Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune

Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune Velkommen til Børn- og Ungeforvaltningens Facebook-side. Her i Danmarks 3. klasse. Odense vil være verdens bedste robotby. Vi er glade for, at du vil følge med!

største by er vi 6500 ansatte, der hver dag går på arbejde for at give alle 38.000 børn og unge i Odense et godt børneliv. Vi vil give alle børn de samme gode muligheder, så de kan lære det, de kan, og forfølge deres drømme i et godt voksenliv. Det gør vi ved at sikre, at børn og unge i Odense trives, er sunde og glade og bliver dygtige i skolen. Familierne møder os fra sundhedsplejersken siger ”g

oddag”, mens baby ligger inde i mors mave, til klasselæren siger ”farvel”, når teenageren går ud af grundskolen. Når vi arbejder med børn og unge, så gør vi det i Odense med et ærligt fokus på: Dannelse, Sprog, Tidlig Indsats, Børnene i Robotbyen og Uddannelsespolitikken. Dannelse handler for os om at udvikle børn og unges sociale og personlige kompetencer, så de tager imod læring, udvikler sig og generelt trives og bliver vedholdende, nysgerrige, modige og medmenneskelige odenseanere. De skal – med andre ord – både blive til noget, som Shu-bi-dua synger, men lige så vigtigt: De skal blive til nogen. Når vi taler om tidlig indsats, så handler det om at møde forældre og børn tidligt i børnenes liv, så vi – sammen med forældrene – kan sætte ind og hjælpe til, at alle børn får en god opvækst. Også hvis børnene er på vej på et vildspor, her hjælper vi dem sammen med forældrene, så de kommer tilbage på den rette kurs i livet. I Odense har vi også et særligt fokus på sprog, derfor efteruddanner vi personalet i vores daginstitutioner, så de kan så frøene til, at alle børn kan tale dansk svarende til deres alder, når de starter i 0. Det handler om, at vi sammen med forældrene stimulerer alle børns sprog fra de er helt små og op gennem barndommen og ungdomslivet. Den ambition kræver en særlig dannelse og uddannelse af vores børn og unge. Derfor arbejder vi med børn og unges forståelse for teknologi og det digitale liv. Robotter og teknologi i både dagplejen, børnehusene og skolerne giver nye muligheder for kreative og innovative udfoldelser – og ruster børn til at begå sig i en digital tid og på fremtidens arbejdsmarked i Odense som robotby. Vi kalder indsatsen i Børnene i Robotbyen. På tværs af Odense arbejder vi med Uddannelsespolitikken, som sikrer, at de næste generationer af unge bliver dygtige, godt uddannede – og senere får et arbejde – bl.a. ved, at de møder automatisering, intelligent teknologi og digitalisering på skoleskemaet. Her på siden deler vi faglig viden, hverdagsglimt, vigtig viden, fun facts, når vi er på tur, tips og tricks til forældre og ting, som man bare bliver glad i låget af. GOD RO OG ORDEN, TAK

Vi er glade for både ris, ros og gode forslag, så længe du skriver i en god tone – husk børnene lytter med. Vi censurerer eller redigerer ikke i indlæg, men vi forbeholder os retten til at slette alle indlæg, der chikanerer navngivne medarbejdere eller andre personer i øvrigt. Vi sletter indlæg:
- med personfølsomme oplysninger
- der har kommerciel karakter
- der indeholder politisk propaganda
- der er injurierende
- der er racistiske
- der er nedladende
- der strider mod gældende lovgivning
- der ikke er relevant i forhold til sidens formål
- der på anden vis er upassende

Vi forbeholder os retten til at slette opslag uden varsel og eventuelt udelukke brugere, der gentagne gange ikke overholder retningslinjerne. Vi vil så vidt muligt begrunde en sletning eller en udelukkende i et svar direkte til brugeren. TAK FORDI DU VIL LEGE MED, MEN…

Vi hjælper gerne med generelle spørgsmål inden for åbningstid, men vi behandler ikke personlige sager eller politiske emner her på Børn- og Ungeforvaltningens Facebook-side. Uden for normal åbningstid kan du forvente et svar på næstkommende hverdag. Vi sagsbehandler ikke på Facebook, hvor alle kigger med. Så hvis du har spørgsmål, der kræver sagsbehandling, skal du snakke med den relevante fagafdeling. Du kan finde den på Odense Kommunes hjemmeside, www.odense.dk, eller ringe til Borgerservice på tlf. 66 13 13 72. Har du spørgsmål til dit barns skole eller institution, så tag direkte kontakt, fx via Aula. VI LYTTER – OG DET GØR FACEBOOK OGSÅ

