmevant rundt i det store køkken på det nye O...
28/05/2026

Frederikke og Liva har begge fundet deres vej.

Frederikke og Liva viser hjemmevant rundt i det store køkken på det nye Odense Universitetshospital (OUH), hvor de begge arbejder. 21-årige Liva er ernæringsassistentelev, og 20-årige Frederikke, der også startede som elev i køkkenet, er nu færdiguddannet og ansat som ernæringsassistent.

Både Liva og Frederikke har været glade for at være i lære i Mad og Måltidskøkkenet. De har begge haft nogle udfordringer undervejs, som de har skullet finde deres vej igennem.

Liva blev efter en svær periode i starten af uddannelsen diagnosticeret med ADHD. Frederikke fik, imens hun var elev, konstateret Tourettes og har også døjet med angst.

I dag fylder diagnoserne ikke meget i deres hverdag og arbejdsliv, og det skyldes ikke mindst god støtte på arbejdspladsen. Liva Andersen fortæller:

− De har været rigtig gode her i køkkenet. Udover at Lise Lotte (uddannelseskoordinator, red.) og elevvejlederne i køkkenet laver løbende tjek-upsamtaler med mig, så har de generelt taget imod mig med åbne arme i køkkenet. De har altid et åbent sind og ser ikke anderledes på mig, fordi jeg haft det svært i en periode. Det betyder ufatteligt meget. Man har jo ikke lyst til at være anderledes eller særlig. Man vil gerne være en del af flokken, siger hun, og Frederikke Christensen supplerer:

− Det har også haft en stor betydning, at man aldrig står alene med ansvaret som elev her i køkkenet. Når man er elev, skal der være plads til at lave fejl, uden at det har alvorlige konsekvenser. Man skal have lov til at lære. Nu, hvor jeg er færdiguddannet, er jeg klar til at stå alene med ansvaret og synes, at det er spændende og motiverende.

***

TEMA: Unge vil gerne passe ind på arbejdspladserne, men de vil ikke presses ind i en fast form. De vil mødes ligeværdigt og ses som mennesker, ikke kun som arbejdskraft.

I Appetit har vi set nærmere på netop dette, og du kan læse meget mere 👇👇👇

27/05/2026

Ledelse handler ikke kun om drift.

Det handler også om mennesker, trivsel og arbejdsliv i forandring.

Der har været fokus på:

▪️ Ledelse i et moderne arbejdsliv
▪️ Trivsel, samarbejde og stærke relationer
▪️ Overgangsalder og plads til hele livet på arbejdspladsen.

Tak til alle deltagere og oplægsholdere for en dag med refleksion, inspiration og vigtige samtaler 🙌

Forslaget er en megadårlig idé. Det vil ændre utroligt meget på de ældres livskvalitet.Så kontant udtaler regionsformand...
26/05/2026

Forslaget er en megadårlig idé. Det vil ændre utroligt meget på de ældres livskvalitet.

Så kontant udtaler regionsformand i Region Nordjylland, Marian Aagaard, sig til DR Nyheder om et forslag i Frederikshavn Kommune. Her vil et flertal i Udvalget for Ældre, Social og Handicap vil spare 2,2 millioner kroner om året ved at droppe den hjemmelavede mad på ni ud af kommunens 12 plejehjem.

Til DR advarer regionsformanden om, at det vil få konsekvenser for de ældre, hvis forslaget gennemføres.

- De mister muligheden for, at det enkelte måltid kan blive tilrettelagt efter deres behov. Mange ældre er underernærede, så det er enormt vigtigt, at man har ernæringsprofessionelle derude, mener Marian Aagaard.

Læs hele nyheden 👇👇👇

Forslaget vækker store følelser i kommunen - især hos de pårørende.

Kender du den næste elevrepræsentant i hovedbestyrelsen?Kost og Ernæringsforbundet søger en elevrepræsentant til hovedbe...
21/05/2026

Kender du den næste elevrepræsentant i hovedbestyrelsen?

Kost og Ernæringsforbundet søger en elevrepræsentant til hovedbestyrelsen – og måske kender du den helt rigtige 😊

Som elevrepræsentant er man med til at bringe elevernes hverdag, udfordringer og idéer ind i forbundets arbejde. Man deltager i hovedbestyrelsesmøder, giver elevernes perspektiv på beslutninger og er med til at sætte fokus på de forhold, der betyder noget for elever rundt om i landet.

Det er en mulighed for at få indflydelse, lære mere om det fagpolitiske arbejde og være med til at styrke fællesskabet blandt eleverne.

Del gerne opslaget med en elev, du tænker kunne være interesseret.

👇 Læs mere om posten og valget

Hvad gør man, når strømmen går – og man stadig skal levere mad til sårbare borgere?En onsdag i januar blev det alvor på ...
20/05/2026

Hvad gør man, når strømmen går – og man stadig skal levere mad til sårbare borgere?

En onsdag i januar blev det alvor på Bornholm, da hele øen mistede strømmen. I DeViKa Køkken i Nexø stod medarbejderne midt i en storproduktion til øens ældre – og måtte pludselig tænke hurtigt. Det blev til en reel test af beredskabet.

Maden fra storproduktionen blev kølet ned, beredskabslageret kom i spil, og undervejs blev der fundet kreative løsninger: Strøm fra nødstrømsanlægget blev lånt til lamper, så de havde lys nok til at pakke mad i termokasser, som kunne leveres til dagcentrene. Én ting stod nemlig hurtigt klart: Det bliver meget mørkt uden strøm 🌚

Nu har de, som en del af beredskabet, lavet kasser med pandelamper, så ingen skal famle i blinde næste gang 🔦

”Vi er en del af beredskabet – og vi skal kunne levere mad til de ældre,” fortæller køkkenleder Nina Kragskov.

Deres vigtigste råd til andre er at have et overblik over, at der er plads og koldt, der hvor man planlægger at opbevare maden. Selvom den varme mad i gryderne er væsentlig, er det især behovet for køl og frost, der er afgørende.

Erfaringen? Beredskab handler ikke kun om produktion. Det handler i høj grad om køl, frost – og om at have konkrete, lokale løsninger klar 🙌

Læs hele artiklen i Appetit og få inspiration til dit eget beredskab:
https://kost.dk/generalproeve-paa-en-krise

Adresse

Holmbladsgade 70
Copenhagen
2300

Hvad er åbningstiderne?

Mandag 08:30 - 15:00
Tirsdag 08:30 - 15:00
Onsdag 08:30 - 15:00
Torsdag 08:30 - 17:00
Fredag 08:30 - 13:30

Telefon

31 63 66 00

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Kost og Ernæringsforbundet sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del