Du skal være opmærksom på, at når du færdes på vores Facebook-side, registrerer Facebook din færden ved hjælp af cookies. Det betyder bl.a., at vi kan få statistik over vores besøgende, ligesom Facebook bruger oplysningerne til at målrette indhold til dig. Du kan lære mere om Facebooks cookiepolitik her: https://www.facebook.com/policies/cookies/

Bemærk, hvis du har liket et af vores opslag, så inviterer vi dig til at like og følge vores side. Det må vi gerne, fordi vi som kommune ikke er underlagt Markedsføringsloven, da vi ikke er erhvervsdrivende. Vil du vide mere, kontakt da [email protected]. Siden administreres af Kommunikation og Rådgivning i Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune. Hvis du har brug for at komme i kontakt med os, kan du henvende dig til Borgerservice på tlf. 66 13 13 72.

Hvordan sparker man døren ind til sit første fritidsjob, når man ikke har erfaring?Det har seks unge fra Højmeskolen nu ...
18/06/2026

Hvordan sparker man døren ind til sit første fritidsjob, når man ikke har erfaring?

Det har seks unge fra Højmeskolen nu fået hjælp til 💪

I går fik de diplomer efter et fem ugers forløb hos Scandic Odense, hvor de en dag om ugen har været i praktik og prøvet kræfter med arbejdslivet.

- Det har været virkelig hyggeligt. Vi har lært en masse nyt og mødt mange nye mennesker – og man lærer en masse om at tage ansvar, siger Maja.

For de unge har forløbet været et vigtigt første skridt ind i fritidsjob. De har fået mulighed for at opdage, hvad de kan, og hvor meget de faktisk bidrager med, når de får chancen.

Ifølge Willads har det også været godt givet ud at være med i forløbet:
-Jeg kunne godt tænke mig et fritidsjob, og jeg tror, det giver bedre chancer, når jeg har været med her. Jeg har også fået erfaring med en branche, jeg ikke kendte – og det hjælper med at finde ud af, hvad jeg gerne vil senere.

Undervejs har de fået erfaring med arbejdslivet og lært at søge job og gå til samtale. Samtidig har de fået nye fællesskaber og gode oplevelser med på vejen ✨

Indsatsen er en del af Odense Kommunes arbejde for at sikre, at flere unge får en vej ind på arbejdsmarkedet – også dem, der ikke har nogen til at åbne døren for dem. Det sker blandt andet gennem Future Skills, hvor UngOdense samarbejder med lokale virksomheder om at give unge en god start på deres første fritidsjob.

- Der er ikke noget bedre, end når jeg ser de unge mennesker få håbet tilbage 🌱 Der er dage, hvor arbejdet giver helt sæ...
17/06/2026

- Der er ikke noget bedre, end når jeg ser de unge mennesker få håbet tilbage 🌱

Der er dage, hvor arbejdet giver helt særlig mening for Pernille Kronholm. Hun er pædagog hos de ældste elever i Centerafdelingen Søhusskolen.

Her arbejder hun med de elever, som ofte har haft svært ved at være en del af skolen i længere tid. Hendes vigtigste opgave er at hjælpe dem tilbage til trivsel.

De unge på centerafdelingen er normaltbegavede, men har ofte andre udfordringer end deres jævnaldrende, fordi de ligger inden for autismespektret. Igennem deres skolegang har mange oplevet at slå sig på skolelivet.

- Når jeg møder dem, ligger de bogstaveligt talt under dynen. Det vigtigste er at skabe en tryg relation. Jeg møder dem, som de er – ikke som diagnoser, men som unge med håb og drømme, fortæller hun.

Pernille bliver en slags mentor for eleverne, som hun har personlige samtaler med hver uge. Men for at lykkes arbejder hun også tæt sammen med den unges lærere og forældre.

- Det er 24 år siden, at jeg var med til at starte Centerafdelingen i Lumby og Søhus op, og jeg elsker stadig mit arbejde. De allerbedste dage er, når jeg har haft en rigtig fed elevsamtale, hvor vi får aftalt nogle gode personlige og faglige mål. De unge er så cool!

Forældrene er i øvrigt så begejstrede for den tætte relation til Pernille, at de har indstillet hende til Politikens Pædagogpris 2026 for sit specialpædagogiske arbejde med deres børn. Den pris kan hun i dag kalde sig den stolte vinder af 👏

Hmm… 🤔... et svært valg: Skal de nye butikker på legepladsen være bageri og mekaniker – eller pizzeria og købmand?Den be...
12/06/2026

Hmm… 🤔... et svært valg:
Skal de nye butikker på legepladsen være bageri og mekaniker – eller pizzeria og købmand?

Den beslutning fik børnene i Solgården Børnehus selv lov til at træffe med en kugle i kurven for netop deres favorit.

Borgerinddragelse kan nemlig se ud på mange måder – og den kan også ske i børnehøjde ❤️

Børnenes mening er vigtig, når cirka 100 børnehuse i løbet af de næste fire år skal have nye legeredskaber og udemiljøer som erstatning for nogle af de mest slidte. For hvem ved bedre end børnene selv, hvad der er sjovest?

Solgården er blandt de første 18 børnehuse, hvor legepladsen i år får et løft. Forældre og medarbejdere har dog også et ord at skulle have sagt, når børnenes drømme om vandlande, trampolinparker og fodboldstadions skal hænge sammen med virkeligheden og et kommunalt budget 💸

I øvrigt vandt bageri og mekanikerbutik med stemmerne 22-17 🏆

”Idræt er ikke længere mit yndlingsfag!”På Korup Skole får eleverne på 2. og 4. årgang jord under neglene, når de graver...
09/06/2026

”Idræt er ikke længere mit yndlingsfag!”

På Korup Skole får eleverne på 2. og 4. årgang jord under neglene, når de graver, sår og luger i skolehaven. Her har de mulighed for at komme lidt væk fra de boglige fag og lære nyt på en helt anden måde 🪏

- Eleverne ser, hvor maden kommer fra, hvilke biller og insekter, der lever i jorden. Vi snakker blandt andet om, at regnormen ikke skal væk, fordi den er god for haven 🐛 fortæller Anette Sprotte, der er lærer på skolen og primus motor i skolehaven.

I år er har der også været ekstra fokus på at skabe gode fællesskaber mellem skolens almen- og specialtilbud. Centerklassen har nemlig også fået deres eget stykke jord, hvor de dyrker kartofler, gulerødder, pastinak og andet godt. Og det giver en god sammenhæng imellem eleverne på tværs.

- I haverne er der god tid til at eleverne kan lege og bygge venskaber med hinanden. Det giver et godt fællesskab med et helt andet udgangspunkt, uanset at man går på forskellige spor, fortæller Anette.

I efteråret høster alle eleverne deres grøntsager og får dem med hjem til familien. Men læringen fortsætter også i madkundskab, hvor nogle af eleverne lærer at lave mad med de samme grøntsager og opdager, hvad de kan bruges til derhjemme🥕🥦🫛

- Det er en stor rejse for eleverne at se et lille bitte frø, der bliver til en lækker gulerod, som de selv er med til at tilberede i en lækker ret, siger Anette.

Eleverne elsker det – nogen har endda fået et nyt yndlingsfag: Skolehaven 🌱

04/06/2026

"Vi skal have mere vindue og mindre spejl" 🩷

Kig op, kig ud og se, om der er nogen omkring dig, som har brug for din hjælp - eller bare et "hej" 👋

Anne Søgaard og Pelle Hvenegaard var i sidste uge forbi Odense for at tale om, hvordan vi alle kan blive bedre til at give en hjælpende hånd og træde til for hinanden.

I videoen kan du høre, hvad du kan gøre for, at alle mærker en træde-til-kultur i de store og små fællesskaber.

Aftenen var i forbindelse med kampagnen "Træd til - for børn i Odense", som du kan læse mere om i kommentaren 👇

Hvor sidder dit mod?I Børnehuset Solgården arbejder pædagog Camilla Simony Lyng Jensen med at skabe sjove fortællinger, ...
03/06/2026

Hvor sidder dit mod?

I Børnehuset Solgården arbejder pædagog Camilla Simony Lyng Jensen med at skabe sjove fortællinger, der pirrer børnenes nysgerrighed og lyst til at gå på opdagelse. Hun kombinerer ’dannelsesbamserne’ og science med historiefortælling, der får børnene på banen.

For de fire bamser, Mod, Medmenneskelighed, Nysgerrighed og Vedholdenhed, er nemlig rejst en tur til månen for at finde ud af, om det virkelig kan være rigtigt, at den er lavet af ost. Uheldigvis kommer Mod til at efterlade sine tre venner på månen. Men hvordan skal Mod dog få sine venner hjem igen?

- Det er her, børnene kommer på banen. For de skal nemlig finde på sjove måder at bygge raketter til bamserne på. Men hvad er en raket, og hvordan ser månen egentlig ud? Og skal man være modig for at være en astronaut? Og hvad betyder mod egentlig – og hvor sidder det? Det er den slags snakke, vi ender med at have i hobetal, fortæller Camilla.

Børnene bruger deres fantasi og kreativitet til at bygge raketter. De er nysgerrige, prøver ting af sammen, og så tør de at fejle og finde løsninger sammen.

- Det er der både kreativ udvikling, dannelse, begrebsudvidelse og ikke mindst fællesskab i, fortæller Camilla.

De gode snakke om, hvad mod, medmenneskelighed, nysgerrighed og vedholdenhed er, forplanter sig i børnene, så de får større forståelse for dem selv og verden omkring dem.

- Når børnene kommer ind fra legepladsen og fortæller, hvordan de hver især har været modige eller medmenneskelige, så ved jeg, at vi har fat i noget…, siger Camilla.

Dannelsesbamserne er lavet i forbindelse med Dannelsesstrategien fra 2024.

Demokrati skaber glæde og sammenhold 👫Elevrådet på Odinskolen har truffet en god gammeldags demokratisk beslutning om at...
01/06/2026

Demokrati skaber glæde og sammenhold 👫

Elevrådet på Odinskolen har truffet en god gammeldags demokratisk beslutning om at afvikle fodboldturnering blandt skolens elever – og den beslutning er der nærmest gået tradition i. For igen i år har elevrådet sparket gang i den årlige begivenhed ⚽

Der blev gået til den til sidste fløjt, så årets fodboldhold kunne blive kåret og fejret med en stor pokal🏆

Og opbakningen blandt publikum – ja den var så stor, at de nærmest også fortjente en pokal 🎉

Alt i alt en skøn dag i fællesskabets navn født i et demokratisk navn.

Kom til åbent hus på Odense Musikskole – og oplev musikken, fællesskabet og de flotte, nye rammer ✨I går indviede Odense...
29/05/2026

Kom til åbent hus på Odense Musikskole – og oplev musikken, fællesskabet og de flotte, nye rammer ✨

I går indviede Odense Musikskole deres nyrenoverede rammer på Østre Plads i strålende solskin og med fuld musik. I morgen har du så muligheden for at komme til åbent hus og selv opleve hverdagen på musikskolen.

Hør eleverne spille guitar, trommer, klarinet og synge – både solo og sammen i bands og orkestre. Du kan også selv prøve kræfter med et instrument og mærke glæden ved at spille 🎶

Hvor og hvornår?
📅 Den 30. maj kl. 10.30-14.30
📍Østre Plads, Danmarksgade 10, 5000 Odense C

Gokartbane eller svømmehal? Grønne områder med planter og hyggelige caféer? – eller måske lidt af det hele?Der er mange ...
27/05/2026

Gokartbane eller svømmehal? Grønne områder med planter og hyggelige caféer? – eller måske lidt af det hele?

Der er mange muligheder, hvis man spørger en 7. klasse, hvordan fremtidens bydel ser ud 💭

I sidste uge var 7. årgang fra Hunderupskolen med i en workshop under idéfestivalen for det nye OUH-område. Her fik de frit spil til at drømme og sætte deres præg på, hvordan området kan se ud i fremtiden.

Dagen startede med en introduktion til transformationsprojektet. Men det var først, da eleverne selv gik på opdagelse i området, at de lagde mærke til lidt af hvert. Fra mørke haller, der helt sikkert kaldte på flere vinduer og ovenlys, til lange kældergange, der næsten føltes som ”noget fra en gyserfilm”.

Tilbage i workshoppen arbejdede eleverne videre med deres idéer i fremtidsværksteder. Her satte de ord på, hvordan området kan se ud i 2045 – og med hjælp fra AI blev deres visioner til billeder, så de kunne se dem tage form.

Workshoppen er en del af arbejdet med at samle input til visionen for den nye bydel – og her spiller de unges perspektiver en vigtig rolle💡

I dag er ikke helt som andre dage. Kongens Have summer af liv og forventning, da Odenses 9. og 10. klasser fejrer sidste...
26/05/2026

I dag er ikke helt som andre dage. Kongens Have summer af liv og forventning, da Odenses 9. og 10. klasser fejrer sidste skoledag.

Farver, udklædninger og gode venner fylder parken, mens musikken spiller, og stemningen løfter sig time for time. På scenen sætter bl.a. Hav og Kamal gang i festen, mens Mille og ICEKIID senere følger op og bygger videre på den gode stemning 🎤⭐

Området er forvandlet til et levende univers med plads til både action, kreative indslag og gode pauser, så der er noget for alle, uanset hvordan man vil fejre dagen 🎡

Det er en dag, mange har set frem til. En dag med fællesskab, minder og øjeblikke, der kommer til at hænge ved lidt længere.

Rigtig god sidste skoledag til alle 9. og 10. klasser 🌞

Adresse

Odense

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Organisationen

Send en besked til Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune:

Del